Degel för bronsgjutning

Här kan du annonsera om du vill köpa något.

Degel för bronsgjutning

Inläggav Ljungholm » 5 januari 2012, 18:19

Jag skulle vilja ha tag på lite deglar på ca 1-2dl som ska användas i en koleldad ugn för att smälta brons och mässing. Är det någon som vet vad jag bör använda och vart jag kan få tag på det?

Jag har tittat på Konrad, men de har bara deglar i grafit på en 300kr styck. Jag skulle helst komma undan billigare om det går. Nu har jag ju ingen erfarenhet och Konrad är det enda ställe jag hittat som säljer deglar så det kanske går på minst 300.

En annan ide var att göra dem i lera och sand på samma sätt som ugnen. Men som jag förstått det så håller de bara för någon enstaka gjutning vilket är lite omständligt.

några förslag?

mvh
/Mikael
Ljungholm
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 januari 2012, 18:01
Ort: Sweden

Inläggav Cederqvist » 6 januari 2012, 10:22

Du kan använda en bit stålrör med påsvetsad botten, invändigt klädd med eldfast lera/massa. Ska tydligen funka ok för mindre arbeten. Det var över tolv år sen jag jobbade på bronsgjuteri, och då var jag på efterbearbetningsverkstan, så det är hörsägen jag har inte provat själv.
Men billigt blir det ju...
Cederqvist
 
Inlägg: 104
Blev medlem: 4 april 2009, 08:44
Ort: Sweden

Inläggav Ljungholm » 6 januari 2012, 11:40

Skulle ju kunna funka. Värt att testa iaf.
Ljungholm
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 5 januari 2012, 18:01
Ort: Sweden

Inläggav Ingemar » 6 januari 2012, 13:56

Du kan göra fina deglar enkelt och billigt själv, men du måste använda riktig stengodslera. jag köper min hos kreatima i 10 kg limpor. Ungefär 40% sand (svårt att mäta)och resten lera. En ganska hög och smal degel är det bästa, då går det snabbt att värma upp och den håller värmen kvar. Jag brukar forma den över en rundstav ca. 25-30mm och en höjd på ca. 70-80 mm kan vara lagom. De bör helst brännas en gång före användandet. Man kan krama ut minst 20 smältningar ur en sån degel kanske mer.Efter ett tag bildas ett skikt glas på ytan vilket förbättrar hållbarheten.

Ingemar

www.ingruna.dinstudio.se
Ingemar
 
Inlägg: 217
Blev medlem: 20 november 2005, 19:07
Ort: Sweden


Återgå till Köpes



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron