[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Negativt om andra

Negativt om andra

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav Fredrik Johansson » 9 juli 2009, 17:35

Under de två decennier som jag hållit på med detta (både i SCA och i andra föreningar, även om jag inte varit så aktiv de senaste åren) har jag sett hur hela den här kulturen förändrats.
Kanske berorende på att det blivit mer accepterat att ha detta intresse (inte bara att återskapa historia, utan att "bara" ha ett historiskt intresse...). Som intresserad av medeltid och boende i Västergötland blev man nästan automatiskt stämplad som tillhörig
"västgötaskolan".
Kanske är det tack vare internet som gör det lättare att köpa utrustning, referenslitteratur, etc och även sprida information.
Kvaliteten har höjts men samtidigt tycker jag att stämningen försvunnit (eller så har jag antaglingen blivit mer blassé...?)
Jag själv ägnar mig åt denna hobby för att jag tycker det är kul, på samma sätt som andra spelar golf eller dansar square-dance. Vill jag bevara och tillgängligöra vårt kulturarv så gör jag det på mitt arbete, vilket är en orsak att jag själv undviker de mest hard-core och glädjer mig åt att andra gör det. (Jag är bara glad om andra, som Matti, är mer folkbildare)

Min utgångspunkt är att detta som vi håller på med (alla föreningar) är en maskerad!
Fast det finns föreningar som kommit närmare "wie es eigentlich gewesen" (för att citera Rancke) än andra. Och "nog finns det mål och mening i vår förd med det är vägen som är mödan värd" (för att citera Boye). Som säljer sitt bältesspänne till en lajvare för att de i ett museumsmagasin upptäckte ett spänne som tidsmässigt och geografiskt är 75 år och 30 mil närmare "sitt" återskapande. Andra behåller sina bältesspännen basererad på en musekopia från fel tid & plats och klagar på de som har bälten köpta på KappAhl.

Jag tycker det finns saker som skiljer SCA från andra historiska föreningar (utan någon värdering) =
+) SCA försöker inte återskapa HUR medeltiden var utan hur den BORDE varit. (Sedan är jag medveten om att det kan finnas personer i SCA som inte riktigt insett det själva och försöker hävda det inte icke-SCAiter...)
+) Det är en stor geografisk och kronologisk kökkenmödding i SCA. Andra har en mer ingränsad fokus (möjligen bortsett från Nordrike, "utbrytar-SCA").
+) En annan skillnad tycker jag är att SCA inte är lika
"kommersiella" som andra. SCA har mer tonvikt på interna aktiviteter, medan andra har mer uppvisningar (ofta mot ersättning) för turister. Vilket återspeglar sig på kvalitetsnivån.
Att det finns en förening i USA som ägnar sig åt medeltiden är inte konstigare än att det finns föreningar i Sverige som ägnar sig åt Vilda västern och Amerikanska inbördeskriget...

Det är nog ett naturligt fenomen att personer vill framhäva sig själva, och sitt eget intresse, genom att se nackdelar med andra. Detta gäller alltså inte bara inom detta.
Många föreningar verkar föröka sig genom delning. Många med en inriktning på att försöka återskapa hur det verkligen var har medlemmar som tidigare var med i SCA och som ville höja ribban, men hade SCA inte funnits hade de kanske inte börjat med detta överhuvudtaget.

Jag håller med om att det inte är historiskt korrekt att slåss med rotting som i SCA. Men nu har jag börjat slåss med blankvapen (är för gammal för att kånka runt på en SCA-rustning i gassande sol...), och enligt de reglerna får man inte slå mot huvud eller armarna (vilket gör att man kan hålla fram huvudet och svärdsarmen framför skölden likt en blindkäpp) och som inte har lika tydlig åtskillnad i "light" och "good" som i SCA (vilket resulterar i att slag som definieras som "dödande" i verkligheten egentligen bara borde orsakat lite blodvite, eller reva i kläderna). Eller en annan förening jag har lite kontakt med, att man enbart har markerade och kontrollerade slag (och som lägger liten aspekt på klädseln). Eller som gemensamt med de föreningar jag känner till, att man inte får använda skölden offensivt, slå fullkontakt bakifrån eller slå fullkontakt mot personer som ligger ner. Visst fick det en säkerhetsaspekt i det som har mitt stöd (blir så jobbigt att sjukanmäla sig på jobbet...), men kalla det inte autentiskt återskapande av krig. Frågan är vad man vill fokusera på ("Visst är det vackert, men det är inte krig"). Jag ser det mera som kampsport, oavsett förening. Och så finns det även sällskap som har autentiska vapen men som inte har något återskapande av strid.
Fenomenet att man först börjar att sy en dräkt för att sedan börja leta dokumentation har jag upplevt i många föreningar.
Jag kan än i dessa dagar se dräkter som får mig att känna historiens vingslag från SCA tidigt 90-tal.

