Överrepresenterade/underrepresenterade saker i LH

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav Vesuvius » 6 januari 2007, 23:21

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Matti</i>

Jag har drömt om att bygga upp en medeltidsgård med djur och allt, men sådant kräver ju resurser.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Haven't we all? [;)]
Vesuvius
 
Inlägg: 797
Blev medlem: 2 april 2004, 19:46
Ort: Sweden

Inläggav Clas Jacobsson » 7 januari 2007, 10:21

Hej!

Det finns en utgrävning från Medeltida landsbygd eller bondemiljö som Karin skriver, Västannortjärn i Leksand. Det är en "avfallstipp" i en tjärn som innehöll massor träföremål, skor, mynt, smycken, mm. Tyvärr saknar grävningen som utfördes under 1975-1978, som många andra i Dalarna, en fullständig rapport. Dateringarna är från 1100-tal fram till strax efter pesten, 1360-70-tal.

Men det finns att läsa.
- RAÄ 1981:6 Pollenanalys
- Tusen år på Kyrkudden, Leksands Kyrka, arkeologi och byggnadshistoria, Dalarnas Fornminnes och hembygdsförbunds skrifter 25, 1982. Den innehåller även lite om Västannortjärn men framförallt massor av smycken och textilier.
- Myrdal, Janken: Vardagsliv i en Medeltida bondby, Leksands Kulturnämnd, 1984
- Drejholt, Åsa: Medeltida läderskor - på landet och i staden, Uppsats i påbyggnadskurs i arkeologi på Stockholms Universitet, HT-95. Man kan dyka lite djupare i lädermaterialet än vad denna uppsats gör, men den ger en översikt.

Jag har gått igenom lädermaterialet några gånger på SHM och i princip är det mest remskor och många sleifskor, men även fragment av sidsnörsko och stövel finns. Det finns även välbevarade barnskor, riktigt gulliga samt en knivslida. Det kanske är dags för mig att skriva en rapport om lädermaterialet snart...

Jag har i alla fall tagit fram ett mönster på en remsko i serien Historiska skor. Det utmärkande med den är att sprundet fram är ca 1 cm brett och har rundat avslut. Många har valt att sy just den modellen på mina kurser på Kapitelhusgården under MTV.


//Clas
Clas Jacobsson
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 21 juni 2004, 12:31
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net