Svärdsslipare

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Svärdsslipare

Inläggav waerland » 4 juli 2006, 14:29

Jag söker efter någon som kan vässa svärd. Har ett ovässat kvalitetssvärd som jag vill få vasst. Jag vet att man kan göra det själv men jag skulle gärna ha något proffs göra det. Har någon tips om var jag kan finna någon som kan göra detta?
waerland
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 maj 2006, 10:00
Ort: Sweden

Inläggav grylen » 4 juli 2006, 22:43

Kan låta som ett korkat inlägg då det inte svarar på din fråga, men; Jag skulle aldrig låta någon annan slipa mitt svärd!
Jag slipar mitt senaste förvärv just i dagarna. Jag tycker att det hör till liksom, man lär känna sitt svärd.
Jag hade typ 3mm egg på mitt vikingasvärd så jag startade modernt med vinkelslip. Om man gör detta skall man vara försiktig så det inte blir varmt nog att förstöra härdningen. Se till att ha slipskiva och inte kapskiva.
Grovt bryne gör att man med handkraft tar bort ojämnheter när man drar det längs med. Lämna alltså så mycket metall att brynet tar bort fördjupningar. Efter detta använder jag en sån där snurrande slipmaskin (som heter något jag inte minns), ca 155mm rund kardborrtyp. På den kan man sätta fina papper som gör nästan spegelblankt.
Sista svängen kör jag 1200 våtslipduk till spegelyta.
Efter allt detta är det dags att ta brynet igen och göra egg.
Sedan känner jag mitt svärd, mina misstag finns där tillsammans med respekten för vapnet.
grylen
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 december 2005, 12:59
Ort: Sweden

Inläggav Aghnar » 5 juli 2006, 02:19

Om du specifierat vart någontans i landet du bor så hade det varit lättare.

Sliperi Eggen servar flera olika livsmedelsbutiker och restauranger och dyl med slipning. Gå in på deras sida och se om det finns något inlämningsställe nära dig. Det mesta ställena är i Stockholmstrakten dock. Sliperi Eggen är riktigt bra på knivar och har jag fått något hack i knivseggen när jag jobbar så brukar dom få fixa det.
Hemsida: http://www.eggen.se/


Till Grylen
Jag förstår din åsikt och tycker den är vettig, men även du håller väl med om att om man inte känner sig redo för att slipa sitt svärd själv är det väl bättre att låta någon annan göra det åt en?
Framförallt om man kanske inte har någon direkt erfarenhet av slipning.

Mvh
Alex
Aghnar
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 mars 2006, 03:48
Ort: Sweden

Inläggav waerland » 5 juli 2006, 11:17

Tackar för tipsen. Slipa själv skulle jag gärna göra, men "vågar" som sagt inte..
Jag skeptisk mot att knivslipare kan svärd, men det kan vara värt att kolla.
waerland
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 28 maj 2006, 10:00
Ort: Sweden

Inläggav Aghnar » 6 juli 2006, 01:51

Jag med, men det kan vara värt att kolla. Annars så blir det till att slita fram vinkelslipen och göra det själv.
Aghnar
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 10 mars 2006, 03:48
Ort: Sweden


Återgå till Hantverkare och Försäljare



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net