[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Varubeställningar . Moms, tull & kreditkort

Varubeställningar . Moms, tull & kreditkort

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Varubeställningar . Moms, tull & kreditkort

Inläggav Angus Maciomhair » 7 november 2004, 02:06

Eftersom den här frågan har dykt upp lite då och då i detta forum är det väl lika bra att slänga upp det väl synligt.
Med anledning av klargörandet i följande inlägg kan det vara på sin plats att påpeka att nedanstående gäller för <i>privatpersoner</i>.

*Vid beställning av varor från ett annat EU-land är alla varor tullfria.
*Vid beställning från ett Icke EU-land är tidningar/böcker/tryckt media tullfritt.

*Moms betalas <b>alltid</b> inom EU.
Tidigare betalade man den momssats som gällde i det land man beställde varan från. Detta är dock ändrat sedan 5 eller 6 år tillbaka. Vilken momssats man betalar idag beror på företagets exportvärde till sverige. Understiger det 300k SEK --> du betalar den momssats som gäller i landet du beställer varan från. Överstiger företagets export till sverige 300k SEK så måste de enligt EU-bestämmelser lägga på svensk moms vid beställningen.
Om angivet pris på varan inkluderar landets momssats räknas denna givetvis av innan den svenska momsen räknas ut, det är inte fråga om att man drabbas av dubbla momspålagor.
För vissa varor är momsen 0%. Storbritannien saknar t.ex. bokmoms.

*Beställningar från Icke EU-land skickas utan några som helst moms- eller tullpåslag, detta görs av den svenska tullen. Det är dock långt ifrån alla paket som fastnar i nätet. Själv har jag sluppit moms i ungefär 4 av 5 fall.

Jag har inte märkt någon skillnad på om paketen levereras via Posten eller andra speditionsföretag vad gäller tullen. Rekommenderade/försäkrade brev fastnar alltid och beläggs med moms och/eller tullavgifter, eftersom tullen kvitterar brevet vid ankomsten.

För info om tullsatser, kontakta tullverket.
Även inom samma varuslag, t.ex. olika typer av beredda skinn så skiljer det en eller ett par tiondels procent. Det är även skillnad på om håret sitter kvar, eller för t.ex. trä, om det är hyvlat på en, två eller fler sidor etc. De ska även kunna ge dig besked på om, och i så fall vilka, intyg du behöver från beställaren. Dessa intyg gäller oftast att varan är fri från div. skadeinsekter.

En lista över momssatser inom EU finns [url="http://www.gbci.net/union_vat_rates.shtml"]här[/url].

Den sista avgiften man riskerar att åka på dyker upp om ett paket fastnar i tullen.
Posten lägger då ut avgiften ifråga för att paketet så snabbt som möjligt ska kunna gå vidare i hanteringen. Tyvärr så finns det ingen rutin för att smidigt kunna girera denna avgift, utan den skickas med bud, och det får givetvis du betala, jag har för mig att det hamnade runt 200:- totalt, men det var lite mer än 2 år sedan det hände mig senast.

Paket som gått via Schenker som har fastnat i tullen har blivit kvar där. De har sedan meddelat hur mycket som ska betalas in i avgifter och när man har faxat över kvittot på betalningen, alt. väntat ett par dagar på att betalningen registreras och att deras interna kvarnar mal på, så släpper tullen det vidare till budfirman.

<b>Kreditkort</b>
Det har ibland frågats om man törs handla med kreditkort över nätet.
Det är <b><i>en högst personlig fråga</i></b> men det finns ett par saker att ta ställning till:
<li>Är siten krypterad?</li>
Handla <i>aldrig</i> med kreditkort över en icke krypterad sida, det är att be om problem. Man lär kunna skicka kreditkortsnumret i uppdelat skick med ett par e-mail och på så sätt minska risken att någon får fatt i samtliga uppgifter. Detta är dock ingenting att rekommendera då risken finns. Bättre är i så fall att ringa in sin beställning till företaget.

Kan man posta en beställningsorder där man klottrar ner sin beställning och sina kortdetaljer och skickar via vanlig post så kanske detta är en lösning?

<li>Vilka andra betalsätt finns tillgängliga?</li>
Pay-Pal och liknande tjänster är smidiga eftersom man endast lämnar ut sitt kortnummer till en mellanhand och de sedan sköter betalningen till företaget via ditt kreditkort. De olika företagen ser aldrig dina kreditkortsdetaljer. Det finns siter med skräckhistorier om Pay-Pal et al. men antalet användare med dåliga erfarenheter är försvinnande litet jämfört med hur många som använder tjänsten. Skräckhistorier finns alltid, det finns de som fått sina kort klonade vid restaurangbesök etc.
Värt att komma ihåg är att Pay-Pal (liksom t.ex. banker) <b>aldrig</b> begär att du ska skicka dina användaruppgifter via mail!

Postförskott (<i>eng.</i> Cash on Delivery, COD) är väldigt säkert eftersom du betalar först är du hämtar ut paketet på posten. Det kostar en slant men kan vara värt det om man känner sig osäker på företaget. Internationella leveranser skickas sällan (läs: aldrig) mot postförskott.

<li>Hur pålitligt verkar företaget</li>
Skenet kan bedra. Fråga andra om de har handlat från företaget och om deras intryck.
Ett enkelt test kan vara att skicka en kort fråga om en produkt via mail. Får du svar inom rimlig tid eller inte? Här kan det vara fråga om att företaget glatt svarar på frågor men sedan skiter i inkommande klagomål, så det är inget säkert test men det ger en vink om vad man kan förvänta sig.
Hur ser websiten ut? Design i sig är inget säkert tecken eftersom det till stor del handlar om utseende och smak, men finns det information om företaget, kontaktinformation, reklamations- och returregler (<b><i>lusläs dessa!</i></b>)?
Finns det information om företagts nuvarande orderlogg eller annat som skvallrar om varför man kanske dröjer med att svara på mail? Kort sagt: Hur mån är man om att hålla god kontakt med sina kunder?

Om du vid någon kontakt får intrycket av att du stör, eller rentav blir otrevligt bemött, när du kommer med en berättigad fråga, <b>vänd dig någon annanstans!</b> Det är du som kund som ser till att företaget har något att göra och således stör du inte.

<li>Brandvägg och antivirusprogram</li>
Behövs väl knappast anbefallas?

Kreditkortsbetalningar är smidiga på så sätt att de inte kostar något extra, som t.ex. postförskott, och beställningen skickas snabbare från företaget eftersom de slipper vänta på ditt brev med dina kortdetaljer, att checken ska lösas in etc. och tar man ovanstående i beaktande ska det inte vara något problem.

Lite om min erfarenhet av näthandel:
Jag har handlat på nätet sedan '97 med endast 1 otrevlig överraskning, och den berodde på att någon på företaget inte kunde skriva adressen korrekt (endast förnamn och tel# var korrekt) så paketet gick i retur. Detta berodde m.a.o. helt på kantarsleri från den mänskliga sidan (eftersom orderbekräftelsen jag fick via mail var 100% korrekt, inkl. åäö), så det var inte på något sätt fråga om att mina kreditkortsuppgifter kom på villovägar eller i orätta händer.

Tyvärr var detta ett företag som enl. uppgift varit verksamma i 30 år och jag tyckte det verkade bra efter en snabb koll på deras site, men sedan svarade de inte alls vid vidare kontakt i ämnet.
Detta är dock ett av dryga 20 företag (jag minns inte fler utan att kolla med banken) som jag har handlat av under åren, så risken att råka ut för tråkigheter tycks vara ganska liten.
/Angus
Angus Maciomhair
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: 31 mars 2003, 16:54
Ort: Sweden

Inläggav Åsa vävare » 7 november 2004, 09:12

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

*Moms betalas <b>alltid</b> inom EU.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Inte om man själv har företag och anger sitt VAT-nummer. Då ska det sändas utan moms.
Åsa vävare
 
Inlägg: 234
Blev medlem: 21 augusti 2003, 22:17
Ort: Sweden

Inläggav Angus Maciomhair » 7 november 2004, 22:08

Attan, jag visste att det fanns ett undantag någonstans. Jag antar att detta är för att kunden i slutändan inte ska drabbas av dubbla momspålagor.
Tack för påpekandet.
/Angus
Angus Maciomhair
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: 31 mars 2003, 16:54
Ort: Sweden

Inläggav eskimonika » 15 december 2004, 09:23

Hmmpf! Jag tycker inte att tullverkets information var speciellt tydlig där. På deras hemsida under rubriken "när ska jag betala moms" säger de om handel inom EU att: "momsen betalar du i avsändarlandet". Jag trodde givetvis att de menade den moms som gäller där, och att man slapp svensk moms. *tjurar* Hur i *svordom* ska jag veta hur mycket jag ska dra ifrån i fransk moms innan jag lägger till den svenska till exempel? Morr.
eskimonika
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 1 oktober 2004, 08:52
Ort: Sweden

Inläggav Angus Maciomhair » 15 december 2004, 12:09

Enkelt. Man läser tidigare inlägg.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">En lista över momssatser inom EU finns [url="http://www.gbci.net/union_vat_rates.shtml"]här[/url]<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote"> Alternativt så finns svaret [url="http://www.google.com/"]här[/url] i mer detaljerade listor. Varje EU-land har rätt till 3 olika momssatser IIRC.
/Angus
Angus Maciomhair
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: 31 mars 2003, 16:54
Ort: Sweden

Inläggav eskimonika » 17 december 2004, 15:18

Putt, putt. Ok. Jag hatar att ha fel - ska önska mig självdistans i julklapp i år.
eskimonika
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 1 oktober 2004, 08:52
Ort: Sweden

Inläggav Martina » 18 december 2004, 17:14

Har hört talas om ett kryphål en vävtant använde när hon åkte över gränsen till Norge. Hon beställde och betalade sina varor från Sverige, men hämtade paketet på plats i den norska fabriken. Den norska momsen gick bort utan att den svenska kom på!

/Martina
Martina
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 16 december 2002, 17:57

Inläggav Vargman » 4 augusti 2005, 14:35

synd att inte Albion ligger i Norge...

/Wolfie
Vargman
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 3 augusti 2005, 10:13
Ort: Sweden

Inläggav burr » 29 juni 2009, 19:06

Det är nog värt att notera att tullverket ofta inte drar moms trots att dom ska det. De hinner helt enkelt inte alltid med. Jag har upplevt att det är ca 50% chans att jag slipper, vilket i praktiken gör att jag snarare betalar 12.5% moms.

Jag tycker också att frågan om det är värt att skicka kreditkorts-uppgifter kunde stanna vid att det är en högst personlig fråga.
Själv litar jag rätt mycket på kreditkortsbetalningar, men jag läste "the Web Application Hacker's Handbook" för att få lite kännedom om problemets natur. Där står det att kryptering för kreditkort handlar mest om hur uppgifter skickas från en dator till datorn som hemsidan ligger på, vilket är viktigt, men långt ifrån tillräckligt. Uppgifterna kan ibland lirkas ut ur hemsidans dator, helt oavsett om de kom fram krypterade eller inte. Jag tror därför att man ska se kryptering som en indikation på om hemsideägaren gör ett ärligt försök att skydda uppgifter snarare än som en avgörande faktor.
burr
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 juni 2009, 19:06
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 29 juni 2009, 20:49

Det är också på sin plats att kolla upp vilka avtal sin bank har när det gäller kontokortsbedrägerier. Swedbank (som jag är kund hos) har överraskande bra bedrägerirutiner och betalar ofta tillbaks pengar om man som konsument inte har varit oaktsam med sin betalning. Alternativet är att överlåta transaktionen till en andra (tredje?) part, ex Paypal men där finns det andra saker man bör tänka på.

Jag har handlat från Hongkong ett femtital gånger och som Burr påpekar är det rätt sällan det hanmnar i tullen, det verkar dock blivit hårdare det sista ået så det kan vara på sin plats att räkna med moms och tullavgifter och se det som en bonus om man slipper.
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Lantz » 6 juli 2009, 00:07

man kan även ha 2 konton med ett kort till vardera konton varav ena kontot är just för att handla på nätet där man endast sätter inn den acktuela summan
Lantz
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 23 april 2008, 17:56
Ort: Sweden


Återgå till Hantverkare och Försäljare



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron