Billigt läder!!!

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Inläggav Arild Krake » 16 maj 2005, 21:13

När man Kromgarvar läder så blir det grått. Därför färgas det nästan alltid. Den gråa snitt ytan som omtalas här ovan är ressultatet av att det kromgarvade lädter inte blivit helt genomfärga. Men om lädret har blivit genomfärgat så finns inte den gråa randen där.

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Eva Andersson » 23 maj 2005, 12:36

OK, inga skinnhosor i diplomen, det är i Hirdskrån, men en skinnkjortel och en skinnkappa. Dessutom kjortel i mårdpäls, där tyget, om det förekomer, inte nämns:


SD 9 s 437 nr 7753 1/8 1368 Torsåkers prästgård
Lydbrekt Peterssons, kyrkoherde i Torsåker, testamente.
...Jtem domprostenum j Strenginæs min marthskyn kyurtil..Jtem Ramfrydþe minne deghio atta alna brabansth ok femtan alna wærnisth (från Werwicq)...et mantolfofdher af graskyn...jtem minom sven Thomase...siex alna blat clæþe...Jtem enne smamø sum heter Elina mina bruno kapo. Jtem Clæmitte Clokara en skinkyurtil. Jtem Ingemare Clokkara mina bruno hætto...


DN 4 s 422-3 nr 564 19/4 1389 Oslo
…jtem fru Ceciliu Haakonar dotter skinkyrtiull min ok biornskinsfællð, jtem sira þorere a Hofuini kapo mina þa storo bla twebyrdo ok hættu meðr sem herra Jon biscop gaf mik. jtem Ragnilde Thomas dottor bruna skinkapo mina ok kyrtiull ok hætto. meðr. jtem Ragnilde Øysteins dottor frendkono mine storan hwars dagh kyrtiull men þen myrk bla. meðr vidhom ærfmom. jtem sira Eilifui vicario firir korhallð ok sall messor vndirstak min bla mæigdan. jtem klukkaranom firi sina mædho vndirstak min þen liosbla.

Eva
Eva Andersson
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 17 december 2002, 23:48
Ort: Sweden

Inläggav Raymund » 23 maj 2005, 14:11

Nånstans har jag läst att Johan I av England hade ett par ridhosor i läder. Jag har dock ingen källhänvisning till det hela så man får ta det med en nypa salt...

/R
Raymund
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 19 september 2002, 20:38
Ort: Sweden

Inläggav Karin » 24 maj 2005, 14:04

Tack! Jag ska läsa det när jag är lite piggare.

Karin

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

OK, inga skinnhosor i diplomen, det är i Hirdskrån, men en skinnkjortel och en skinnkappa. Dessutom kjortel i mårdpäls, där tyget, om det förekomer, inte nämns:


SD 9 s 437 nr 7753 1/8 1368 Torsåkers prästgård
Lydbrekt Peterssons, kyrkoherde i Torsåker, testamente.
...Jtem domprostenum j Strenginæs min marthskyn kyurtil..Jtem Ramfrydþe minne deghio atta alna brabansth ok femtan alna wærnisth (från Werwicq)...et mantolfofdher af graskyn...jtem minom sven Thomase...siex alna blat clæþe...Jtem enne smamø sum heter Elina mina bruno kapo. Jtem Clæmitte Clokara en skinkyurtil. Jtem Ingemare Clokkara mina bruno hætto...


DN 4 s 422-3 nr 564 19/4 1389 Oslo
…jtem fru Ceciliu Haakonar dotter skinkyrtiull min ok biornskinsfællð, jtem sira þorere a Hofuini kapo mina þa storo bla twebyrdo ok hættu meðr sem herra Jon biscop gaf mik. jtem Ragnilde Thomas dottor bruna skinkapo mina ok kyrtiull ok hætto. meðr. jtem Ragnilde Øysteins dottor frendkono mine storan hwars dagh kyrtiull men þen myrk bla. meðr vidhom ærfmom. jtem sira Eilifui vicario firir korhallð ok sall messor vndirstak min bla mæigdan. jtem klukkaranom firi sina mædho vndirstak min þen liosbla.

Eva

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Karin
 
Inlägg: 1273
Blev medlem: 5 januari 2003, 13:41
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Hantverkare och Försäljare



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net