Skor?

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Inläggav Eric Hejdström » 20 oktober 2010, 22:28

Förstår dig till fullo Ludvig. Jag skulle inte heller sy skor mot betalning...
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Renika » 21 oktober 2010, 10:33

Det är lite samma sak som om man skulle handsy en dräkt till någon mot betalning... nej, skulle inte tro det, ingen vill betala vad som borde vara rimligt för alla de handarbetstimmarna. Det är väl just därför vi gör våra egna saker eller byter tjänster med varandra? Jag kan handsy ett plagg mot att någon handsyr mig ett par skor, det blir liksom mer rimligt.

http://www.renika.se
Renika
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 24 maj 2005, 11:48
Ort: Sweden

Inläggav Sofia B » 22 oktober 2010, 08:24

Men det blir lite konstigt att resonera så, om man nu inte själv är inne på att byta timmar, utan vill köpa produkten. Jag brukar ta 2000-2500 för ett par skor, och det känner jag egentligen är ett underpris. Javisst vill många hellre byta, men om man nu skall köpa måste man ju hitta någon som är villig att sälja till det priset? Tusen kronor vet jag inte var man kan köpa bra handsydda skor för. Finns det någon sådan leverantör?
Sofia B
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 4 januari 2007, 19:26
Ort:

Inläggav Lillith » 22 oktober 2010, 12:14

Jag har själv ett par vändsydda skor från den tyska sidan som länkades. Det är inte fantastisk kvalité men helt ok med tanke på priset. Billigare skor som är någorlunda användbara och historiska i lika propotioner lär vara knepigt att hitta. Dock har vi haft rejält med strul med att få dem att rätta till en order som blivit fel. Så det är ju inte bara skorna man betalar för, trots allt utan för hela köpet och allt därikring.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Inläggav Micke D » 23 oktober 2010, 14:59

Det stora problemet här är nog att alla nog jämför lite olika saker.
Plantagenets eller Knieriems skor går nog knappast att jämföra med nått man hittar på en vanlig svensk medeltidsmarknad.

Deras skor är nog mer som Luddes, med mönster gjorda efter en stor mängd mått och eventuellt sydda på läst.
Micke D
 
Inlägg: 352
Blev medlem: 28 oktober 2002, 19:51
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Hantverkare och Försäljare



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron