Negativt om andra

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Negativt om andra

Inläggav MatsNorlund » 7 juli 2009, 10:18

Jag tänker inte försvara SCA men ofta får man höra mycket negativt om själva SCA och även om de som är med där. Tar det senaste inlägget som exempel.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ny Björn</i>

Jisses - får mig att minnas mina <b>numera preskriberade år inom SCA under tidigt 90-tal</b>. MTV-04 (tror jag det var) så hade Niklas Westen med sig en skapelse som bestod av ett stort A-ramstält på rätt höga brädväggar. I A-ramen fanns ett sovloft...

/N B
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Ovanstående citat är ganska typiskt. Men min uppfattning är att det finns precis lika mycket brister på utrustning/återskapande och oseriöst betende hos de andra grupperna (som själva ser sig bättre), särskilt då inom vikingeriet, som hos SCA.

Hos SCA vet jag vad jag kan förvänta mig och i stort så slipper jag snobberiet som finns runt andra föreningar, något som även märks här på HV i högsta grad.
MatsNorlund
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 17 april 2008, 16:13
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 7 juli 2009, 12:04

Tidigt 90-tal var ju ett tag sedan. Möjligen var Ny Björns utrustning och kunskaper inte fullt så utvecklade då som nu. Det har nog knappast undgått någon att reenactandets allmänna kvalitet höjts något de senaste 15 åren.

/Ville (även han med ett kort förflutet inom SCA under tidigt 90-tal)
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Matti » 7 juli 2009, 13:06

Beror nog på att grupperna har så olika utgångspunkt, vilket leder till de olika åsikterna, Mats.

SCA är, i vart fall de grupper som jag stött på, samt inom utbrytargrupperna, mer inriktade på medlemmarnas intressen och vilja. SCA är en ram inom vilken medlemmarna söker sin egen väg. Jag vett att det skiljer högt och lågt mellan olika grupper in alla typer.

SCA har ju ett stort tidspann, vilket låter en medlem vara viking, medan en annan kanse är en ädling från 1400-talet. Vad som kan störa mer periodfokuserade grupper som försöker återskapa en specifik grupp från en specificerad tidsepok, exempelvis Albrechts Bössor som re-enactar ett kompani bösseskyttar från sent 1300-tal, är när SCA föreningar har event eller hyrs in till event för att visa hur det var på medeltiden för allmänheten.

Orsaken är att eftersom SCA är för kreativ anakronism, så blir det en sagotid som visas upp om du har vikingar som snackar med en landsknekt och detta framställs som "medeltiden", vilket kan av besökare uppfattas som "Så var det!" Vad som säkert också stör är väl att det har hänt att SCA fighting framhållits som en äkta medeltida kampsport, men egentligen är en USA konstruktion.

Dock vet jag att SCA föreningar kan vara minst lika seriösa som alla andra. Vid visa event gör det allt de kan för att visa upp en enhetlig dräktbild som kunde ha existerat vid en tidpunkt. SCA-fighting förklaras som en sport inspirerad av medeltida strid, vilket den ju är. Om besökare är dumma nog att missa det så kan knappast SCA lastas.

Och gode gud vad jag har sett hemskheter inom "seriösa" föreningar, och vilka dumheter jag begått genom min tid i svängen.

Men i grund och botten är det att olika mål och syften krockar som leder till missämjan, och man glömmer att under de senaste 20 åren så har living history och re-enactment överlag höjt sig till nivåer väsenskilt över 80 och 90-talets. Inom och utanför SCA.

Jag har varit på ett event med utbrytar-SCA, och uppskattade det för vad det var, ett slags rollspel i en sagomedeltid, utan ambitioner på att vara purjo. Vid andra officiella event så skulle deltagarna från samma grupper säkerligen ha en helt annan ambition och inriktning.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Todd » 7 juli 2009, 13:07

Tycker det är orättvisst att jämnföra SCA med livinghistory och Re-enactment. Det är ju helt skilda kategorier. JA, båda fraktioner iklär sig historiska kläder av någon form, men mål och syfte skiljer ju sig något enormt.

Googlade lite på SCA och Pennsic, vilket är SCAs största event. Hittade en hel del men denna bloggs bilder ger väl ett mer övergripande intryck av de medeltida aktiviteterna.
http://catty-confetti.livejournal.com/15039.html
Todd
 
Inlägg: 726
Blev medlem: 18 september 2002, 10:44
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 7 juli 2009, 13:30

Elakt Todd;) Me like it!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Ny Björn » 7 juli 2009, 14:01

Mats - som andra skrivit ovan så var det länge sedan jag och ett fåtal andra uppräthöll något slags lokalavdelning i Dalarna inom svenska SCA. Dåtiden var säkerligen betydligt värre än nutiden. Själv sprang jag runt i lakansväv och en blästrad samt omskaftad skrädbila. Bodde gjorde jag i ett litet knallblått A-ramstält. Visst var det kul och folk trevliga men det var inte min thékopp. Jag gillar vissa delar av det SCA står för och tar direkt avstånd från andra. Försök att inte ta åt dig av all kritik, för all negativ kritik mot SCA är inte likamed kritik mot dig och det du gör. Själv skall jag erkänna att även re-enactment intresserat mig allt mindre de senaste åren. Jag delar gärna med mig av sådant jag ev kan ha plockat upp här och var men jag har i princip slutat att åka på marknader och träffar - min bild av historiskt levandegörande stämmer inte riktigt med det som visas upp där, jag är för petig helt enkelt, och då har jag inget där att göra. Det är kanske priset för att göra hobby till yrke...

-Och för att återvända till ditt exempel ovan så vill jag minnas att skapelsen ifråga transporterades på ett avklippt husvagnsunderrede och kördes av en man vars rustning till övervägande delar bestod av plast - snygg plast för visso, men plast. Han var trevlig, han hade förhoppningsvis kul vilket jag utgår från att du också har på era träffar. Det hela handlar som sagt om man har kul eller ej och jag hade det inte inom SCA och slutade, andra har det och fortsätter. Så är det med det.

/N B
Ny Björn
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 16 september 2002, 21:35
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 7 juli 2009, 14:04

Hupp!

Nu vill jag då understryka att Albrechts Bössor inte har några problem men hur ANDRA grupper gör sitt återskapande och sällan stör sig på sådant. De krav vi har gäller bara oss själva och är inget vi tvingar på andra eller dömer andra efter.

Det som i allmänhet skiljer SCA och Reenacment är väl annars att reenacment sysslar med faktiskt historia medans SCa har en fantasihistoria med egna länder, kungar och furstendömmen som inte har en historisk förankring. Deras krav är också specificerade till 'ett gott försök till medeltida dräkt' vilket är lite för vagt för vanliga reenacmentgrupper. Dessutom brukar just en avgränsning i period vara standard inom Reenactment. Detta är SCA som grupp. Innom SCA finns sedan såklart alla sorter till de som håller en enormt hög nivå till de som håller en lite lägre.





Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Todd » 7 juli 2009, 14:16

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Martin Wallgren</i>

Elakt Todd;) Me like it!


<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Det var inte min avsikt. Knappa in: SCA + pennsic i google bildsök så kan du kika själv.

Här är en viking från samma arrangemang tex:
http://home-and-garden.webshots.com/pho ... 8754cLvcnL

Men som tidigare nämnts i tråden så är SCA en väldigt stor förening med många viljor och många små grupper. Därmed finns det både mycket bra delar men samtidigt också en massa trams. Jag känner ett antal SCAiter som även de skrattar åt knasgökarna, bild googla på: SCA + Tuchux så ser du varför.

Är man med i SCA så gör man nog bäst att framhålla sin egna lilla grupp snarare än rörelsen som sådan. Det var väl mest det jag ville belysa.
Todd
 
Inlägg: 726
Blev medlem: 18 september 2002, 10:44
Ort: Sweden

Inläggav MatsNorlund » 7 juli 2009, 15:05

Ta inte åt dig av att jag använde just ditt citat Ny Björn, det var liksom bara en reaktion på att ofta se kritik mot SCA och dess medlemmar samtidigt som andra föreningar inte kritiseras för sina fel och brister. De "seriösa" föreningarna borde egentligen få mer kritik för sina fel då dom utåt säger att dom är "rätt", medan SCA inte framhäver det. Själv skulle jag gärna se en förening som stenhårt satsade på vikinga re-enactment, men med kanske bara 2-3 personer här uppe som skulle vara beredda att satsa den tid och de resurser som skulle gå åt till detta så blir det nog aldrig så.

Själv har jag också i princip slutat med att åka runt på marknader och event eftersom det ytterst bara är utrustning som gäller och inte uppträdande och liv. Spelar ingen roll hur bra utrustning man har när deltagarna inte är "medeltida" i sitt uppträdande. Att åka runt och delta på publika demon/marknader ser inte jag som re-enactment utan mer som teater och därigenom närmare SCA. Besöket på Birka i fjol och det som händer där fick mig verkligen sjunka i humör.

Kanske var mitt inlägg bara ett uttryck för min besvikelse över att inse att jag (förmodligen) aldrig kommer att få uppleva ett riktigt bra vikingatida/medeltida event i mitt liv :( och då kan jag lika gärna leka med SCAiter och ha skoj utan förpliktelser.
MatsNorlund
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 17 april 2008, 16:13
Ort: Sweden

Inläggav Anders Lindkvist » 7 juli 2009, 15:22

Sluta visa mer bilder, jag dör.......[:D][:D]

SCA är SCA, helt enkelt. Det är ett eget koncept på alla sätt och vis.

---------------------------------------------------------------------
www.kurage.wordpress.com
Kuragebloggen-Historia. hantverk. reenactment.
Anders Lindkvist
 
Inlägg: 1067
Blev medlem: 13 september 2004, 10:00
Ort: Sweden

Inläggav Kanonkulan » 8 juli 2009, 07:53

För min del är inte återskapandet i fokus när jag åker iväg på marknad eller event. Jag har alldeles för dålig fantasi för det, utan är hela tiden fullt medveten om att det 2009 och inte 1134 till exempel. För min del handlar det om intresse för hantverk och att komma ut och träffa trevligt folk, vilket man förhoppningsvis gör. Har man ett intresse för historiskt hantverk så brukar kvalitén på kläder och utrustning vara ganska hög skulle jag vilja påstå. Man strävar åtminstone efter det. Att återskapa t.ex. vikingatid och hålla det purjo hela vägen är ju faktiskt omöjligt eftersom vi har alldeles för lite kunskap om t.ex. vardagskläder under denna tid.
Och det viktigaste av allt är ju att ha kul! Man har olika ambition och lyckas olika bra, men man har ju åtminstone kul på vägen. Jag slår vad om att även "vikingen" Todd visade bild på har skitkul på Pennsic! Och man väljer ju vilka evenemang man åker på själv.
Vad jag vill säga med detta är lite att det viktigaste är att man har kul och att man själv är nöjd med sin egen nivå på hk. Så tänker jag iallafall, men det är säkert flera som inte håller med mig, och det spelar egentligen inte så stor roll[:)]
Kanonkulan
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 18 juli 2008, 11:36
Ort:

Inläggav Olof den gladlynte » 8 juli 2009, 08:23

Fantastiskt kloka ord, Kanonkulan. För min del försöker jag att återskapa hantverk på så HK sätt som jag förmår och har resurser till men som du nämner så är ledordet "kul". Om mitt intresse för historiskt återskapande skulle övergå i fanatism och bli ännu ett moment i mitt liv som bidrar till stress och prestationsångest så skulle jag sluta direkt.
Respekten för forna generationers hantverkskunnande och kunskap om natur och miljö är drivande för mej, att inte låta denna kunskap bara försvinna för att vi i denna tidsålder tycks veta bättre och inte anse oss behöva den.
SCA eller inte, låt oss se vad som förenar oss istället för vad som skiljer oss åt.Peace out!

Brosa
Olof den gladlynte
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 6 mars 2007, 14:06
Ort: Sweden

Inläggav Vesuvius » 8 juli 2009, 09:54

Det är ju i grund och botten fråga om två förhållningssätt. Jag håller med om att kul bör vara ett ledord, men många andra ledord glöms också bort, t.ex. intressant och utvecklande. För mig är SCA kul, men inte intressant och inte utvecklande. När jag däremot får syn på en bra re-enactor så fylls mitt sinne med en känsla av värme och frid...[;)] (sen kan det ju hända att det är en SCAit i bra kläder, det spelar ingen roll för min upplevelse av det hela).

Jag vill också lyfta fram att det inte bara är re-enactors som klankar på SCAiter. Jag har mött SCAiter som använder ord som Stitch Nazis och som fick nära nog spatt av att man hade källor på det man gjorde...

Det här är ju lite av en het potatis inom svängen. Hur mycket får man kritisera en annan "fraktion"? Vinns det något på det? Jag tror att det i grund och botten kan bero på en viss bitterhet. Många arrangemang är arrangemang där allt möjligt blandas hej vilt. Jag tror att de som är hardcore kan bli lite bittra över att det historiska går förlorat i festivalstämningen. Samtidigt tror jag att SCAiterna, som gillar go stämning, kan bli irriterade över de bittra re-enactorserna och så är den negativa cirkeln igång. Jag tror också att många reenactors irriterar sig på SCA för att de är så amerikanska, byråkratiska och, ibland, anakronistiska. Själv känner jag att SCA varken är hackat eller malet, varken helt historiskt eller ohistoriskt, och jag har lite svårt för halvmesyrer. Men jag hyser ingen tvivel om att de har kul på sina arrangemang.
Vesuvius
 
Inlägg: 797
Blev medlem: 2 april 2004, 19:46
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 8 juli 2009, 13:10

Jag måste tillstå att jag hade askul när jag var inbjuden som föreläsare på Ragnhildkollegiet ifjol. Jag kunde slänga på mig min 500-tals stas för en gångs skull och komma som den griske och trumpne bysantinske veteranen Steinar och vända upp och ner på de sociala koderna!
Nu är jag också rollspelare, och jag hade skojsigt och kunde snacka olika tidsepoker med olika personer.
Inga problem alls för min del. Så länge man inte ger sig ut för att vara det man inte är och är öppen med det, så är jag glad och nöjd!

Sedan älskar jag när jag ser en samlad skara av folk som alla är i helt tidstypiskt korrekt dräkt det med, men det är en annan sida av det hela.

Bägge kan vara intressant och utvecklande, om man bara har ett öppet sinne. Det finns många fina hantverkare i SCA och I Nordrike, många som är superseriösa med sitt personliga kit och som man kan snacka med hur länge som helst. Fördelen är att folk med intresse för olika tidsepoker kan mötas någonstans och träffa fler med liknande intresse på samma gång.
The more the merrier, som det heter.

Det båtar föga att vara irriterad och bitter på att fler inte gör just din favoritperiod jättepurjo. I grund och botten gläder jag mig högeligen åt att se många människor som är intresserade av vår historia och villiga att lära sig nytt. Som museiförmedlare är det detta som gläder mig allra mest. Alla har inte tid, råd och ork att gå in och göra allt hela vägen snabbt. Men en liten kille som just fått sin bomullstabard och ett träsvärd och är "jiddare" eller en förvärsarbetande ensamstående kvinna som just läst Arn och fått upp ögonen för historia ÄR nog det personer som är allra mest intressant att möta.

Dels därför att jag älskar att berätta om historia, men också för att de har en brinnande iver för något nytt och spännande. Att snabbt resa murar som gör att det känner att bli medlem i en grupp blir för dyrt och oöverskådligt är katastrofalt fel! SCA och Nordrike är därför på många sätt basen och grunden till att mer smala grupper kan få medlemmar. Vikingagrupperna är likaså en stor inkörsport, vill jag tro.

Är tröskeln hög och porten trång kanske de som är inne känner sig varande del av en exklusiv grupp. Men bygger man höga trösklar och trånga portar skall man inte klaga på att många som önskat komma in känner sig avvisade redan innan de frågat.
Att vara ett föredöme för det man vill visa är gott och bra, men om föredömet är avvisande gentemot folk som inte "nått en viss nivå" upphör man att vara föredöme.

Vill man ha mer folk som är snävt purjo på event, kan man inte börja med att skapa en osynlig mur av avvisande. Alla behöver sin tid, alla behöver få hitta sin nisch på sina egna vilkor.
Även tusenmilafärder börjar med ett litet steg.

Nu ligger det inte för alla att vara den som är villig att med varlig hand vägleda de som vill bli mer "purjo", men om man inte är redo att visa öppenhet och tålamod så skall man inte klaga på folk, anser jag.
Alla har olika förutsättningar. Alla kan inte, som många av oss här, banka in hemuliska mängder av fakta, komma ihåg alla olika stygn och vävningstekniker, vapentyper etc som är korrekta just för 1300-talets första halva, exempelvis. Det betyder inte att de inte är intresserade eller villiga att pröva, MEN att å ena sidan bygga en trång port med hög tröskel och å andra sidan beklaga att inte fler gör saker mer "purjo" inom en specifik tidsperiod är lite... hyckleri.

Vill man ha mer som gör en specifik tidsperiod måste man jobba för det, göra porten bred och tröskeln låg, för att den nyfikne skall våga stiga in till att börja med!

SCA och Nordrikegrupperna har oftast denna låga tröskel och breda port, likasom flera vikingaföreningar. Inte så konstigt att de har många medlemmar.

Det ÄR dyrt att gå rakt in i re-enactandet med högsta möjliga standard som mål! Inom Fotfänikan löses detta genom att tillhandahålla låneuniformer, dräkter både för män och kvinnor. Barnkläder cirkulerar mellan medlemmar som behöver dem för tillfället. Medlemmarna uppmanas skaffa egen tidstrogen dräkt med tiden, men det är accepterat att alla har olika förutsättningar och olika tid för att sy dräkter. Ett par medlemmar syr dräkter åt dem som inte kan sy själva.
Fotfänikan expanderar lugnt och stadigt, och många kommer med där som aldrig ens tänkt pyssla med re-enactment före de stötte på oss!

En plan och policy som avser hjälpa nytillkomna att komma igång på enklast möjliga sätt till lägsta möjliga kostnad är ett måste om man vill ha många medlemmar som kommer direkt.

De mest etablerade grupperna, rätta mig om jag har fel, tror jag främst rekryterar ur andra grupper och förväntar sig inte att det skall vara rusing. Rätta mig om jag har fel, Johan. De har inga problem med andras krav och nivå, och om folk som redan etablerat sig i svängen visar intresse och frågar vad som krävs så är det inga problem.

Tyst föredöme kallas det. Bössorna rockar! Hade det inte varit för att ni är på fel plats och har fel tidsperiod så hade jag nog undrar om ni inte ville ha en bondjävel med spjut bland er också!

Tyst föredöme innebär också att man accepterar andra som de är. Går man omkring och känner sig bitter så syns det, för mig i varje fall, och då visar man omedvetet att man avvisar andra som inte håller ens egen nivå.
Om man som förening känner att man måste ha höga ingångskrav, måste man också, som bössorna, främst rekrytera bland de som redan har varit med ett slag. Detta är ingen kritik, notera. Jag anser att Bössorna gör rätt och har helt rätt attityd med tanke på de krav som andra också ställer på dem! De accepterar då också att de inte kan ha en kö av ivriga personer som vill med och som inte ens har sytt en lapp i sina jeans ännu, än mindre läst jättemycket om senmedeltid.

Jag är jävligt hardcore, men jag vägrar att bli bitter. Ingen blir glad av att vara bitter, och jag är bitter så det räcker på andra delar i mitt liv. Vill man ha re-enactment som en utvecklande erfarenhet, så kräver det närmast att man har en grupp med andra omkring sig, och "The more the merrier".

Om man vill vara hardcore och inte är beredd att med öppet sinne och mild vägledning hjälpa andra som vill bli mer "purjo" på vägen, skall man inte förvänta sig att fler blir hardcore, speciellt inte om man går runt och är bitter!
<i>
Levande historia predikanten Matti hoppar ned från sin sten</i>
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Johanna Kindberg » 9 juli 2009, 10:47

Väl talat!
Johanna Kindberg
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 15 februari 2008, 10:14
Ort:

Nästa

Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron