Hattar, tidigt 1500-tal.

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Hattar, tidigt 1500-tal.

Inläggav Martin Skoog » 12 juni 2005, 14:03

Hej igen!

Nu tänkte jag inventera forumet här och se om det är någon som har RIKTIGT bra koll på baretter och hattar från förra delen av 1500-talet. Jag frågar för att jag själv i princip sett det mesta som finns bevarat både föremål och bilder, men ändå inte blir riktigt klok på konstruktion och material. Är det nån som fått tillfälle att analysera bevarade hattar eller dylikt?

Jag är främst intresserad av eventuella upplysningar om hattar i tyg, inte stickade, vilket finns bevarat och dokumenterat. Jag är främst ute efter lösningar på brättet, mönsterkonstruktionen och eventuella uppgifter om stärkta tyger osv.

Den huvudsakliga problemforlumeringen är som följer: det finns hattar o mönster bevarade på sydda tygbrätten med en söm i ytterkant, men det omöjliggör att slitsa kanten efter som man då skär av sömmen. Dessutom syns ingen söm på de slitsade hattarna. Trots det finns slitsade hattar på bild som garanterat är i tyg o inte stickade. Hur ser den tvådimensionella mönsterkonstruktionen ut innan man sätter ihop hatten? Jag tror jag har en lösning, men vill gärna vädra fler idéer innan jag är nöjd.

Du som redan har ältat detta problem, har du nån tillfredställade lösning?

/Martin
Martin Skoog
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 21 april 2005, 14:23
Ort:

Återgå till Kläder och textila hantverk



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron