Negativt om andra

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav Skalde-Tord » 21 april 2010, 09:46

Sant å ena sidan :) Men fördomen och den förutfattade meningen kommer säkerligen finnas.
Så pressen att göra sådant extra bra är nog lite större, men det kan mycket väl vara min egen perfektionism som skiner igenom.



"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Staffan de Vad » 11 maj 2010, 06:06

Hejsan alla återskapare!

Kunde bara inte hålla mig längre nu [:D].

Jag rider tornerspel och försöker hålla mig så "hardcore" som möjligt, dels för att jag tycker det är skitsnyggt och skitkul, men också för att jag vet att "vän av ordning" alltid sitter i publiken och har saker att slå ner på. Så då vill jag ju självklart kunna visa på att nämen jag rider faktiskt i brokor, hosor, gambeson m.m..
Sen i och med att tornerspel ju faktiskt är en sport(en av de äldsta ridsporter vi har i Europa vi har idag) och publikshow så anser jag att alla som, då menar jag alla, tävlar inför publik och mot andra riddare (vad de sen gör hemma på sin egen gård eller garageuppfart får stå för dom) SKA ha adekvat utrustning, dvs plåthjälm, brynja eller annan typ av dåtida skydd (gambeson, plåtnicklas eller dylikt) just för att det är ju skydd gjorda för den typen av sport. Då förstår jag faktiskt inte hur man kan använda t ex stickade brynjor (ja det finns det :D) eller glasfiberhjälmar. Har man betalande publik är det ens skyldighet att ge dom förstklassig service och kvalitet. I hockey t ex får du inte spela som målvakt om du inte har rätt benskydd eller hjälm, samma sak i rally eller dylikt, så varför ska man helt plötsligt vika på det i tornerspel eller fäktning? Jag personligen skulle aldrig vilja möta en riddare på tornerbanan som inte har korrekt skyddsutrustning, det är ännu mer farligt än vad tornerspel redan är.

Visst man gör det för att man ska ha kul och vad gäller att kalla det maskerad, nja, det vill jag inte hålla med om... på en maskerad klär man ut sig och låtsas vara någon annan ett slags rollspel, vi klär oss (en typ av vandrande muséeum kanske..hehe) och jag som riddare i tornerspel är ju inte någon annan bara för att jag tagit mig ett riddarnamn/artistnamn. Det är ju trots allt en show och ridsport. Sen att folk anser att ja men det är ju jättedyrt att skaffa allt som nybörjare, ja men då kanske man inte ska tävla den första tiden innan man fått ihop till det. Sen kräver jag inte av andra det ska vara handsytt, att man ska ha slaktat fåret, klippt det, spunnit ullen m.m. utan mer att det ser riktigt ut och att det är gjort för den typen av aktivitet man ska utföra (kan bara svara för fäktning och tornerspel då det är vad jag pysslar med).
Staffan de Vad
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 februari 2010, 19:11
Ort: Sweden

Inläggav Cederqvist » 12 maj 2010, 22:17

Inom fäktning är det väldigt noga med att man har rätt utrustning.
Om motståndaren t.ex har mörka strumpor har du rätt påpeka detta för presidenten som sedan utdelar gult kort.
Cederqvist
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 4 april 2009, 08:44
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 14 maj 2010, 20:57

LoL! Cederqvist får en grattis på admins konto! [:D]

Visst kan jag förstå din inställning, Staffan de Vad. Rätt skall rätt vara och så vidare. Samtidigt tror jag att man för att undvika att alienera folk som har mindre medel, som jag, genom att försöka inkorporera dem i gruppen.
Inom Gustav II Adolfs fotfänika uppmanas alla att skaffa sig en egen tidsriktig dräkt, soldater att skaffa sidovapen etc. Musköter, pikar och pikenerarrustningar hålls av föreningen i rustkammaren. MEN då det är självklart att folk inte kan fixa allt på en gång, och att det kan ta längre tid för en del på grund av svag ekonomi, så har vi en garderob av "låneuniformer" för män och kvinnor. Barnkläder har vi ännu inga direkta låneexemplar av men inom föreningen skramlar vi alltid ihop dräkter till de som behöver, speciellt eftersom barnen växer ur sina dräkter så snabbt är det vansinne att tro att en barnfamilj skall ha medel att sy upp en komplett garderob för alla!

Därför finns lånekläder samt lånesidovapen, en del köksgeråd etc.

Jag kan inte understryka hur värdefullt en sådan resurs är. Har man en förening som är väl organiserad och med ekonomi, så är detta något ypperligt att ta fram.
Inom andra föreningar så brukar det ju också, i vart fall i Nylöse, finnas en naturlig förståelse av att man inte kan fixa allt på en gång, men att man ändå måste få vara med. Här finns dock oftast resurser att låna ihop dräkter för event mellan medlemmarna. Poängen med en förening är ju att man skall kunna hjälpas åt, eller hur?

Folk som inte har råd direkt kan väl börja som väpnare till en riddare, eller det kanske man redan gör, Staffan? Vet ju inte så noga...

Min personliga approach har dock varit att vad gäller medeltid gestalta en vanlig människa. Tyvärr måste jag harmset inse, att vara sig man är "Hardcore" eller "avslappnad" så tenderar de flesta att sikta på att vara en person av eliten i den tidsepok man vill återskapa. Riddare, adelsfolk, rika borgare etc...
På det sättet så har jag fått uppfattningen att många som "bara har kul" blir mer lika den vanliga massan, särskilt när de gör en hyfsat historisk dräkt. Man tar linnetyg, oblekt, skaffar tämligen billigt ylle och jobbar på.
Jag har valt att göra detta med "hardcore" approach, dvs min 1250-1325 dräkt är en representant för allmogen. Kanske en ibland något betydande person bland allmogen, men likväl en person ur allmogen. Med stridsutrustning blir jag en enkel knekt, eller snarare ledungsman eller uppbådad bonde, men funkar också utmärkt som borgare som går stadsvakt.
Finns det egentligen något mer hardcore än att försöka framanna en känsla av gemene man/kvinna under forntid/medeltid? Nä, jag tror inte det.

Med min enkla, skitiga bondeframtoning så ser jag lite skev ut i en del sammanhang, då de andra oftast ligger på en återskapandemässigt högre social ställning. Ofta så beundras där hur purjo bältespänne och strönningar man har. Helst skall man vara upperclass, för då kan man motivera att man har mycket bling som dessutom kan vara så tidskorrekt som möjligt! Och då kommer jag dragandes med min enkla, men korrekta dräkt, som dessutom inte har så mycket tidspecifikt modebling eftersom jag är en bonnajävel som inte har tid med sånt! Men inte fan får jag lika mycket purjopoäng som en hovman med en massa bling som han specifikt kan säga är från år 1337, närmare bestämt på senhösten, sannolikt tidig oktober.

Därav trivs jag oftast bäst med de mer avslappnade folken som kommer från SCA och Nordrike, där glädjen finns i känslan och försöket lika mycket som i möjligheten att köpa tillräkligt mycket tidskorrekt bling etc...

Det vore guld att med min idé om att på billigast möjliga vis få ihop till kläder som är 100% korrekta för allmogen vid en viss tidpunkt, men samtidigt inte kostar skjortan och leda denna stora skara till ett event och låta de höga herrarna och damerna skåda den samlade allmogen som inte accepterar vad som helst.

Vad gäller romersk järnålder/folkvandringstid, så gäller ju detsamma, att då de flesta inte hade multituder av tidstypiskt bling på sig, kanske mest en mycket kär fibula eller ett ärvt bältespänne, så kan man få ner kostnaden rejält! Skor är billigare att göra då man hade någon form av hudskor, och de flesta krigare hade inte mer än spjut, sköld och kniv, eller lätt yxa.

Sorry för denna långa utläggning, men jag blir lite brydd av hur man alltid skall säga att "det kostar så folk får väl fatta det och bita ihop!" istället för att börja fundera hur vi kan göra denna fantastiska hobby mer inkludernade och hjälpa folk att finna vägar som inte kostar skjortan till en historiskt korrekt utrustning.

Det skulle hjälpa om fler av oss hardcore gick in för att levandegöra gemene man, skulle jag tro, och vara stolta över att trovärdigt gestalta en bondfru eller enkel hantverkare på samma sätt som man är stolt över sin kompletta stridsutrustning och liknande.

Tyvärr blir det lite väl herrskap mot tjänstefolk som det är nu.

Slutligen, bara för att visa på vilkent sida jag står, så presenterar jag den enkla representaten för allmogen runt år 1300, Matti med kniven.

Bild

Här nedan tillsammans med den för dagen rekordeliga bonnmoran Vix HQ

Bild

Det är ganska enkelt att vara periodiskt korrekt om man har råd att investera i dyra tyger och allt tidspecifikt bling. Det är inte lika enkelt att framanna den tidstypiska gemene man när man inte kan markera sin tidsepok med typiskt smycke, rustningsattiralj, svärdsfäste mm...
Get gritty folks! Grey brown is the new black! [;)]
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Staffan de Vad » 11 september 2010, 16:42

Jag håller helt med dig Matti, det är väldigt lite återskapande av gemene man och allmoge före 1500talet i återskapande. Vilket är rätt trist då det var ju den största massan av folk.
Att jag återskapar herremansdräkt á la 1340tal är att jag som riddare i tornerspelen lagt mig till den tiden, då skulle det kanske se lite konstigt ut om jag innan eller efter tornerspelet går omkring i 1100tal eller 1400tals kläder á la allmoge eller så (för den som är insatt och ser sådana oerhörda fadäser :D).
Ja, vi brukar försöka ha ett provår för det första innan man kan bli fullvärdig medlem i tornergruppen, för att vi andra som är med ska se att personen passar ihop med oss. Sen skiftar verkligen utseendet kraftigt inom gruppen, både i kvalite och engagemang. Men de som aspirerar på att bli riddare brukar först få vara väpnare.

Det svåra med att hålla extra utrustning till blivande riddare är ju att folk orkar olika mycket vikt, inte passar m.m.... dock håller gruppen med väpnarkläder
Staffan de Vad
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 februari 2010, 19:11
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net