[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Tendens?

Tendens?

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Tendens?

Inläggav Arild Krake » 1 oktober 2003, 16:58

Jag tycker mig ha sett en tendens att många som säger sig hålla på med medeltid är toleranta mot fantasyinslag i sitt hobbyutövande.

Samtidigt så verkar många ha en låg tolerans mot de ”seriösa” som vill ha dokumentation på all sin utrustning.

Hur kommer det sig att de som vill mest är de som det klankas ner på, samtidigt som de som nöjer sig med det de har och vet ska vara okränkbara?

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Eva Andersson » 2 oktober 2003, 09:20

Jag vet inte exakt vad du menar, men jag kan erkänna att min egen utrstning är viktigare för min upplevelse än vad andras grejer är, vilket gör mig förhållandevis tolerant mot andras felaktiga kläder.

Jag tycker också att om någon säger att allt de har är 100% autentiskt tycker jag att man har rätt att ställa större krav på de personerna och därför granskar deras grejer hårdare. Ju mer man vet om ämnet, desto mer vet man också att det finns en förbaskad massa man inte vet och då blir i alla fall jag lite avvaktande mot folk som är alltför tvärsäkra på sina tolkningar.

Se'n har jag alltid större tolerans med den nybörjare som inte har varit i kontakt med mer seriöst återkapande och därför inte vet var man ska hitta information än med folk som har schysst utrustning och därför anser sig kunna vara nedlåtande mot andra (och nej, det är absolut inte riktat mot dig Ludde, du kan nog komma på andra gemensamma bekanta).

Men som sagt, sticker man ut och halsen och säger att man vet allt om något får man nog räkna med att folk ställer höga krav på en också.

Eva
Eva Andersson
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 17 december 2002, 23:48
Ort: Sweden

Inläggav Lasse C » 2 oktober 2003, 09:55

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

Samtidigt så verkar många ha en låg tolerans mot de ”seriösa” som vill ha dokumentation på all sin utrustning.
Ludvig
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag kan bara svara för mig själv, men jag störs inte ett jota av de som vill ha dokumentation på all sin utrustning - tvärtom, det är mycket ambitiöst och högst berömvärt!! Däremot störs jag en hel del av de som, ofta en aning besserwissigt, kräver (observera gärna distinktionen kontra "vill ha") dokumentation på allting i <u><b>andras</b></u> utrustning. [;)]
Lasse C
 
Inlägg: 824
Blev medlem: 14 april 2003, 10:01
Ort: Sweden

Inläggav Shadow » 2 oktober 2003, 10:22

När jag träffar på saker både på nätet o irl, som sägs vara riktiga enligt vikinga-/medeltid, så ifrågasätter jag det. För att lära mig själv mer. Men när jag då upptäcker att det inte alls stämmer, att det är mer fantasyinspirerat och efter "konstruktörens" eget huvud o fantasi och påpekar detta.... Är jag då "besserwisser" och nedlåtande? Jag har fått höra det iaf.... Den jag ifrågasatt blir "stött" och säger då till sitt "försvar": "De hade ju råvarorna, så man kan ju aldrig veta".
Har haft många diskussioner med en teatergrupp som sade sig ha enbart autentiska kläder och rekvisita tillhörande tidig vikingatid: ullkardor, rosa bomullstyg, siden o sammet....
De står på sig och har absolut rätt, så jag gav upp där. O sedan förstår de inte varför de inte blir accepterade av vikingaföreningar.
Nåja, kände bara för att skriva av mig lite...

Shadow, som dock inte är någon besserwisser.... bara frågvis i lärande syfte
Shadow
 
Inlägg: 406
Blev medlem: 28 augusti 2003, 07:01
Ort: Sweden

Inläggav Eva Andersson » 2 oktober 2003, 10:33

Det är jättesvårt.
Ibland är jag ute och föreläser och då kommer folk fram i sina syntetklänningar med olikfärgade kilar och som når till anklarna och ber mig säga vad jag tycker om dem.
Den regel jag går efter då är:
Peka ut något/några saker som är bra och påpeka se'n att till nästa gånga ska du tänka på att det inte finns dokumetnation för kilar i olika färg eller vad det nu är och att man kan tänka på det här (sätt in valfri sak).

Men om de som de du har träffat påstår att de har allting rätt är det ju onekligen svårare att behålla den vänliga attityden.

Svårt var det ja och då har ju jag ändå den fördelen att om jag är ute och föreläser dyker det främst upp folk som faktiskt tror att jag vet något om ämnet. Jag kan tänka mig att det är lite svårare om de också ifrågasätter att man överhuvudtaget vet något.

Eva
Eva Andersson
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 17 december 2002, 23:48
Ort: Sweden

Inläggav Lasse C » 2 oktober 2003, 11:43

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Shadow</i>

..när jag då upptäcker att det inte alls stämmer, att det är mer fantasyinspirerat och efter "konstruktörens" eget huvud o fantasi och påpekar detta.... Är jag då "besserwisser" och nedlåtande?

Shadow, som dock inte är någon besserwisser.... bara frågvis i lärande syfte
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Efter min egen kommentar om besserwisseri och ditt inlägg här känner jag mig manad att svara. [:D]

<i><b>Självfallet</b></i> behöver du inte vara besserwisser för att du frågar och ifrågasätter! Att vara besserwisser handlar inte om att kunna mer utan om att köra ner sin större kunskap i halsen på andra, vare sig de vill eller ej. Det är en väldig skillnad på att fråga vilket underlag vederbörande har för det ena eller andra och att bryskt kräva att få se deras dokumentation (lite <b>"Papiere, bitte!"</b>, ungefär [;)]) eller att banka dem i huvudet med "din korkade [}:)], det vet ju <i>alla</i> att..." Du förstår nog vart jag vill komma?

Sen handlar det ju också om vilken ambitionsnivå den du frågar säger sig ha! Säger sig vederbörande ha en mycket hög nivå och att sakerna är helt autentiska - då tycker jag att man har rätt att ställa krav på dem. Exemplet du ger, med en teatergrupp (vars syfte ju är att visa upp sig) som går ut med att de har en hög nivå - ja, där tycker jag att du har rätt att ställa krav och ifrågasätta. Krav efter ambitionsnivå, liksom...

Inte minst genom mitt yrke vet jag mycket väl att samma innehåll i budskapet kan tas emot oerhört olika beroende på hur det framförs.

LC
Lasse C
 
Inlägg: 824
Blev medlem: 14 april 2003, 10:01
Ort: Sweden

Inläggav Sara Lundström » 2 oktober 2003, 15:09

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>

[quote]

Jag kan bara svara för mig själv, men jag störs inte ett jota av de som vill ha dokumentation på all sin utrustning - tvärtom, det är mycket ambitiöst och högst berömvärt!! Däremot störs jag en hel del av de som, ofta en aning besserwissigt, kräver (observera gärna distinktionen kontra "vill ha") dokumentation på allting i <u><b>andras</b></u> utrustning. [;)]

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Man bestämmer sin egen ambitionsnivå, inte andras. Varken uppåt eller neråt Dessutom: Ju mer man tar reda på, desto mindre tvärsäker blir man om hur saker är/var. Så tycker jag det är, iaf.
Sara Lundström
 
Inlägg: 645
Blev medlem: 11 maj 2003, 19:55
Ort: Sweden

Inläggav Angus Maciomhair » 2 oktober 2003, 17:58

Den stora faran med nätet som jag upplever det är att det är så förbålt svårt att tolka tonfallet i det folk skriver alt. kan man vända på det och säga att det kan vara svårt att få fram vad man verkligen menar i en skriven text. Det är trots allt lättare att slänga ut en text på nätet än att publicera en bok och faktakontrollen tenderar att lida svårt i många fall. Själv måste jag tillstå att jag varit förbålt dålig här på forumet att redovisa <i>varifrån</i> mina kunskaper kommer (vilka böcker, empiriska försök m.m.) och understryka att det rör sig om personliga teorier i en del fall. Jag har helt sonika litat på att folk här på forumet kan göra den distinktionen själva vilket kanske inte är så lyckat alla gånger utan man riskerar att skapa någon slags "olikfärgade kilar"-myt [:(] (och nej, jag vill därmed inte idiotförklara någon annan forumanvändare som gjort samma sak, utan enbart belysa mitt eget tillkortakommande).

För att gå tillbaks lite till Luddes originalfråga:
Nyfikenhet är ett utmärkande drag för de allra flesta människor, så även hos de som lägger sig på en högre nivå och om det då dyker upp andra med teorier/utrustning/vad det nu må vara som man själv inte sett belägg för så är det ganska solklart att man frågar vilka belägg som finns för det hela. Förhoppningsvis strävar man efter att lära sig mer och inser att man inte läst allt här i världen och att andra kan ha stött på precis den dokumentation man själv letat efter.

Detta kopplat med online-tolkningen av saker som jag nämnde inledande i detta inlägg leder då till att de som har en mer förlåtande låt-gå-attityd känner sig påhoppade för att de inte har den dokumentation som efterfrågas och det finns en stor risk att det uppfattas som ett påhopp av den mer personliga graden. Att samma sak sedan sker ofta även vid samtal öga mot öga kan man ju bara beklaga. Kanske beror det på hur samtalen kan se ut?

Högkravsmänniska: "Hej, har du någon dokumentation för xxx ?"
Låtgåmänniska: "Nej, jag/vi resonerade som så att <skäl för kompromissen>"
Högkravsmänniska: "Jaha ja." (går därifrån med lätt besviken min över att inte ha fått den dokumentation som för ett ögonblick kunde varit inom räckhåll)

Vad vet jag? Det var mina 2 cent...
/Angus
Angus Maciomhair
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: 31 mars 2003, 16:54
Ort: Sweden

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 5 oktober 2003, 19:16

Detta är något som jag och några vänner lite skämtsamt kallar för "EDA-frågan": "Er Den Autentisk?" Detta pga att det var danskar som ställde frågan till flera av oss under en medeltidsfestival i Glimmingehus en gång. Precis just det som Angus beskriver. Våra plagg var ju inte gjorda efter några bevarande/dokumenterade plagg, men dock så tidsenliga som vi själva kunde åstadkomma vid den tidpunkten, och vi uppfattade frågan som snobberi, och var tvungna att börja skämta om det. Senare har jag själv fått anledning att revidera min uppfattning, då jag själv ibland sett något som jag tyckt var väldigt snyggt och välgjort -- och genast fått en brinnande lust att gå fram och få reda på om det var just "autentiskt"!

Ofta kan det vara bra att fråga folk vad de menar med en fråga, för då kan man få reda på att det inte alls var så illa ment som man kanske tror. Och är det trots allt rent snobberi och inte bara ren nyfikenhet, så kan man ju bemöta det på olika sätt. Men annars kanske man ska känna sig lite stolt istället, att någon lagt märke till ens kreationer och kanske t o m är lite imponerade!
Pernilla Leijonhufvud
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 10 augusti 2003, 16:57
Ort: Sweden

Inläggav Tyra » 12 mars 2004, 04:19

Det har ar val lite likt det vi diskuterade angaende "autentiska" filmer. Jag anser i alla fall att om man envisas med att saga till alla som fragar att "allt jag gor ar autentiskt", da far man ocksa sta ut med att bli granskad ganska ordentligt, men om man darimot sager att "jag har gjort sa gott jag kunnat med den vetenskap som jag har" eller "jag lat mig inspireras av fantasy" sa vet den som fragat att det kanske ar JAG som vill lara mig av honom istallet for tvart om...
Tyra
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 19 oktober 2003, 01:32
Ort: Canada

Inläggav Taffy » 12 mars 2004, 11:14

Jag arbetar en hel del med textkritik, och jag brukar mig använda mig av den mycket enkla grundregeln att man säger det positiva först.
* Wow, vilket jobb du har lagt ner
* Jag blir imponerad av det här och det här
* Vad kul med intresset för...
* Jag tycker det är roligt när folk anstränger sig

När man väl etablerat ett förtroende, och om personen frågat efter råd, så kan man peka ut de mest grundläggande sakerna. Men man bör framställa det som råd/åsikter, inte negativ kritik. Bra sätt att formulera sig är att ställa frågor:
* Vad fick du din inspiration ifrån? Känner du till den här och den här boken, som kanske kan hjälpa dig på traven?
* Vet du om att det finns billigt mer tidsenligt tyg att köpa på...? Jag såg en dräkt med det materialet, och det var verkligen hur snyggt som helst.

Eller inriktat på positiv uppmuntran:
* Med ditt engagemang skulle du med lätthet kunna göra så här istället.

Ingen gillar att bli uppläxad, och en sak som kan vara bra att ha i bakhuvudet både när man blir tillfrågad, och när man frågar är vad det är som är den egentliga orsaken. Vill man ha råd, eller beröm? När någon frågar "Vad tycker du om det här?" Så frågar de oftast egentligen "Visst är det här/jag bra?"
Taffy
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 11 augusti 2003, 17:30
Ort:


Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net