Jag har varit med i ett "seriöst" sällskap som har ätit på engångstallrikar, halsat ur aluminiumburkar, utan att ens ha försök till historisk dräkt på sig (läs jeans & t-shirt) och när jag påpekat det har de inte sett något som alls fel med det för att i nästa andetag klaga på att SCA inte är seriösa (trots att de saknar egen erfarenhet av SCA)! Det var därefter jag tog min på några år paus... (blir den personen lycklig av att utöva historia på det sättet är jag glad för hans skull).

Tyvärr verkar SCA ofta vara ett allmänt skällsord från medlemmar i andra föreningar, som försöker framstå som bättre genom att klaga på andra (liknande finns tyvärr inom politiken...) istället för att själva försöka föregå med gott exempel. Visst, många av dessa medlemmar har varit med i SCA och sedan känt att det inte varit deras grej (för mig har det fungerat på samma sätt, åt andra hållet).

Fredrik (eller Kettil Svarte-skåning i SCA)
Fredrik Johansson
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 8 mars 2004, 21:18
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 9 juli 2009, 17:56

Hej Fredrik. Jag och andra har som du funderat runt vad som är återskapande av strid och inte och jag håller med dig om att SCA, även om de har styva rottingkäppar och övertunga rustningar gör en sak som inte görs i härkamp, och det är att ni kör med full "intent".
Det finns det som inte tycker om att man ser otäck och skrämmande ut när man kör härkamp och då blir jag lite brydd.

Dock kör jag helst med stålvapen, och HEMA folk visar att det går att slåss säkert och ändå ha mer realistiska träffområden.
Om inte underben och underarmar är tillåtna träffområden så skall det inte kallas återskapande av historisk strid, då dessa områden fick mest stryk. Se Korsbetingen.
Att hjälmen sågs som det absolut viktigaste skyddet var ju också huvudets sårbarhet.
Personligen gillar jag Huskarl och det som så sakterliga börjar kallas "Living HEMA" då vi visserligen inte stöter mot ansiktet och tar det lugnt med huvudattacker (endast hugg mot hjässan som är klädd med hjälm). Samtidigt så är det lite dumt att hugga på någon som har en hjälm om du inte har ett för syftet avpassat vapen.
Men i övrigt så körde vi på Gene ifjol med "light" och "good". Sure, det blir lite mer blåmärken, men vi ville visa en mer "realistisk" strid i dräkt, utan att det blir livsfarligt.

Sedan har jag alltid funderat över hur folk kan prata om säkerhet när man springer runt med stålvapen och ibland uppmanar folk att träna utan annat skydd än handskar, för då blir man försiktigare mot andra. Det är alltid nybörjaren som skadar den erfarne.

Jaja, det var en utvikning. Jag håller med dig Fredrik i det du skriver. Man måste se till syftet med vad gruppen gör och inte bara banna någon för att de inte skulle passa för att göra något de inte gör!
Har för övrigt inte något emot att delta på SCA eller Nordrikeevent, kanske inte heller vara med i dem, så länge jag får vara en sturig och butter fribonde eller min griske och istadige Bysans-veteran Steinar.

Mattias (eller Matti-kniven, Steinar, Finn-Isak och Klacken)
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Ulfa » 14 juli 2009, 14:00

Nu har jag hållit på med återskapande ytterst lite jämfört med många andra här, vilket kanske kan vara bra för att få en annan infallsvinkel på det hela, men i stort håller jag med om många bra åsikter som sagts. Bl.a. att kärnan i det hela är ändå att ha roligt, att respektera andras hållning till historia och återskapande och att det finns en mängd olika anledningar till att återskapa samt en mängd olika saker man vill få ut ur sin hobby.

Det jag kan tänka mig folk som är mer purjo blir bittra över, är när intresserade och brinnande själar som inte har så mycket forskning och kunnande bakom sin dräkt är ute och har superkul på event eller marknader, och vanliga mugglare ser dem och tänker "ooh vad medeltida!". Det här förutsätter såklart att det är ett event som inte har så höga krav, men det är ju där de flesta turister och civil publik brukar vara. Då kan man bli småbitter, inte för att man blir sur på de som har klätt sig historiskt galet men man blir lite bitter över att det blir så fel. Denna bitterhet ska absolut inte gå ut över de brinnande själarna, det är fel och som så många före har sagt: det gäller att hålla porten bred och tröskeln låg. Uppmuntra hellre än klanka ner på!

Jag har själv aldrig varit via SCA, men om det nu stämmer att det finns medlemmar där som är intresserade av att forska kläder innan man syr, så vore det ju en supersmart grej av föreningar som har höga krav och vill ha fler medlemmar att samarbeta med SCA för att kunna plocka upp dessa personer när de kanske är sugna på att göra något mer HK(om vi nu förutsätter att det är svårare i SCA)? Nu finns det säkert en massa såna samarbeten och man träffas på event etc, som sagt, jag har ännu inte så bra koll på hur allt snurrar och hänger ihop, men gjorde en liten reflektion =)

/Ylva
Ulfa
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 18 juni 2007, 15:38
Ort: Sweden

Inläggav my_mmy » 14 juli 2009, 22:07

mja, jag ar och har alltid varit SCA, och det ar sant att vi inte har nagra storre minimi krav. Men dar finns inget tak heller; du kan vara super-purjo i dina grejor, och du blir 'socialt belonad' for det inom foreningen. Generellt sett uppmuntrar vi faktiskt alla att "forska innan de syr", det ar bara det att vi inte slanger ut de som inte gor det... Jag pysslar ocksa med levande historia, men kommer nog att bli kvar i SCA anda. Nu ar vad jag forstar SCA i Australien och Nya Zelaand av mycket hogre kaliber an USA, men vad jag sag av den svenska SCA i Visby var faktiskt inte daligt.

Mitt problem ar nar SCA folk ar ute och evangeliserar for medeltideri. Det ar en del oarlighet som kommer fram nar medlemmar pratar om hur de aterskapar det historiska; jag tycker vi ska vara arliga och betona den unika vinkeln SCA har pa det hela. OCh jag tror nastan att det ar det som de flesta medeltidare tar illa upp pa ocksa. Vi leker mer an de flesta grupper; det ar vad som gor oss vad vi ar och det ar inget att skammas for. Nar jag stoter pa en intresserad person brukar jag lista vad det finns for grupper lokalt och vad de gor, specifikt. Sen far de sjalv bestamma vad for slags medeltideri de ar intresserade av. Vi har ocksa bra forhallanden med de andra grupperna lokalt - vi gor olika grejor helt enkelt, och har kul nar vi gar till varandras event.

Vi (SCA) fungerar ocksa pa satt och vis som en lokal vard forening for att dela kunskaper i det att vi haller ett event en gang om aret for att dela med oss om kunskaper, och det ar oppet for alla och vi har larare fran flera olika grupper. Ingen ar perfekt, alla kan vi lara av varandra. Det halls i moderna klader med moderna laromedel, sa det ar bara ett gang intresserade folk och det framjar faktiskt verkligen ett gott forhallande och god respekt mellan grupperna.

/Maggie
my_mmy
 
Inlägg: 422
Blev medlem: 25 mars 2003, 07:41
Ort: New Zealand

Inläggav fafner » 16 juli 2009, 16:23

Jag är ju medeltidsfantast och leker oftast med SCA:are, vår förening Frostheim (Lule-Boden) har fokuserat på hantverk och vi har några ganska duktiga hantverkare och håller på med bronsgjutning, silvergjutning, smide, trähantverk, pilbågstillverkning, ull, nålbindnng, rustningar, läder och kläder. Men viist är det mycket SCA stuk i föreningen, vi gör det för att det är kul och kanske inte är helt superseriösa.

När jag började i SCA 91-92 så var blankvapen en styggelse och nu slåss folk med lånsgsvärd efter manualer (parallelt med våran variant av behordium) SCA fighting. Ullkläder ovanligt och hantverk var ofta ganska tafflit utfört, nu är A&S (Art and Sience) tävlingar riktigt intressanta att gå på, det krävs seriös dokumentationför att vinna.
Och många är riktigt seriösa med allt handsytt i en viss tidsperiod.

Visst blir det en spännade blandning när renäsans blandas med vikingar och vendeltid, men det får man leva med. SCA har ju överlevt nu i 43 år och lär nog hänga med ett tag till;-)
fafner
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 1 juli 2006, 20:49
Ort:

Inläggav Matti » 20 juli 2009, 14:51

Bra sagt av er som skrivit efter mig.

Jag tror också att My slog huvudet på spiken angående vad som retat en del mer "hardcore" folk med SCA, har varit när enskilda medlemmar hävdat att SCA i sin helhet handlade om att utforska den historiska medeltiden.
Kanske är det så, som My antyder, att en del tycker det är lite skämigt att berätta för allmänheten om SCA:s grundidé. Möjligen är de rädda för att stämplas som lajvare eller rollspelare, och försöker kanske därför, delvis omedvetet, ge en så seriös framtoning som möjligt.
Nu kan ju jag meddela att det är skit samma. Vanligt folk buntar ihop vilka hardcore re-enactors som helst som gör medeltid och bakåt med lajvare ändå. Och till syvende och sist så skäms jag inte för det! Har inte lajvat rent så, men visst har det blivit lite rollspel inom jobbet på museer, och jag erkänner glatt att det vore kul att lajva på riktigt någon gång!

Tro inte att alla människor kommer att tycka att du är seriös bara för att du strävar efter att återskapa den "sanna" medeltiden. Flera kommer ändå att stämpla dig mentals som "dåre" eller "nörd" och även om de gillar att komma och se på event, så tro inte att de ändrar sin åsikt att alla som pysslar med allsköns levande historieri har en skruv lös!

Så istället för att skämmas för vad man gör eller försöka vara mer "seriös" än andra, så borde alla resa sig, öppna fönstret och vråla ut mot gatan, skogen etc...
"NÖRD OCH STOLT!"

Fan, jag vill ha mer event där de olika grupperna möts och pratar med varandra, istället för att revirpinka och titta snett på varandra. Hellre då pinka gemensamt buske av medeltideri så ett den får ännu mer näring.

Men ge fan i att pinka på gamla fästningsmurar bara!

PS. När jag var på Kongahälla och förstärkte Gotvik som var en av de grupper som skötte markservicen så var det en av Gotvikstjejerna som brutal fotade en idiot i baken som stod och ölpinkade på fästningsmuren samtidigt som hon skällde ut honom för att skada murbruket och förkorta livslängden på fästningen med hundratals år!
Awesome Zola, med mer SCA:are som hon skulle landets fornminnen bli betydligt säkrare!

Skål!
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav my_mmy » 20 juli 2009, 19:49

Heh. Ja du Matti, precis sa ar det. Dar star jag en dag och visar mina foraldrar den handsydda drakten i tyg jag valt for ratt kvalitet, och farg, och vav, och sytt helt med vaxad lintrad med en bronsnal for hand. Sager fadern: "Ska du ha den nar du ar ute med trollen?"

Vi klar ut oss. Mer detaljer an sa bryr sig fa manniskor om.
my_mmy
 
Inlägg: 422
Blev medlem: 25 mars 2003, 07:41
Ort: New Zealand

Inläggav MatsNorlund » 20 juli 2009, 22:19

Matti, du fick med allt det jag ville säga med mitt inlägg i ditt senaste.
MatsNorlund
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 17 april 2008, 16:13
Ort: Sweden

Inläggav Martina » 20 juli 2009, 22:51

Min pappa undrade en gång: "Vikingatiden, kommer den före eller efter medeltiden egentligen??"

/Martina
Martina
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 16 december 2002, 17:57

Inläggav Ulfa » 21 juli 2009, 09:55

Ah, jag förstår hur du menar My, och då är SCA och dess idé absolut någonting att vara stolt över och en förening som vi bör vara tacksamma för! Iaf så länge dess medlemmar utger den att vara för vad den är [:)]

Haha, väl talat Matti. Ett stort "problem" är ju förstås att alla oinsatta buntar ihop allt från stenålder till lajv, inte pga lättja men okunskap, vilket ibland är smått frustrerande. Men men, det är väl ändå för oss själva vi klär ut oss och inte för alla andra som tittar på [:D]
Ulfa
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 18 juni 2007, 15:38
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 21 juli 2009, 11:45

Nå, jag gör det nog för tre kategorier:
1. Mig själv
2. Ni andra älskade historienördar
3. Nyfiken allmänhet (en gång brinnande museipedagog alltid brinnande museipedagog)

Oh, just det, det finns en underkategori till nyfiken allmänhet, nämligen:
4. Barnen

Finns det några som verkligen uppskattar oss ibland allmänhetens led, så är det kidsen! Skit samma om det frågar om man är viking eller vadsomhelst när man är något annat, de har mandat att göra det och gillar att få lära sig något nytt på ett enkelt sätt.
Dessutom brukar jag alltid få komplimanger för min klädsel från kidsen, inte minst för mina romerska sandaler!
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Staffan de Vad » 31 mars 2010, 08:37

<font face="Comic Sans MS">Tja, det är väl ganska stora motsättningar mellan återskapare och lajvare vad jag har förstått. Personligen anser jag väl att det drar ner stämningen en smula om det kommer alver el dylikt på en medeltidsmarknad, men det är jag det. Man vill ju ge turisterna ett så äkta intryck det går.

Vad har ni mött för åsikter i den frågan? Det jag också hört är att vi återskapare (SCA, tornergrupper, hantverkare) som vill vara "HK" bara sabbar för de som "bara vill ha kul" och vi anses som snobbiga och översittare. Hehe.</font id="Comic Sans MS">
Staffan de Vad
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 februari 2010, 19:11
Ort: Sweden

Inläggav Lillith » 2 april 2010, 13:24

Sen finns det ju en rejäl hög med lajvare som pysslar med både lajv och återskapande. När jag åker på lajv kan jag mycket väl vara utstyrd i lösdelar, svart smink och löständer. När jag åker på vikingamarknad är det mitt bästa försök till vikingakläder som gäller och när jag åker på medeltidsmarknad frsökar jag helst klä mig för den period som jag tycker passar bäst där. Ofta uppmärksammar ju medeltidsbarknader historiska händelser, till exempel och då är det den perioden jag försöker sikta på. Allt efter bästa förmåga.
Jag är lajvare i första hand och återskapare i andra. Jag stör mig inte direkt på alver på marknader, men jag hade aldrig valt att klä mig så själv.... (Om jag inte var där för att promota en lajvöfrening och det var just alver som föreningen trodde skulle tilltala massorna just då.)

Återigen handlar det hela så otroligt mycket om syftet, tycker jag.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Inläggav Skalde-Tord » 19 april 2010, 16:38

Historiskt ska vara historiskt enligt mig.
Lajv är lajv och då kan man trolla, alva och vätta sig tills man blir less.

Sen beror det på syftet och hur blodigt allvar man tar det på. Att se ned på den ena eller den andra för att det är en SCA-it, lajvare eller återskapare det är bara dumt. Människan har nog med fördomar och vi bör allra minst ha det, men jag vidhåller personligen det jag sagt ovan.

För att svara på Staffans fråga, jag började lajva när jag var mycket ung (13) och det är nu 15 år sedan.
Under den tiden så fick man höra mycket om SCA:are och återskapare, att de var så fasligt seriösa och att de tittade snett på en med alvöron och fina yllekläder.
Sen fick vi höra att lajvare söderöver såg ned på vi i norra Sverige, då vi var elitister med yllekläder och mera historiskt inspirerade dräkter.
Så det går nog jämt upp allt det här.

Jag kommer nog att beaktas negativt kan tänka när jag nu börjat dra ihop intressenter för att gestalta Golden Age of Piracy....."meh, du vill bara vara som Jack Sparrow" :P

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord
 
Inlägg: 512
Blev medlem: 25 april 2007, 22:26
Ort: Sweden

Inläggav Cederqvist » 21 april 2010, 08:16

men då kan du alltid svara att filmerna om Jakob Sparv (Sparrow) inte utspelar sig under g.a.o.p.[:)]
Cederqvist
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 4 april 2009, 08:44
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron