Värmlands Vikingacenter i Nysäter

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Värmlands Vikingacenter i Nysäter

Inläggav Halvor » 6 augusti 2008, 19:03

På vår tur i Sørnorge og Sørsverige i sommer kom Malin S. og jeg over Värmlands Vikingacenter i Nysäter. Her kommer en slags anmeldelse av museet og den omkringliggende vikingabyen.

"Museumsbutikken" var på det beste uinteressant, på det beste direkte feilaktig, da det meste som ble solgt der ikke hadde noen historiske forbilder. Dette kan skyldes museets korte eksistenstid og at de ennå ikke har fått etablert noen skikkelig museumsbutikk. Huset ble ikke åpnet før den 5. juli, men det burde kunne gå an å finne et bedre utvalg i gjenstander å selge enn det som var der nå.

Museets lokaler var delt i to. En moderne kunstutstilling med en lokal kunstner, samt en fotoutstilling om byggingen av vikingskipet "Glad av Gillberga". Kunstutstillingen skal jeg ikke uttale meg om, men fotoutstillingen var ganske interessant. Den gav et godt bilde av byggingen av et vikingskip, men kunne vært større.

I 1984 åpnet Jorvik Viking Centre i York i England. Museet var svært banebrytende i sin tid og satset på å gi publikum en smak av vikingtidens lukter, lyder og syn. Blant annet hadde John Sutherland, som designet utstillingen, fått bygget opp endel av husene i vikingtidens York og befolket den med dukker som skulle gi liv til husene.

Dette er 24 år siden. I 2001 ble utstillingen pusset opp og deler av utstilling og inventar...solgt til Värmland!?

Jeg trodde ikke det fantes et marked for 24 år gamle museumsutstillinger, men det gjør det tydeligvis....desverre. Den var kanskje stor en gang, men nå er den 100% utdatert. Figurene er støpt i plastikk og temmelig glorete malt. Det virker ikke som om det har vært en helhetlig plan med utstillingen, snarere at man har fått kjøpe en tidligere kjent utstilling billig og smelt den opp i mangel av noe bedre. Dette var IKKE noe heldig trekk. Gjennom hele utstillingen fikk jeg følelsen av at man desperat forsøkte å dekke over det faktum at utstillingen handlet om York og ikke Värmland. Når jeg hadde sett utstillingen ferdig hadde jeg ikke lært noe som helst om vikingtiden i värmland (og ikke om York heller).

Utstillingen var gjennomgående amatørmessig, gammeldags og gav et billig preg.

I tillegg var det en utstilling, "Skullsplitter", om de osteologiske analysene av en massegrav i england (muligens Fulford) og generelt om skader i kamp på skjeletter. Dette var svært interessant, men billedmaterialet var alt for dårlig og besto mest av plansjer hengt opp på veggen.

Deretter gikk vi ned til stranden for å se "vikingbyen".

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne...Altså, først og fremst virket det som om det nettopp hadde vært en laiv på stedet og at deltakerene hadde tatt tingene sine og forlatt området i en fart, uten å rydde etter seg. Det var ganske mye søppel og uhistoriske ting som lå og slang. Bygningene var bygget i bakhon (uhistorisk skrotplank) og teltene var sydd i noen sorts polyester/markisestoff. Selve naturen i området er ganske fin, men de mildest talt grimme "vikingteltene/husene" ødela hele hovedinntrykket.

Konklusjon:

I Sverige i dag bygges det årlig noen vikinggårder. Man kan tydeligvis få penger av EU til byggingen, i tillegg skaper det en festival som kan få inn noen penger i bygda og det er jo fint med litt turisme og sånt, eller hva? Dette er direkte KONTRAPRODUKTIVT for formidling av levende historie. Om ikke EN ENESTE gjenstand man viser fram har et historisk forbilde driver man direkte villedning av publikum. Det er ikke nok å få de lokale kreftene til å "sy noen vikingklær" og "snekre litt". Historisk levendegjøring krever forskning og folk som har satt seg ned og sett på kildene. Om man har planer om å være seriøs og noenlunde vitenskaplig skal man få noen som vet noe om vikingtid til å se over utstillingene før man åpner bygget for publikum.

Om jeg skal gi et tips til Värmlands Vikingacenter må det være følgende: Riv ut alt innholdet i museet og nede på stranda, brenn det og begynn på nytt. Å kjøpe en utrangert utstilling fra York er bortkastede penger. Det finnes mengder av folk i sverige (og ikke minst her på forum) som man kan betale for å lage en bedre, mer informativ, mer historisk etterettelig og ikke minst vakrere utstilling.

Glad av Gillberga så ut som en fin båt.

Mvh.

Halvor Hjort Guttu
Halvor
 
Inlägg: 696
Blev medlem: 5 december 2002, 10:42
Ort: Norway

Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron