Enhandssvärd för stålvapenstrid

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Enhandssvärd för stålvapenstrid

Inläggav Djingis Khan » 13 maj 2011, 16:12

Funderar på att införskaffa ett begagnat enhandssvärd för stålvapenstrid, ska funka för 1300-tal. Någon här som sitter på ett sådant och kan tänka sig att bli av med det? En Albion I:33 vore ju det optimala men sådan tur har man nog inte :P
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav Eric Hejdström » 13 maj 2011, 16:33

Köp ett practical knightly?
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Djingis Khan » 13 maj 2011, 18:56

Mmmm tanken har snuddat vid mig men det är väl typiskt 1100-tal/ tidigt 1200-tal?
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav Eric Hejdström » 14 maj 2011, 00:39

Det är typiskt kinesiskt 2000-tal. Men det duger att slåss med om man inte vill slanta för mycket.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Edvin » 14 maj 2011, 10:20

Tinker Pearce kanske? Under tusenlappen + frakt (eventuell moms).

Bild

http://www.kultofathena.com/product.asp ... Hand+Sword

-------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.audhumbla.se
-------------------------
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 14 maj 2011, 18:20

Spelar inte så stor roll om man väljer Tinker Pearce eller Paul Chen, båda serierna görs ju av Hanwei. Samma stål, samma kvalitet men lite olika finish. Då kan man lika gärna beställa nåt billigt polskt. Det är inte mer fel än dom kinabyggda svärden. Men för under 3000:- tror jag det är svårt att hitta nåt vettigt bluntat för reenactmentstrid. Det kommer garanterat bli avkall på estetiken och autenciteten. Bortsett från att det är ett slött svärd alltså.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Djingis Khan » 14 maj 2011, 20:01

3000 eller däromkring är ett pris som jag är beredd att betala för ett nytt svärd, och ett begagnat också för den delen om det är väldigt bra. Problemet är att det intrycket jag har fått är att det i stort sett bara är albions svärd som kan räknas som "bra", medan alla andra på sin höjd är mediokra vid en jämförelse oavsett prisklass...
Men det är bara intrycket jag har fått från att lyssna på andra, jag kan inte tillräckligt mycket om svärd i dagsläget för att dra egna slutsatser annat än att vissa svärd är mer estetiskt tilltalande och ser trovärdigare ut än andra.
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav Eric Hejdström » 14 maj 2011, 23:38

Om du skal ha det att slåss med så finns det mer alternativ än du tror. Men jag antar att du inte vill vänta allt för länge heller. Armour Class gör trevliga svärd men en aning framtunga. De brittiska tillverkarna är i allmänhet ganska stryktåliga men har inte den mest historiska finish som finns att tillgå. Det finns gott om tjeckiska och polska tillverkare samt några andra europeiska som är bra. Albions är väldigt prisvärda men dom tar stryk mot många andra framförallt för att dom är lite lättare och har aningens tunnare egg. Härdningen på de olika tillverkarna varierar ganska mycket, generellt mellan 45-52 HRC, några går ända upp till 56-58. Man får vad man betalar för. Det finns en del tillverkare som har väldigt bra stål men tråkig finish, vill man ha hela paketet blir det oftast lite dyrare men det kan det gott vara värt. Om jag itne missminner mig så finns det nån tråd om det under "vapen" här på forumet.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Edvin » 15 maj 2011, 00:48

Jan Motycka gör rätt bra svärd annars.

Personligen tycker jag inte att Albion är speciellt prisvärda men är utan tvekan bra produkter. För ett bluntat träningssvärd så tycker jag balans och hållbarhet är viktigare än finish så satsa på ett billigare svärd som tål lite stryk och som du inte är rädd ska få första repan.

Lutel gör flera enhandsmodeller. Hanwei brukar vara ganska lätta men lite tunna.

-------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.audhumbla.se
-------------------------
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Djingis Khan » 15 maj 2011, 09:23

Pavel Moc är väl ett alternativ som känns mest aktuellt i 3000-kronorsklassen, men efter att ha läst en del motsägelsefulla utlåtande om svärden så känner jag mig en smula osäker. Det har varit klagomål om alltifrån vikt och balans till flex och stålkvalitet, åtminstone gäller det enhandarna. Samtidigt har ju tillverkaren uppenbarligen förbättrat modellerna de senaste åren. Ägde förut en Pavel Tower som kändes sisådär i handen, klart bättre och nättare än mitt tidigare "monster" från Del Tin, men samtidigt inte helt 100 - definitivt inte samma "levande" känsla som Albions I:33. Vad säger ni som har hanterat Pavels enhandsmodeller?
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav Martin Wallgren » 15 maj 2011, 17:56

Dessutom får du en helt grym garanti med Albion. De lovar att grejorna ska hålla och om de inte gör det får du ett nytt svärd. Jag fick det!

//Martin

Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 16 maj 2011, 14:01

Jan Motycka har lagt ner. Annars hade jag rekommenderat honom. Hans svärd håller synnerligen bra.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:


Återgå till Köpes



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron