[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Överrepresenterade/underrepresenterade saker i LH

Överrepresenterade/underrepresenterade saker i LH

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Överrepresenterade/underrepresenterade saker i LH

Inläggav Djingis Khan » 4 januari 2007, 00:04

Levande historia och historiskt återskapande är ganska nytt för mig, men jag har redan lagt märke till fenomen som jag uppfattar som överrepresenterade bland historiska återskapare. Andra saker lyser med sin frånvaro. Jag har varit inne på några av de här sakerna i andra trådar, men jag hade tänkt höra med er andra, mer erfarna personer om det är ngt ni tycker är överrepresenterat, eller kanske underrepresenterat, bland dagens historiska återskapare:

* Coif - jag kan inte förstå varför man ens vill ha en "babymössa" på sig om man ändå inte behöver, men tydligen har den lilla hättan blivit extremt populär bland till synes alla LH-grupper, den verkar ha blivit en obligatorisk del av utrustningen som "man bara SKA ha" om man vill vara korrekt. Så vitt jag vet förekommer coifen avbildad från sent 1100-tal och hundra år framåt, men efter 1320 verkar den vara mycket sällsynt. Inte ens på 1200-talsbilder är den i majoritet. Ändå ser man rikligt med coifer bland de flesta 1300-tals och 1400-talsgrupper, ja även vissa 1000-talsgrupper har med den (dessutom verkar de flesta av dagens coifer vara rätt stora och täcker huvudet för mycket, trots att medeltida bilder visar dem som rätt små). Hur länge dröjer det innan vi får se romare och Napoleonsoldater i coif?

* Vikingatida påsbyxor - ser häftigt ut men hur vanliga var de egentligen?

* Överkjortel/surkot - ett på medeltiden vanligt standardplagg som man sällan ser bland dagens återskapare
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav Johan Käll » 4 januari 2007, 11:22

Hmm.. du har rätt där. Under vår period (senare 1300) har mest bönder å gamla gubbar coif. Hos oss har därför de flesta dumpat den. om inte annat för att så många andra har dem och om vi inte har den så visar vi att inte ALLA hade dem och på så sätt blir fördelningen på det stora hela bättre. En del av oss håller fast vid dem vid skyttet dock (den täcker hörselpropparna)

Överjkorteln syns inte så bra eftersom den under vår tid oftast är en kjortel till som täcker den undre rätt väl. Så även om vi har en så syns det inte...

Men jag skulle vlija lägga till en sak på listan. Bälte med tillhörande väska. ALLA har ju det, men om man ser på bilderna från rätt tid.... hur många bär det då? långt ifrån alla. Behovet att släpa runt på mobiler och plånbövker var nog inte lika stort då, och behövde man verkligen alltid ha sin sked med sig? var ätandet mer ett överaskningsmoment då än nu? Att sedan ha massa väskor till sin härdräkt.... är nästan helt orepresenterat i blidmaterial.
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 4 januari 2007, 15:17

Hur vanliga påsbyxor var är nog lite svårt. Jag tycker dock att de flesta som jag ser har vanliga långbyxor och inte pås, så det kan nog bero på förening. Jag ser det dock inte som ett problem ännu. Jag tror att många till och med undviker påsbyxor eftersom de kanske känner sig "femiga" i dem.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 5 januari 2007, 00:30

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>

Jag tror att många till och med undviker påsbyxor eftersom de kanske känner sig "femiga" i dem.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hur är man om man är "femig"?

Annars går det väl inflation i rätt mycket fast olika för olika föreningar och tidsåldrar. D-väskor, ölandsbälten och lamellpansar är i af rätt överrepresenterat i vikingerisvängen. Även av undertecknad. :)
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Djingis Khan » 5 januari 2007, 01:08

Kan nog också hålla med om att väskor är rätt överrepresenterat, som Johan skriver. Speciellt då väskor som bärs av krigare, vilket torde vara rent felaktigt. Ungefär som om nutida kustjägare skulle strida med midjeväska eller sportbag...

Edvin: hur ser ölandsbälten och D-väskor ut? Låter kul

På tal om bälten tycker jag att bältesnitar/ströningar lyser med sin frånvaro. Nu vet jag inte hur vanliga dessa var på medeltiden (gissar att de inte förekom alls på enklare arbetsbälten) men vi har ju flera fynd av ströningar, och de tycks ändå vara rätt vanliga i bildmaterialet. Senare bälten är ofta dekorerade med nitar, t.ex. de bälten från 1700-1800-talets Dalarna som jag sett. Då bör man också tänka på att dessa användes inom en relativt fattig bondemiljö.
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav Matti » 5 januari 2007, 13:04

Ja, nitade och metallbeslagna bälten är ju förekommande i varje period men jag antar att kostnaden och ansträngningarna för att idag tillverka ett bälte av liknande typ gör att många "bangar" och hellre läger kulorna på schyssta vapen och brynjor.

Men bältet var nog viktigt som statusmarkör och prydnad förr, så kanske borde mer krut läggas på det. Skall försöka bättra mig själv i det avseendet.

Väskor är ett problem, för du måste få med dig saker, hur du än vänder och vrider på det. Ser vi till gravar så har man ofta med sig elddon, kanske en matsäck med nötter, kam och sissare mm...
Är du på resa, vilket man kan tolka döden som på sätt och vis, så behöver du utrustning för att fixa det. Och en krigare utan elddon och (ve och fasa!) sissare och kam vore ingen krigare värd namnet.
Om man ser till vapenofferfynden från Nydam, som förvisso är järnålder, så ser man flera exempel på "soldatbälten" med all nödvändig utrustning. Själv har jag dock ett par enkla skinnpåsar i bältet och ingen väska.

En kustjägare (eller en hemvärnsoldat för den delen)bär förvisso ingen midjeväska i strid, MEN det finns nog inga som bär på så mycket som vi soldater. Även stridsutrustningen, det mest vesäntliga som hänger kvar vid stridsvästen eller stridsbältet och det omfattar två väskor för ammunition och vapenvårdsprylar. En flaska med dricksvatten, en kniv och i krig en bajonett och en gasmaskväska. Plus allt du har i dina fickor som ficklampa och tändare.

Så skall man vara en resenär bör man ha en del prytlar på sig, såvida man inte har ett tält och eller är "lokalbefolkning". Då släpar man nog inte på så mycket.
Men då jag vill föreställa en person som kanske kommit ända från Tornedalen bör jag ha en vesäntlig utrustning.

Bältesväskor är ett problem, så jag skulle nog föreslå att fler använde den enkla läderpåsen i stället. Eller studera de lite äldre gravarna från folkvandringstid och vendeltid och få lite inspiration till väskor eller kamfodral.

Något som är hemskt underrepresenterat är:
Kam
Sissare
elddon

Vilket påminner mig om att jag tappat min fina sissare och behöver en ny, förutom att jag behöver en kam.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Sara Lundström » 5 januari 2007, 13:25

Överrepresenterad grej: krig.
Underrepresenterad grej: allmogens vardagsliv.

Synd, tycker jag.
Sara Lundström
 
Inlägg: 645
Blev medlem: 11 maj 2003, 19:55
Ort: Sweden

Inläggav Djingis Khan » 5 januari 2007, 13:39

Sara:
Nu var ju medeltiden visserligen en mycket militaristisk period, som vi kanske inte kan förstå idag, men visst stämmer det som du säger. Ska man vara riddare "ska man bara ha" brynja och hjälm, men man ser ytterst sällan civilklädda riddare i deras vardagsplagg - synd tycker jag för det vore mycket intressant. Själv är jag dock vanlig allmogeman [:)]

Om tusen år kan jag tänka mig att de gör 2000-talsevenemang där hälften är utklädda till marinkårssoldater och stridspiloter...

Matti:
Håller med om att de mest grundläggande, vardagliga saker saknas. Har själv skaffat elddon nu, men letar ännu efter en bra kam och sådana saker. Angående nutida konstra medeltida krigare ligger väl den stora skilnaden i att nutida soldater förväntas kunna ta mer initiativ och operera mer självständigt. Den medeltide krigaren som stred i formation behövde bara sitt vapen, packningen låg kvar i lägret. Intressant dock att Dolnsteins teckningar visar allmogesoldater som kånkar på säckar och andra för slagfältet överflödiga persedlar (de kanske hade marcherat och kastade sig direkt in i striden?)
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav Arnaud Guillaume » 5 januari 2007, 14:39

Dum fråga: Vad är en sissare?
Arnaud Guillaume
 
Inlägg: 324
Blev medlem: 31 mars 2003, 10:39
Ort: Sweden

Inläggav Ny Björn » 5 januari 2007, 15:02

En [url="http://www.historiska.se/data/?bild=28623"]bygelsax[/url].

/N B
Ny Björn
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 16 september 2002, 21:35
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 5 januari 2007, 19:30

Hmm.. angående väskor så talade jag om 'vår' tid dvs. senare 1300-tal. sedan är det såklart man har packning med sig, men inte jämnt och alltid. Läderpåse... hmm... vet inte vilken tid dessa är den mest vanligt förekommande. under vår tid syns de sällan på bilder. Gravgåvor har vi inte då.

Sedan har Sara helt rätt. Som det ser ut nu är det som att försöka ge en bild av 80-talet genom att bara visa ett hemvärnskompani. Nu som då var den gemene man, bonden på den tiden, den allra mest vanligt förekommande tjommen. Ett problem KAN vara att forumet man verkar i oftast visar någon sorts militär aktivitet. Detta kan i sin tur bero på att det är det utbud som finns. Jag håller fullt och fast med Sara att det är för mycket krig och krigsorienterade saker som visas.

Nu Finns det i och för sig en del som sysslar med att visa hantverk. Men många av dessa slåss även vid sidan av...

Angående bärande av rustning... jag tycker nog att på de flesta events så har de flesta mest 'civila kläder', rustningen tar man på inför striden. Hos oss är de 'civila kläderna' prioriterade i tillverkningen.

Nitar..eller ströningar, på bälten... jag tycker nog att jag nästan ser lite för mycket av dem. Men... så är det ju nästan det enda stället för sena trettonhundratalers att fräsa på.. vi har ju inte flådiga band och broderier...
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Mia » 5 januari 2007, 23:00

Något som är överrepresenterat på <i>foton</i> är män-med-svärd och fighting, om man kollar på vikingaföreningar och deras galleri/bilder. Jag vill se tjejer, deras pärlor och kläder men de har en försvinnande liten del i fotoutbudet [:D]
Mia
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 27 januari 2003, 11:23
Ort: Sweden

Inläggav Sara Lundström » 6 januari 2007, 00:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>

Sedan har Sara helt rätt. Som det ser ut nu är det som att försöka ge en bild av 80-talet genom att bara visa ett hemvärnskompani. Nu som då var den gemene man, bonden på den tiden, den allra mest vanligt förekommande tjommen. Ett problem KAN vara att forumet man verkar i oftast visar någon sorts militär aktivitet. Detta kan i sin tur bero på att det är det utbud som finns. Jag håller fullt och fast med Sara att det är för mycket krig och krigsorienterade saker som visas.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Exakt. Ett exempel jag kan ta är när jag för några år sedan undersökte möjligheterna att sätta upp ett "slice-of-life"-lajv i historisk medeltidsmiljö. Vi hade tänkt oss att iscensätta några dagar på en större, kanske lågadlig gård. (Valet av social miljö kom sig bl a av tillgången till relevanta fakta om levnadssättet samt behovet att komma upp tillräckligt många relevanta roller för att det skulle bli roligt.) Jag letade och letade, men kom slutligen att acceptera att det inte gick att uppbringa en återuppbyggd gårdsmiljö (eller för den delen stadsgård) i full skala efter medeltidsmodell. Bara vikingagårdar. (Och de är ju i sig bara representativa för samhällets absoluta toppskikt under järnåldern.) Därutöver fanns bara "lajvbyar" att tillgå, och det var precis sådan kliché-"medeltid" vi ville undvika.

Tittar man på vad som visas upp på medeltidsevenemang och friluftsmuséer av återskapande typ så är det nästan bara riddar- eller vikinga-romantik. Den är visserligen väldigt bra och de som visar och undervisar är ofta jättekunniga och engagerade till tusen, men det är så tråkigt att den verklighet 98% av folket levde i inte märks av alls. Den är ju nog så spännande på sitt sätt, om än inte lika glamourös.
Sara Lundström
 
Inlägg: 645
Blev medlem: 11 maj 2003, 19:55
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 6 januari 2007, 19:59

Du har så rätt, så rätt Sara. Det är väldigt mycket tungt rustade krigare överallt och lite foton på kläder och smycken. Sedan så tycker jag att somliga krigare borde ha mer bling-bling på sig. Var man stor tuff vikingakrigare så hade man gärna lite bling-bling. Vi färgas för mycket av vår tid och våra föreställningar.

Själv försöker jag som viking föreställa en någorlunda välbeställd bonde och träslöjdare eller resenär från norr (mest välbeställd bonde för tillfället, för lite bra packning).
Jag har en scramasax som försvarsvapen i bältet, eftersom man knappast reste utan någon form av försvarsvapen på den tiden, men i övrigt har jag bara vanlig kniv och övrig nödvändig utrustning som jag nämnt ovan.
Ibland har jag min yxa i bältet, men det är en mindre handyxa som jag använder för trähantverk, vedspäntning etc, även om jag kan kasta den och har testat detta.

Men svärd är kraftigt överrepresenterade på folk. Det vanliga sidovapnen var ju yxa och huggkniv, men det vimlar av välbeställda krigare.

Föresten Sara, du måste besöka Ekehagen! Vi har ingen riddar och vikingaromantik!

Hursomhelst, så måste jag erkänna att nog är jag lite intresserad av krigare och sådant, men jag är då mer intresserad av den enkle mannen/bonden, som kallats ut i krig. Som viking blir det nog en bågskytteutstyrsel dom gäller. Det skulle för övrigt passa min resande-från-norr utrustning.
Jag funderar på att göra en dräkt för en uppbådad bonde eller enkel knekt runt år 1300, i samband med mina funderingar kring Hunehals, men ingen riddare, tack! Dessutom kan jag ju inte ens rida, så det vore ju väldigt förmätet av mig att springa runt som riddare... ;-).

Jag har drömt om att bygga upp en medeltidsgård med djur och allt, men sådant kräver ju resurser.

Nä, fram med mer mindre militaristiska föreningar!
Kanske en vid omkring Hunehals och år 1300? Okay, det blir ju en del militärt, men det var ju så mycket som försigick kring en borg!
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Karin » 6 januari 2007, 20:39

Jag skulle också vilja se mer bönder. Problemet är att jag inte känner till några utgrävningar från bondemiljö. Inga skriftliga källor heller vad jag kommer på. Då är det betydligt enklare med borgarliv. Jag och några kompisar var på gång att starta en 1400-tals- borgar-förening för några år sedan men det rann ut i sanden p.g.a. för höga ambitioner. Anledningen till att jag är med i en "militärförening" (Carnis) istället för en "bondeförening" är att det redan fanns en "militärförening" att gå med i för den tiden jag är intresserad av. Dessutom är det lättare att sy ett tält att ta med sig än att bygga en gård och få alla att komma dit för att titta på oss.

Karin
Karin
 
Inlägg: 1273
Blev medlem: 5 januari 2003, 13:41
Ort: Sweden

Nästa

Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron