[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Brickband

Brickband

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Lord_Nelle » 10 oktober 2007, 10:51

Jag undrar mest ifall det användes som bälte av män till finare dräkter. Sedan ifall mönstret inte är helt korrekt eller bredden inte är helt korrekt är av mindre relevans. Tekniken användes, således kunde de ifall de ville ha gjort ett band liknande det jag har. Att det inte finns några fyns bevisar bara att alla band inte är hittade.
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

Inläggav Vix Hq » 10 oktober 2007, 11:37

Eftersom rekonstruktioner av dräktskick baseras på fynd där det inte finns skriftliga källor så är det svårt att säga om vad man använde eller inte använde i brist på just fynd. Det är ju lite svårt att se om bältena avbildade på guldgubbar är vävda eller ej [;)]...
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lord_Nelle</i>


således kunde de ifall de ville ha gjort ett band liknande det jag har
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Fast vissa brickvävningstekniker blev inte vanliga förrän i början av 1900-talet. Om man tar ett annat exempel: folk kunde väva under vendeltid - det betyder inte att de vävde mönstrade lampasbindningar, fast de kunde ha gjort det om de ville.

/Vix.
Vix Hq
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: 16 september 2002, 22:54
Ort: Sweden

Inläggav Lord_Nelle » 10 oktober 2007, 13:49

Jag omformulerar frågan:
Är det troligt att en man som levde i Norrlands kustland under 600-talet, bar ett bälte gjort med brickbandsteknik?

Om alla bar kläder efter vad som är hittat så vore reenactment en rätt tråkig hobby, alla skulle se likadana ut.
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

Inläggav Vix Hq » 10 oktober 2007, 17:29

Mitt svar på den frågan blir då "inte särskilt troligt", men your guess is as good as mine.
På Oldsakssamlingen i Oslo har man satt ett hyfsat brett brickvävt bälte på rekonstruktionen av en kvinnodräkt från folkvandringstid i alla fall. Visserligen varken man, Norrland eller vendeltid, men ett bälte är det åtminstone! En del brickvävda band (förvisso återigen från folkvandringstid) som man har hittat har saknat spår efter att ha varit fastsydda någonstans och då har man tolkat det som att de antingen har fungerat som (knyt-)bälten eller som något <i>baldric</i>-liknande band att hänga vapen i.

Som alltid är det ett personligt val hur man vill använda sig av de källor som finns och vad man vill återskapa!

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lord_Nelle</i>


Om alla bar kläder efter vad som är hittat så vore reenactment en rätt tråkig hobby, alla skulle se likadana ut.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

För att inte tala om lättklädda! [:D]

/Vix.
Vix Hq
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: 16 september 2002, 22:54
Ort: Sweden

Inläggav Malin.S » 11 oktober 2007, 09:43

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">På Oldsakssamlingen i Oslo har man satt ett hyfsat brett brickvävt bälte på rekonstruktionen av en kvinnodräkt från folkvandringstid i alla fall. Visserligen varken man, Norrland eller vendeltid, men ett bälte är det åtminstone!<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag vill bara göra alla uppmärksamma på att detta är just en "rekonstruktion". Var försiktig med att använda andras rekonstruktioner som förlaga. Speciellt när man inte har uppgifter om varför man satt det bältet där. Bara för att det står på ett museum innebär det inte att det stämmer.

Detta innebär inte att jag är emot brickbandsbälten [:)]
Malin.S
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 16 juni 2004, 16:34
Ort: Sweden

Inläggav Vix Hq » 11 oktober 2007, 17:25

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Malin.S</i>

Var försiktig med att använda andras rekonstruktioner som förlaga. Speciellt när man inte har uppgifter om varför man satt det bältet där. Bara för att det står på ett museum innebär det inte att det stämmer.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Absolut! Museum kan vara rätt bedrövliga ibland! [;)]

Jag försökte bara hitta något som kunde tala <i>för</i> brickvävda bälten för att väga upp min egen rätt skeptiska personliga åsikt! Fast i det här fallet finns det för ovanlighetens skull faktiskt en lång artikel skriven om just de här rekonstruerade dräkerna, där alla val, osäkerheter och annat diskuteras och redogörs för ("Valgets kval. To rekonstruksjoner fra folkevandringstid" - Ellen Höigård Hofseth, i: Universitetets Oldsaksamling Årbok 1997/1998 för den som är intresserad)!

(För den som inte orkar läsa artikeln kan jag summera det som att i det här fallet hade man ett kvinnogravsfynd där man hittat 1 1/2 par "hektespenner" i midjehöjd som man tolkade som hörandes till ett försvunnet bälte (kan iofs lika gärna använts för att knäppa någon typ av plagg, tycker jag). Själva brickbandet man sedan använde i rekonstruktionen kom från ett annat fynd där det inte fungerat som bälte utan suttit fastsytt vid en annan textil. Man kan säga vad man vill om det resenomanget, men det redogörs i alla fall för i artikeln så att man själv kan bilda sig en uppfattning! Sånt gillar jag när museer gör! [:)])

/Vix (om även gillar långa parenteser [;)]!)
Vix Hq
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: 16 september 2002, 22:54
Ort: Sweden

Inläggav Malin.S » 11 oktober 2007, 17:40

Vad bra att det faktiskt skrevs en artikel! :)
(Men det verkar alltså vara en icke-existerande källa för brickband som bälte.)
Malin.S
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 16 juni 2004, 16:34
Ort: Sweden

Inläggav Sinpressa » 17 oktober 2007, 09:51

Hej igen!
Nu sitter jag här med en stor fin spole silvertråd 0,2mm :-)
Tänkte sätta upp varpen igår men med lite snabb överslagsräkning kom jag fram till att på 29 brickor så kommer mina 4 rullar silketråd á 30m/rulle bara räcka till en knapp meter varp :-(

Så, jag har för mig att jag har läst om brocherade band där översidan har varit silke och undersidan lin?
Är det gångbart?
Skulle jag kunna varpa två hål på brickan med silke och två med lin och sen hålla mig till att vrida så att bara silket syns på ovansidan?
Det känns ju som att det skulle vara ok historiskt sett kanske - dyrt där det syns liksom.
Söker lite bekräftelse att det är ok att "fuska" lite :-)
Vix?
Sinpressa
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 augusti 2006, 22:28
Ort: Sweden

Inläggav Vix Hq » 17 oktober 2007, 11:16

Japp, några av Birka-banden hade trådar i [troligtvis] lin [eller annan plantfiber] som nu har försvunnit och var vävda så att bara silketrådarna band det broscherade inslaget och syntes på rätsidan. Ett enstaka band hade tydligen silke och ull i varpen. Så det är högst HK att "fuska" på det viset! Min tyska har inte vaknat än, så jag orkar inte anstränga mig för att riktigt förstå vad Geijer skriver om exakt hur brickorna var trädda, men själva företeelsen att använda billigare material i "osynliga" trådar förekom helt klart. Inslagen är dock i silke i alla de broscherade Birka-banden.

/Vix.
Vix Hq
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: 16 september 2002, 22:54
Ort: Sweden

Inläggav Brickband » 17 oktober 2007, 11:30

I fynden av brocherade band i Birka finns ett flertal som varit trädda med två trådar lin + två trådar silke. Dessa har alla den typ av mönster som går att väva som band med individuell vridningsriktning. Gemensamt för dessa band är att baksidorna beskrivs som oregelbundna och med varierande vridningsriktning. Det finns även band med mönster som inte kan vävas med individuell vridningsriktning, mer fria kompositioner, de har baksidor beskrivna som regelbundna med långa partier vridna åt samma håll, slupvisa byten där alla brickor vridningsriktning samtidigt, de är trädda med silke i alla hål utom de brickor som döljs under stavbården.

Detta tolkar jag som att Birkas brocherade band har utvecklats ur en tradition där man skapat mönster genom att vrida individuellt, sedan både vridit och brocherat fram mönstret, sist har man föreklat vävningen genom att trä alla hål med silke och helt ägnat sig åt brocheringen utan tanke på hur man vrider.

Så skall det vara historiskt korrekt får du både vrida fram mönstret och brochera, brocheringen blir ju rätt enkel då det syns tydligt vilka trådar som skall lyftas. Lite krångligare men klart mindre åtgång av silke.

Vad använder för silke?

Louise
Brickband
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 juni 2005, 15:00
Ort: Sweden

Inläggav Sinpressa » 17 oktober 2007, 13:02

OK så det finns historiska belägg för att använda sig av silke blandat med lin i varpen. Va bra! :-)

När det gäller hur man vrider - om jag har fattat dig rätt Louise så menar du att om jag vrider fram mönstret i varpen så gör jag på så vis att silketrådarna hamnar uppåt när de ska brocheras under? Att det inte genomgående blir lin på baksidan och silke under silvret utan att det blir silke ovanpå silvret i brocheringarna och lin under silvet?
Då får jag försöka klura ut hur jag ska vrida då... Har ju bilder att göra brocheringen efter men vridningssekvensen blir kanske lite klurigare att hitta fram till.

Å så ännu en fråga... Stavbården??
"Brickor som döljs under stavbården"? Detta är nytt för mig. Kan du förklara närmare?
Sinpressa
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 augusti 2006, 22:28
Ort: Sweden

Inläggav Brickband » 17 oktober 2007, 13:45

Du har förstått helt rätt, angående hur man vrider kan jag nog ge dig lite hjälp. Jag kan maila över en liten anvisning till dig eftersom jag roat mig att rita ned några av mönstren som vridningsbetingade. Påmin mig om jag glömmer att skicka den i kväll.

Stavbården är en rand längs båda sidor som alltid är brocherad, blir en snygg inramning på mönstret. Stavbårderna brukar inte finnas med i de avritade mönster som t.ex. Gejer gjort men syns på foton.
Brickband
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 juni 2005, 15:00
Ort: Sweden

Inläggav Sinpressa » 17 oktober 2007, 14:02

Tusen tack Louise!

Vet inte om du kommer åt min mail här och vill inte skriva ut den... Men, du kan kanske lägga upp mönstret på brickbandsgruppen?
Håller till där med men under annat namn :-)
//EB
Sinpressa
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 augusti 2006, 22:28
Ort: Sweden

Inläggav Brickband » 17 oktober 2007, 20:48

Brickbandsgruppen??
Jag la filen på min diskussionsida på Yahoo http://groups.yahoo.com/group/Band_snoddar
Den heter "Page from Boken Birka.pdf
Är du inte medlem där så är det lätt att bli det.
Louise
Brickband
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 juni 2005, 15:00
Ort: Sweden

Inläggav Sinpressa » 18 oktober 2007, 08:34

Menade Yahoogruppen (band & snoddar eller brickvävning) :-)
Tackar, tackar!!
//EB
Sinpressa
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 15 augusti 2006, 22:28
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net