sword-gur

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Inläggav Eric Hejdström » 28 september 2008, 11:10

Som jag misstänkte då. Det är alltså ganska rejäla doningar men som faktiskt fyller sitt syfte väl ändå. Det som jag uppskattar mest med Jans svärd är att dom är mycket stryktåliga. Mot de flesta andra svärd på marknaden står dom sig fint och det är sällan man får jack och flisor i eggen till skillnad från många andra. Dessutom gillar jag att dom är lite styvare i klingan. Lutel är ju närmast i finish och kvalité men jag tycker faktiskt att dessa är bättre. Lutel har fler modeller men Jans håller bättre. Dessutom ger den nitade knappen ett något mer genuint intryck än Lutels gängade knapp, även om dom håller ofelbart.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Edvin » 28 september 2008, 11:33

Tack för bilderna! På det hela taget verkar det vara mycket svärd för pengarna, 1650:- skickat och klart är ju klart prisvärt. Det enda jag har att anmärka på är de där stålringarna och en lite "CNC"-fräst känsla på ytan. Jag vet inte om det är något som försvinner vid användningen.

Jag har haft lust på hans V002:a ett tag men efter din viktuppgift misstänker jag att vikingamodellerna landar på ungefär samma, lite i överkant tycker jag personligen.

Tack för besväret! Ju fler svärd som köps och avhandlas här på HV desto bättre kunskapsbas blir det för framtida köp. :)
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 28 september 2008, 11:45

V002:an är snygg (och prisvärd).

Just den modelen råkar vara en av Paul Binns billigaste modeller. Jag har ett av hans typ C svärd i vanadiumstål. Vikten ligger på 1,1kg. Det är oxå kortare väntetid på Binns billigare svärd. Kanske kan vara något?

/Ville
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav de Beaufort » 1 oktober 2008, 09:04

Dåså. Nu är tekniken i ordning. Tack Magnus för support!

Denna något extrema närbild på eggen talar väl för sig själv antar jag. För den petige (jag antar att jag bör räknas dit i detta fall) så kan jag tänka mig att putsa lite med filttrissan för att snygga till ytan lite. Kommer troligtvis att göra detta med resten av klingan också.

Bild[/img]

Apropå ringarna, så litar jag på Erik Hejdströms uttalande i frågan. Själv störs jag inte av dem i hanteringen. Om de påverkar smidigheten så är det isf till det bättre, men det är säkert bara mentalt.

Jag håller med om att ytan känns lite maskinbearbetad (vilken den säkerligen också är) Troligen har det att göra med prisnivån på svärdet.

Visst är det ett tungt vapen med sina modiga 1340 g. Å andra sidan tycker jag att balansen i svärdet är minst lika viktig (för att inte säga viktigare) än 100 g hit och dit. Men det ska väl sägas att om man letar efter blad med en vikt runt 1000 g, så är detta kanske lite väl tungt.

"faithful heart may have forward tongue"
de Beaufort
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 30 augusti 2008, 21:47
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 1 oktober 2008, 12:27

Fast om man kollar vikter på originalsvärd så är det långt ifrån alla som har en vikt på 1kg. Finns många enhandssvärd som är betydligt tyngre också. Balansen och hanterbarheten är ändå viktigast. Som tidigare sagts är det mycket svärd för pengarna och efter att han använt mitt eget av samma tillverkare så kan jag intyga att dom står sig bra.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav igor » 1 oktober 2008, 12:49

de Beaufort- Det är alltid roligt när ens tekniska kunskaper kommer till användning för att hjälpa någon.

Edvin- Håller med dig om stålringarna på greppet.
På mitt svärd(det ena av de två på bilderna)kommer jag göra om greppet helt och hållet om jag inte tycker att det är bra nog.
Har dock inte sett svärdet live ännu, då jag väntar på leverans från de Beaufort.

/ Magnus
igor
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 april 2008, 07:43
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 1 oktober 2008, 16:31

Tack för bilden. Eggen ser ju riktigt fin ut. Låt oss veta hur den står sig efter några träningar.
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Eric Hejdström » 1 oktober 2008, 17:47

Eggarna håller sig bra. Här är några bilder på båda eggarna på mitt långsvärd som varit med nästan ett och ett halvt år. Har knappt filat något alls utan bara dragit lite lätt med sandpapper för att kontrollera så det inte varit några grader. Har tagit bilderna där det är som allra värst på klingan dessutom...

Bild
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav igor » 12 januari 2009, 17:09

Så här går det när man blir rastlös under julledigheten!

Greppet på Gurrasvärdet(det övre i bild) blev omgjort till något som jag gillar bättre än originalet .
Jag passade även på, nu när rastlösheten gjorde sig påmind att tillverka en skida till mitt Albion "The Steward", som ju då är det undre i bilden.

Bild

/ Magnus
igor
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 april 2008, 07:43
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 12 januari 2009, 18:14

Snyggt!
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav Edvin » 12 januari 2009, 21:43

Fint! Är det Peters guide som har kommit till användning igen?
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav igor » 12 januari 2009, 23:27

Tack så mycket!

Visst är det så att Peters guide har användts som hjälpmedel. Den har visat sig vara mycket användbar, särskilt när jag gjorde min första skida(den övre i bild)i somras.
Då kliade jag mig i huvudet både en och två gånger och undrade hur fanken jag skulle få ihop det, men det löste sig till slut, tack vare den där guiden och en hel del mod.

/ Magnus
igor
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 april 2008, 07:43
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 13 januari 2009, 00:15

Var finner man denna guide?
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav igor » 13 januari 2009, 11:56

Den finns någonstans i forumet på MyArmoury.
Orkar du inte leta efter den kan jag maila den till dig.

/ Magnus
igor
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 10 april 2008, 07:43
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 13 januari 2009, 12:58

tjo hooo.... gör det är du snäll! om du inte har men e-mail så är den wallgrenmartin (at) hotmail (dot) com
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Hantverkare och Försäljare



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron