Fantasy

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav Sara Lundström » 8 oktober 2003, 12:24

*suck* Men jag skojade lite. Om man kräver att andra ska vara perfekta får man stå ut med att bli skojad med när man själv är långt därifrån.

Kan vi därmed lämna det ämnet, eller ta det på privat mail? Och återgå till ämnet för handen?
Sara Lundström
 
Inlägg: 645
Blev medlem: 11 maj 2003, 19:55
Ort: Sweden

Inläggav Karin » 8 oktober 2003, 12:44

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>
[br
Kan vi därmed lämna det ämnet, eller ta det på privat mail? Och återgå till ämnet för handen?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Väldigt gärna.

Karin
Karin
 
Inlägg: 1273
Blev medlem: 5 januari 2003, 13:41
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 8 oktober 2003, 17:18

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sara Lundström</i>

/Sara, på väg till Universitetsbiblioteket för att hämta boken där Arild har kläder från 500 år på sig.[;)]
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Sara, jag känner att eftersom du två gånger har kommenterat ett foto på mig i vikingakläder som anakronistiskt så tycker jag att jag borde förklara min vikingadräkt lite. Jag vill också påtala att jag inte sett den bild som nämnts men att det framgåt vilka en del av plaggen varit.

Byxorna: Är sydda utifrån ett bevarat 500-tals-fynd men omgjort för att likna de pösiga knäbyxor som finns avbildade på en av Gotlands bildstenar. Mönstret på byxorna stämmer även bra överens med de tolkningar som jag sett av Hedebyfynden.

Struthättan: Detta bör vara en hätta utan strut (som sagt var jag har inte sett bilden så jag vet inte vilken av mina hättor det är) som till viss del baseras på grönlandsfynden men när jag burit den till mina vikingakläder har jag haft Orkney huvan 500-tal(?) och den struthätta som har hittats i Hedeby som argument till att bära den till vikingakläder.

Slokhatten med snäcka: Visserligen skrevs Eddan efter vikingatiden men den nämner att Oden bär slokhatt. Vad snäckan anbelangar så är det en symbol på att man varit på pilgrimsfärd till Santiago de Compostela. Dessa pilgrimsfärder har pågått sedan 900-talet.

Sen är det så att bara för att jag har höga krav på mina nya kläder så betyder det inte att mina gamla kläder alltid har varit bra. Men en av anledningarna till att det tagit mig så lång tid att nå dit jag är i dag är kommentarer från andra så som ”Det är inte så noga” och ”Det duger”.

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Vix Hq » 8 oktober 2003, 22:01

Jag vill egentligen inte ge mig in i den här diskussionen (men gör det ändå...duh!), men jag tänkte bara för sakens skull upplysa om att bildtexten under den omtalade bilden lyder som följer:
"Vikingatida köpman och medeltida pilgrim samsas i hantverkslägret vid Kronobergs slottsruin utanför Växjö" (det är Ludvig som beskrivs som den medeltida pilgrimmen). Så Bodil Petersson själv har kanske inte järnkoll på vad det är som avbildas i hennes bok.

Detta om detta.

/Vix.
Vix Hq
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: 16 september 2002, 22:54
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net