Saxylle

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Saxylle

Inläggav Angus Maciomhair » 15 december 2004, 15:32

Jag är fullt medveten om att jag kanske startar den 4011:e tråden om saxylle men det tar vi itu med under städningen, just nu är syftet att splitta 2 trådar i textilforumet och förpassa den här delen dit den hör hemma.
/Angus

***flyttade trådar***
Månia
Posted - 12 Jul 2004 : 12:03:28

Billigt ylletyg finns på Saxylle-Kilsund i Borås. Det går att beställa hem tygprover därifrån och sedan maila in sin beställning. Men det bästa är att åka till deras fabriksförsäljning. En kompis till mig var nyligen där. De hade mängder med tunna, tunna, fina tyger för 10:-/m (Andra sortering kan jag tänka mig, men det brukar vara bra kvalitet på dem med. Finns säker mycket suvar också) http://www.saxylle.se/

--Ameli--

******

Arnaud Guillaume
Posted - 12 Jul 2004 : 12:49:28

Saxylle har stängt sin försäljning nu över sommaren, men om man pratar snällt med dem i förväg kan man få komma dit i alla fall (det gjorde jag).

******

Vix Hq
Posted - 12 Jul 2004 : 18:01:05

Vill bara säga att jag köpte 10 m av saxylles 10kr-tyg och än så länge har jag inte hittat ett enda fel, trots att det var andrasortering! (det gäller dock att undvika oljefläckarna som finns på en del rullar.) Och eftersom det är ylle går det utmärkt att färga om man tycker att urvalet av färger är lite trist (grått, grått, svart, mörkblått och mera grått...).

Jag har just sytt färdigt en klänning som jag färgade röd - den ser helt och hållet ut som om den var färgad med krapprot! *mys* Faktum är att jag lade 3 gånger så mycket pengar på färgen än vad jag gjorde på tyget[:p]. Tyget är väldigt tunt och sticks inte alls, det är inte speciellt varmt heller - jag frös som en hund när jag var ute förra helgen. Så det är ett fantastiskt tyg för sommarkläder (om det nu tänker bli nån sommar i år...)

/Vix.

******

Varja
Posted - 13 Jul 2004 : 08:21:55

Ooooh! Vill ha vill ha vill ha! Hur länge har de sommarstängt? Vet någon om det finns tiokronorstyg kvar? Jag slänger genast iväg ett mail till dem.

******

ida
Posted - 13 Jul 2004 : 13:49:59

Det finns en norsk hemsida som säljer ylletyger till folkdräkter, jag har inte köpt därifrån så jag kan inte uttala mig om kvaliteten men det ser fint ut.
http://www.gu.no/maindesign.asp?aid=743&gid=435
/ Ida

******

Vix Hq
Posted - 13 Jul 2004 : 14:14:59
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Varja</i>

Ooooh! Vill ha vill ha vill ha! Hur länge har de sommarstängt? Vet någon om det finns tiokronorstyg kvar? Jag slänger genast iväg ett mail till dem.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Om jag har förstått saken rätt så har de 10-kronorstyg rätt ofta, om inte jämt. Men jag har bara varit där en gång själv så jag är inte säker, förstås. Tyget de säljer för 10 kr är "sista biten som kom ur maskinen" och kan bl a ha läbbiga (och permanenta) oljefläckar. När jag var där var de jätteschyssta och sprang upp till fabriken och hämtade ytterligare en rulle för att jag skulle få *precis* den grå nyans jag ville ha (grått som nu är rött...)!

/Vix.

******

Bender
2 Posts

Posted - 27 Jul 2004 : 16:01:12
Jag tror de öppnar igen v. 33, men de sa på telefon att de kan tänka sig att släppa in en om man ringer i förväg. Fabriken är ju igång även under sommaren, bara butiken stänger. Det går att beställa på postorder också om man inte orkar åka till Borås.

***slut på flyttade inlägg***
Angus Maciomhair
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: 31 mars 2003, 16:54
Ort: Sweden

Återgå till Hantverkare och Försäljare



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net