sword-gur

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Inläggav de Beaufort » 13 september 2008, 00:12

Då letar vi upp tråden igen [;)] Jag har idag skickat iväg ett mail till Gur, där jag förklarar mina ståndpunkter. Jag har påpekat att han inte hört av sig sedan 31 juli, trots att jag sedan dess skickat två mail och frågat vad som händer. Jag låter er veta så fort det händer något.

Rent allmänt så funderar jag på hur det kan komma sig att jag inte är mer upprörd än jag är. På något sätt förväntar jag mig ett annat 'tänk' i reenactmentvärlden. Hade det varit nästan vilken annan köpsituation som helst det varit fråga om, så vet i tusan om jag inte börjat vifta med termer som 'kompensation' och 'legal acts'. Här känns det genant och främmande (iaf än så länge), som om mina förväntningar på att folk står för sitt ord är högre här. Kanske är det idealistiskt bull-t. Livet är fullt av möjligheter till lärdom...

"faithful heart may have forward tongue"
de Beaufort
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 augusti 2008, 21:47
Ort: Sweden

Inläggav de Beaufort » 13 september 2008, 00:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olleandersson</i>

Jo du Eric, det är nog fler än just vi som delar denna uppfattning om vissa knallar. Bara det att andra här säkert är mer blygsamma och försiktiga.

<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

...och btw, om det nu råder några tveksamheter så ska jag klargöra min ståndpunkt: [:D]

Våra kära inhemska handlare: Ge f-n i att göra smygreklam! Ni lever på oss, och vi behöver ert kunnande, er logistik och era produkter. Låt bli 'pliktflaggan' (gynna inhemska företagare och blablabla) och se till att vara lyhörd för våra önskemål, så kommer vi att handla av er. Vilket ni också i de flesta fall gör. Keep up the good work!

I rättvisans namn så tycker jag inte att det i just detta fall var så farligt; jag får nästan intrycket att det ligger gammal ost och pyr här [}:)]

"faithful heart may have forward tongue"
de Beaufort
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 augusti 2008, 21:47
Ort: Sweden

Inläggav olleandersson » 13 september 2008, 11:26

Du har säkert rätt de Beaufort. Gammal ost som pyr till viss del, för en eller två ggr är väl ok med gånga det med 100 så blir nog även den mest tålmodiga smått irriterad. Håller du inte med om det?

Vänligen
/Olle
olleandersson
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 augusti 2006, 17:16
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 13 september 2008, 16:46

Även om jag är delaktig till början på diskussionen så.. Åter till ämnet. Mina erfarenheter av nämnde tillverkare är goda. Jag skulle gärna ha fler av hans svärd i min ägo men det har tyvärr inte blivit av än. Det jag gillar mest med hans svärd är enkelheten. Dom ger en robust känsla utan att vara klumpiga. Är väldigt sugen på hans Norman men det lär dröja ett tag till innan jag köper fler bluntade enhandare. Men som sagt, de Beaufort, posta gärna när du fått svärden och säg vad du tycker!
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav de Beaufort » 13 september 2008, 21:45

Jovisst, Olle, jag håller helt med dig!!

Apropå hand-and a half, så tycker jag personligen inte att Gurs egendesignade svärd är så att man ramlar av stolen. Skulle tro att det är handtagen som jag inte riktigt är kompis med. Albions 'Lichtenauer' är isf ett svärd som mer är i min smak även om klingan kanske inte huvudsakligen är gjord med tanke på att den ska se ut som ett riktigt svärd (vilket de ju också påpekar i presentationen av produktserien) Om jag VÅGAR så skulle jag kunna tänka mig att beställa en custom-modell av Gur [:0] med J003-designen fast med ett Lichtenauerhandtag, möjligen då med rund knapp. Fast med tanke på händelseutvecklingen so far, så...

För övrigt så skulle det vara skoj om någon hade en kommentar till J003-handtagets speciella utseende. Finns det stridstekniska fördelar med ett handtag av den typen istället för ett rakt? Historik? Finns det geografiska/kulturella aspekter?

"faithful heart may have forward tongue"
de Beaufort
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 augusti 2008, 21:47
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 14 september 2008, 12:28

Det är betydligt bekvämare och lättare att hålla det med en hand om man tex. slåss från hästryggen. Svärdet är definitivt inte ohanterligt med en hand men midjan på greppet gör att det inte kan glida i handen på användaren lika lätt som om det var ett rakt grepp. Själv tycker jag dock att greppet kunde varit lite längre men som 1300-talssvärd är det utmärkt. Det enda som jag egentligen inte gillar är metallringarna runt greppet vid parerstång och knapp. Dessa behövs egentligen inte men det finns några svärd i Oakeshottes "Record of the medieval Sword". Om dessa är original eller ej vet jag inte.
Midja på svärd är inte alls ovanligt. Finns till och med på en del enhandare även om det inte fyller någon funktion på samma sätt som på större svärd.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav de Beaufort » 18 september 2008, 07:47

Det rör på sig i idet. Fått mail idag från Gur. Förutom att leverera ett par fåniga ursäkter så säger han att svärden ska skickas imorgon. När jag har hämtat dem på posten så ska jag sammanfatta det här. Allom till varnagel [:D]

Fortsättning följer

"faithful heart may have forward tongue"
de Beaufort
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 augusti 2008, 21:47
Ort: Sweden

Inläggav de Beaufort » 25 september 2008, 20:26

...och idag kom svärden! Jag postar bilder inom kort. Riktigt riktigt bra ser de ut! Särskilt med tanke på priset (1650 SEK inkl frakt). Balansen känns bra, och handtagen är riktigt sköna. Återstår att se hur de beter sig i sparring.

Om det föreligger ett samband är förstås omöjligt att säga, men jag kan konstatera att efter mitt sista mail där jag skärpte tonen något, så har det gått väldigt fort jämfört med tidigare. (Jag sa i princip att om jag ska överväga att beställa från honom igen så måste denna affär ordnas upp 'quite soon'. Rent allmänt var jag ganska formell och 'jobbig' :-) )

"faithful heart may have forward tongue"
de Beaufort
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 augusti 2008, 21:47
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 25 september 2008, 22:34

Tyvärr är det inte så ovanligt att man måste vara lite bestämd när man gör dylika beställningar. Men bra att du äntligen fått dina svärd! Ska bli kul att se dom och höra vad du tycker!
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav de Beaufort » 27 september 2008, 16:03

Lyckas inte få bukt med tekniken. [xx(] Så snart jag lyckats lista ut hur så kommer bilderna. (Magnus, om du är snabbare än jag så släng gärna upp bilderna.)


"faithful heart may have forward tongue"
de Beaufort
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 augusti 2008, 21:47
Ort: Sweden

Inläggav igor » 27 september 2008, 18:18

Ok!

Här kommer bilderna.
Bild
Bild
Bild
Bild
igor
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 april 2008, 07:43
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 27 september 2008, 21:56

Ser mycket trevliga ut måste jag säga! Hur känns dom i vikt, balans och allt sånt där?
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Vendel » 28 september 2008, 01:23

Stiligt!

Går det att få en närbild på eggen?
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav de Beaufort » 28 september 2008, 09:26

Voilà bilderna på svärden. Tack Magnus!

Hade för mycket annat junk i väskan, annars hade jag haft med ett till fäktträningen i går morse. Men som sagt, preliminärt känns de både lätthanterliga och robusta.

Balanspunkten ligger ca 10 cm från parerstången. Klingan fjädrar gott. Paketeringen var ok, inte mer. Klingorna var knappt inoljade, så jag ska gå över dem med filtpolerskiva... Bilder på eggen kommer.

"faithful heart may have forward tongue"
de Beaufort
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 augusti 2008, 21:47
Ort: Sweden

Inläggav de Beaufort » 28 september 2008, 09:32

...och, glömde jag säga, vikten är 1340 gram, vilket är 40 gram mer än Gur anger på sin hemsida.
de Beaufort
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 augusti 2008, 21:47
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Hantverkare och Försäljare



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron