Utrustning för svensk Beriden Bågskytt

Här diskuteras förutsättningar kring vår hobby.

Inläggav J Bergkvist » 19 december 2010, 22:01

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">"Sen vet jag inte om man lika bra som att inte anta, kan anta?
Finns det inga bevis för finns det väl inte heller bevis mot?"

Det är just den här typen av argument som är problematiska. Det är helt riktigt att man kan anta saker och ibland kan det till och med vara nödvändigt. Med detta inte menat att man kan/bör ägna sig åt negativ bevisföring (beviset för är att det inte finns bevis mot.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag förstår, och jag håller med. Enda lösningen om jag nu inte vill rida i moderna kläder, eller naken, är att klä mig enligt vendeltida normer, MEN, att inte påstå att det fanns beridna bågskyttar i sverige som såg ut på det viset. Vad folk själva drar för slutsatser kan jag ju inte hjälpa, men det är klart att om de frågar så säger jag givetvis att det är väldigt oklart hurvida det fanns beridna bågskyttar i Sverige under Vendeltid (eller alls för den delen).


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Med den typen av argument kan man kallt anta att det är fullt rimligt att de vendeltida ryttarna med fördel använde automatvapen (vi har inga bevis mot att de användes och de är dessutom praktiska). Jag tycker att det bör få finnas en rimlig mängd spekulationer och antaganden inom vår historiesyn men att dessa bör fungera endast kompletterande där inga källor finns och i dessa fall med stor försiktighet.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Haha. Jag vet inte riktigt om det är någon vidare jämförelse. Jag menar man har ju faktiskt hittat kompositbågar, stängda koger etc. här i Sverige, saker typiska för de stora ryttarfolken som använde sig av det beridna bågskyttet. Jag tvivlar på att man hittat några automatvapen i gravarna ^^
Nåja, jag förstå som sagt resonemanget.


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Om din tanke inte är att föreställa en äkta svensk beriden bågskytt från vendeltid utan snarare mest klä ut dig så är väl inte det några problem så länge du inte gör gällande att du repressenterar någon form av historisk bild. Vi vill inte att killarna i Jordanien ska få en sned bild hur vår svenska historia kan ha sett ut =)<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Min tanke, och jag tror jag talar även för Emil, är den att jag vill visa hur jag tror att en svensk beriden bågskytt skulle sett ut om det funnits någon :)
Eftersom jag är mycket medveten om de få "bevis" som finns, så kan jag ju inte påstå att jag faktiskt visar ATT det var så. Detta kommer jag så klart poängtera om någon frågar...
J Bergkvist
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 september 2010, 08:25
Ort: Sweden

Inläggav J Bergkvist » 19 december 2010, 22:04

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Att referera till indianer och skyter är lite väl långsökt för min smak.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Varför tycker du det är långsökt?


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Hoppas det går bra för er med bågskyttet. Men jag skulle vilja se mer forskning bakom vendeltidens bågskyttar innan jag accepterar ett återskapande till fullo. Överbevisar ni mig så blir jag imponerad.<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Vi jobbar på det :)
Med er hjälp och med en skopa tur kanske vi/man till slut kan bevisa en liten del av det i alla fall.
J Bergkvist
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 september 2010, 08:25
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 20 december 2010, 00:33

Tycker att det närmaste ni kommer vore att försöka återskapa skandinaviska legosoldater från Bysans under 500-talet. Sure, lite innan vendeltid, men jag tror att det är där vi har störst sannolikhet att hitta personer som kan a tillskansat sig den kunskapen.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 20 december 2010, 00:37

Jo, här är för övrigt en länk som ger er titeln på en doktorsavhandling, Vapen i wreccornas tid, från 2006. Inte specifikt om beridna bågskyttar men om bågskytte, pilar och sådant i mötet mellan romare och nordgermaner.
http://uu.diva-portal.org/smash/record. ... va2:169189
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Mjödbjörn » 20 december 2010, 01:28

lisande Matti, den ska jag skaffa
Mjödbjörn
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 21 september 2005, 13:48
Ort: Sweden

Inläggav J Bergkvist » 20 december 2010, 23:35

Ska läsa avhandlingen Matti, tackar.

Jag kommer nog ändå köra på Vendelkrigaren ;)
Har liksom fastnat för det. Och trots allt, tanken är mest att klä mig som de såg ut här på den tiden, om de sen kunde rida eller skjuta spelar egentligen ingen roll för detta arrangemang, men det är ju en löpande fråga..
Så om Vendel är ok för fösta halvan av 600-talet så kör jag på det :)
J Bergkvist
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 september 2010, 08:25
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 20 december 2010, 23:44

Skulle tro det är okej!
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 21 december 2010, 09:33

Här är en vääääldigt lång tråd om vendeltida klädedräkt och utrustning. Tråden innehåller en hel del trams men oxå massor av matnyttigheter (man får sålla lite)[:)].

http://www.myarmoury.com/talk/viewtopic ... dc18434bde

http://www.uppsalarus.se/
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav J Bergkvist » 21 december 2010, 15:05

Oj, det såg skojigt ut :)
Kommer definitivt hänga där ett tag för info. Tack Vendel!
J Bergkvist
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 september 2010, 08:25
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Om historiskt återskapande



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron