Litteratur och forskning kring HÅ?

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Litteratur och forskning kring HÅ?

Inläggav Djingis Khan » 3 februari 2009, 13:11

Har tänkt skriva mitt examensarbete om historiskt återskapande/living history och hur det skulle kunna tillämpas i undervisningen, men har ganska svårt att hitta relevant litteratur som behandlar ämnet ev. forskning kring fenomenet. Är det någon här som ruvar på några bra tips? Den enda titel som jag kan räkna upp så här spontant är Bodil Peterssons avhandling <i>Föreställningar om det förflutna</i>, men det bör väl ha skrivits mer om det, om inte annat på engelska?
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav Eric Hejdström » 3 februari 2009, 14:50

Finns en bok som heter British Battles, men jag minns inte vad författaren heter. Behandlar mängder av olika slag i Storbritannien under olika tidsperioder. Finns lite om det. Kanske finns det lite matnyttigt i Kim Siddorns "Viking weapons and warfare" också. Annars så är ju G. Embleton och John Howes bok "Medieval soldier" mycket bra. Kanske inte direkt samma som Peterssons bok men bör väl finnas lite användbart material i dom ändå.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Peter » 3 februari 2009, 15:28

Det finns en svensk bok också. Jag såg den i en studentbokhandel för en handfull år sen. Minns inte vad den heter dock :(
Peter
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 22 april 2003, 12:27
Ort: Sweden

Inläggav Vix Hq » 3 februari 2009, 21:02

Saxat ur referenserna till min C-uppsats i arkeologi [:)] (som skrevs 2002, så därför är flera av titlarna lite till åren komna):

Aronsson, P., Gerrevall, P. & Larsson, E. (red) 2000, Att resa i tiden. Mål och medel i mötet
mellan museum, skola och elever, Centrum för kulturforskning, rapport nr 1, 2000, Växjö
universitet, Växjö.

Aronsson, P. & Larsson, E. (red) 2002, Konsten att lära och viljan att uppleva. Historiebruk
och upplevelsepedagogik vid Foteviken, Medeltidsveckan och Jamtli, Centrum för
kulturforskning, rapport nr 1, 2002, Växjö universitet, Växjö.

Colomer, L. 2002, Educational Facilities in Archaeological Reconstruction, i Public
Archaeology, 2/2002, 85-94.

Gustafsson, L. 1995, Den förtrollade zonen. Leken som möjlighet och fara under
Medeltidsveckan i Visby, i Kulturella perspektiv. Svensk etnologisk tidskrift, 2/1995, 2-12.

Gustafsson, L. 2002, Den förtrollade zonen. Lekar med tid, rum och identitet under
Medeltidsveckan på Gotland, Nya Doxa, Nora.

Petersson, B. 1999a, Re-creating the Past. On the Quality of Archaeological Reconstruction
on Gotland, i Current Swedish Archaeology, vol 7/1999, 131-148.

Petersson, B. 1999b, Förmedlad forntid i full skala, i Kulturmiljövård 1/1999, 10-15.

Petersson, B. 1999c, Arriving in Antiquity. The Living Past in Scania, i Lund Archaeological
Review, 4/1998, 101-106.
(Bodil Petersson har två artiklar i "Konsten att lära..." också)

Stone, P. G. & Planel, P. G. 1999. The Constructed Past, Routledge, London. (består av artiklar om allt från Lejre till Jorvik och andra pedagogiska/återskapade miljöer)

/Vix.
Vix Hq
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: 16 september 2002, 22:54
Ort: Sweden

Inläggav Karin » 3 februari 2009, 21:59

Mängder av förslag på hur living history kan tillämpas i undervisningen finns i den danska boken "En vikingemarkedsplads" av Harry Kahl, Gudrin Wallengren, Sören Mainz och Sören Vadstrup, utgiven av Skoletjensten 1995. Det är en sorts lärarhandledning i att ordna en vikingadag med sin låg-/ mellanstadieklass.

Pluggar du till lärare? Jag skrev mitt examensarbete på lärarutbildningen om de praktiska övningar som finns med i lärarhandledningarna till läroböcker i historia, och hur de har ändrats sedan 1920-talet. Skicka gärna ett mail om du vill diskutera idéer. Adress finns i profilen.

Karin
Karin
 
Inlägg: 1273
Blev medlem: 5 januari 2003, 13:41
Ort: Sweden

Inläggav Djingis Khan » 4 februari 2009, 15:38

Tusen tack för era tips! Ska kolla upp de titlar som nämnts.

Japp det stämmer Karin att jag går lärarutbildningen, sista terminen (däremot har jag ändrat mig i fråga om yrkesval och går klart utbildningen egentligen bara för att ta ut min examen, men det är en annan historia)

/Mikael
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav Karin » 7 februari 2009, 11:45

Jag antar att du känner till begreppet storyline. Det är ett arbetssätt som bör vara lämpligt för att föra in reenactment (eller lajv för den delen) i undervisningen. Det finns en del böcker om det också.

Karin
Karin
 
Inlägg: 1273
Blev medlem: 5 januari 2003, 13:41
Ort: Sweden


Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron