Nitbara ringbrynjeringar

Här diskuterar vi olika hantverkare och försäljare.

Nitbara ringbrynjeringar

Inläggav kingvilhelm » 6 mars 2011, 18:44

Har läst och hört fram och tillbaka om vilka som tillverkar/säljer bäst nitbara brynjeringar.
Nidingbanes ringar, som förövrigt inte verkar säljas längre, ska enligt Fengaren på Bilddagboken vara usla.
http://fengaren.bilddagboken.se/p/show. ... currimg=15
Någon annan som har använt sig av dom?

Dom ringar jag tittat på är dom som www.spqr.se säljer, dom är 1,6 mm i godstjocklek och ringens diameter är 8mm. Är det någon som har testat SPQRs ringar?

/ Vilhelm Wahlqvist
kingvilhelm
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 mars 2006, 13:21
Ort: Sweden

Inläggav olleandersson » 6 mars 2011, 19:01

Ja, jag har köpt ringar i ett par omgångar från spqr.
Bra kvalité och hyfsat snabb leverans. Postförskottsavgift på 50spänn är lite irriterande om man bara behöver ett mindre antal ringar förståss

/Olle
olleandersson
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 25 augusti 2006, 17:16
Ort: Sweden

Inläggav nidingbane2 » 7 mars 2011, 11:53

Hej!
Nu är det inte så att det är jag själv som tillverkar ringarna, utan har köpt in dem precis som alla företag gör..:).
Om saker ÄR av dålig kvalité så vill jag absolut veta det och kan då sälja ut dem BILLIGT och samtidigt tala om det för kunden.
Jag hatar skräp precis som alla andra, och när jag köper in saker så kan jag aldrig veta kvalitéen i förväg, till skillnad mot alla som besöker mig, de kan ta besluten efter att ha kännt på sakerna.
Jag testar det mesta som jag har hemma, men ringar blir det värre med.
Det finns mängder av olika kvalitéer och jag önskar själv att detta vore enklare. Jag har skickat ersättningspaket till en del då jag fått höra något liknande eller lämnat bra rabatter vid nästa köptillfälle.
Men nu kan jag i alla fall kolla upp ringarna som jag har hemma för att se vad som kan vara "tunnt och uselt"..:)
Tack för tipset Kingvilhelm!


*********************************
100% Nidingbane / Dick oskarsson

http://www.nidingbane.se

Örebro

0704- 782 480
nidingbane2
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 28 juni 2007, 11:50
Ort: Sweden

Inläggav kingvilhelm » 7 mars 2011, 12:44

Jag hittar inte nitbara järnringar på din hemsida, hur mycket kostar dom?
Vore schysst om du skulle kunna mäta godstjockleken på ringarna åt mig.

Tog fram min första brynjehuva häromdan och kände och tittade lite. Den är gjord i 8mm endast slutna fjäderstålsringar. Då tänkte jag tillbaka på när jag gjorde den och hur tråkigt det var ibland att bara öppna ringen och trä på den. Det lär ju vara mycket roligare att tillverka en nitad brynja. Och framförallt så lär det ju vara ett mer tacksamt arbete eftersom man faktiskt kan använda brynjan med lite mer stolthet än med en som är gjord i slutna fjäderstålsringar.

/ Vilhelm Wahlqvist
kingvilhelm
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 mars 2006, 13:21
Ort: Sweden

Inläggav nidingbane2 » 7 mars 2011, 13:31

Hej!
Det är en jäkla djungel med dessa ringar fatiskt (enligt mig).
Jag hade en sändning med ringar som verkligen var dåliga, hålen satt fel och de var för tunna, men vilken sorts ringar letar du efter?
Jag köper in saker från flera olika länder och det finns mycket att få tag på, sen varierar leveranstiden från dem till mig, samt priset.
De flesta ríngar har ju en trådtjocklek på 1.6 mm och en håldiameter på 8 mm, men sen finns det både tunnare, mindre, eller större.

Är det platta ringar du vill ha eller rund tråd?

Sen nästa fråga, hur ska nitarna se ut?

Trekantiga? ett stift med rund skalle? eller mer fyrkantig skalle?

Jag hade helst sett att det fanns 2 olika sorter men det gör det inte.:).





*********************************
100% Nidingbane / Dick oskarsson

http://www.nidingbane.se

Örebro

0704- 782 480
nidingbane2
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 28 juni 2007, 11:50
Ort: Sweden

Inläggav nidingbane2 » 7 mars 2011, 15:03

Hej!

Jag kollade nu och jag hade dem inte på hemsidan, men i butiken finns de, materialtjocklek är 1.3 till 1,4 mm och innerdiametern är 8 mm.
Sen har jag hittat likadana med 6 mm innerdiameter men då är de endast 1.2 mm i materialtjocklek.

Jag vet inte riktigt vad som var felet med de dåliga nitarna, mvh Dick


*********************************
100% Nidingbane / Dick oskarsson

http://www.nidingbane.se

Örebro

0704- 782 480
nidingbane2
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 28 juni 2007, 11:50
Ort: Sweden

Inläggav looot » 7 mars 2011, 16:40

Jag hade inga problem med de platta, nitbara ringar (3kantsnitar) som jag köpte från nidingbane för lite mer än 1 år sedan. De runda nitar jag köpte några år tidigare från spqr var dock riktigt usla (problem med hålen för niten).
Det som jag ser som ett problem är att det är olika storlekar från olika leverantörer, de som jag fick tag på efter dom från nidingbane är lite större och det blir en liten skillnad om man använder de olika sorterna ihop.

/edgar

Gill Karl Edgar
looot
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 28 maj 2009, 16:03
Ort: Sweden

Inläggav nidingbane2 » 7 mars 2011, 17:06

Hej!
Jag kollade igenom en påse och det var ojämn kvalite på en hel del.
Det verkar som att även om man köper från ett ställe, så är det "deras" leverantör som kan ändra inköpsställe etc...
Man kan tydligen aldrig vara helt säker..:).
Jag ringer ofta till olika ställen jag köper ifrån med mina synpunkter och det är långt ifrån alla gånger jag får någon slags kompensation ifrån dem.
Jag sålde en gambeson som sprack och gav kunden en helt ny samt bjöd på frakten, men i min tur fick jag inget själv ifrån min leverantör.
Idag har kunden 2 st och jag känner inte för att ta tillbaka den trasiga.
Men jag kan känna att jag åtminstone gjort rätt för mig, som jag vill jobba i alla fall.



*********************************
100% Nidingbane / Dick oskarsson

http://www.nidingbane.se

Örebro

0704- 782 480
nidingbane2
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 28 juni 2007, 11:50
Ort: Sweden

Inläggav Niclas_R » 7 mars 2011, 18:28

Hej Edgar och Vilhelm!

Vi skulle uppskatta väldigt mycket om vi blir informerade om det är som så att någon får en produkt från spqr som inte håller kvalité.
Det är då självklart att vi sänder en ny direkt kostnadsfritt.
För oss är det viktigt att alla produkter håller en hög standard.
Därför skulle jag uppskatta om du sände mig ett e-mail Edgar, med din adress så vi kan skicka vi en ny omgång ringar till dig, så klart helt utan kostnad.

Med vänliga hälsningar
/Niclas

*************************************************************
WWW.SPQR.SE har en <b>prisgaranti</b>.
Detta innebär att vi alltid ska försöka att vara minst 5% lägre i pris än andra Svenska företag på identiska produkter.
<i>Skulle vi inte hålla prisgarantin, låt oss då veta så justerar vi!</i>
Niclas_R
 
Inlägg: 135
Blev medlem: 19 februari 2006, 12:44
Ort: Sweden

Inläggav kingvilhelm » 7 mars 2011, 20:20

Jösses, jag måste säga att den här sortens engagemang från säljande företag är det bästa jag har sätt på väldigt länge. Bra jobbat båda två.
Nidingbane2: Jag är ute efter lite grövre ringar, typ 1,6mm. Jag tycker 1,4mm känns lite klent om jag kollar på dom fjäderstålsringar jag har i 1,4mm

/ Vilhelm Wahlqvist
kingvilhelm
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 22 mars 2006, 13:21
Ort: Sweden

Inläggav nidingbane2 » 10 mars 2011, 09:49

Jag fick veta att det finns i andra dimensioner igår, så om du mailar eller ringer mig så kan jag ge dig mer exakt besked om de olika varianterna, Mvh Dick

Bra service ska alltid finnas vare sig det gäller vänskap eller affärer, för mig har det aldrig varit någon skillnad..:)


*********************************
100% Nidingbane / Dick oskarsson

http://www.nidingbane.se

Örebro

0704- 782 480
nidingbane2
 
Inlägg: 375
Blev medlem: 28 juni 2007, 11:50
Ort: Sweden


Återgå till Hantverkare och Försäljare



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net