Garnåtgång vid nålbindning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Garnåtgång vid nålbindning

Inläggav Isolde_81 » 14 mars 2010, 14:25

Jag funderar på att nålbinda en hängslekjol i lovikagarn. Men en härva på 100g kostar 50:- så jag skulle vilja ha ett hum om hur mycket garn det kommer gå åt. Går det åt mer garn till nålbindning än stickning/virkning?
Hur många gram lovikagarn kommer jag behöva uppskattningsvis?
Isolde_81
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 maj 2006, 13:53
Ort: Sweden

Inläggav Ostschnitzeln » 15 mars 2010, 20:13

Det beror ju på hur du binder, hur tätt stygn du gör. Jag band ett par vantar av 2hg lovikka. Hur mycket som går till din kjol beror ju också på hur stor du är (om det är du som ska ha den). Men det går nog mycket garn.
Ostschnitzeln
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 24 februari 2007, 17:19
Ort: Sweden

Inläggav Karin » 15 mars 2010, 22:03

Om du har garnaffären i närheten av dig borde du ju kunna köpa några härvor till att börja med och sedan köpa nytt när det tar slut.

Karin
Karin
 
Inlägg: 1273
Blev medlem: 5 januari 2003, 13:41
Ort: Sweden

Inläggav Frkn.Neumüller » 16 mars 2010, 00:47

hm. du kanske ska nålbinda ett stycke med det stygn och garn du tänker använda, säg en kvadratdecimeter eller så. sen väger du stycket och gör en grovberäkning av hur många liknande stycken du kommer att behöva till hela plagget? precis som när man gör ett masktäthetsprov för stickning. en sak att fundera över är att även om lovikkagarnet är tjockt(= det går fort att nålbinda) så går det också färre meter på ett lovikkanystan än på ett garn av tunnare karaktär, så att det i realitet kan komma att bli dyrare än om du hade använt att tunnare garn.

sen är min personliga åsikt att lovikka kan bli lite väl tjockt att nålbinda stora plagg i, var försiktig så att resultatet inte blir stabbigt. en annan risk är att garnets lösa karaktär i kombination med de lösa stygn jag skulle tro att man behöver använda sig av för att upppnå ett drägligt resultat skulle kunna ge ett plagg utan vidare hållbarhet; det vore hemskt synd att lägga ner så mycket tid på ett plagg som löser upp sig efter ett tag.
å andra sidan har jag aldrig nålbindit i lovikka, så dethär är bara rena spekulationer!



ps
smart: att räkna ut ungefär hur många härvor som kommer att gå åt, och sen köpa dem alla samtidigt. passa då på att pruta lite!

lycka till! /K
Frkn.Neumüller
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 november 2008, 11:05
Ort: Sweden

Inläggav Mary-Lou » 16 mars 2010, 10:15

Priset på Lovikka varierar kraftigt från olika ställen. Vill du ha tag på tvåtrådigt finns det billigare än 500:-kr/kg hos: http://www.borgsvavgarner.se/prislista.pdf

Lycka till!/Maria
Mary-Lou
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 24 augusti 2006, 20:26
Ort: Sweden

Inläggav heel » 25 mars 2010, 12:57

Jeg vil også sige at det vil være synd at lave den i så tykt garn.
Det kommer jo næsten til at blive en trøje.

Men som de andre siger, så kommer det an på hvilket sting du vil bruge og hvilken teknik du bruger.

Men jeg vil også foreslå noget tyndere garn, fx Hifa eller Tuna.

/Maria

http://maria-heel.blogspot.com
heel
 
Inlägg: 146
Blev medlem: 4 maj 2004, 18:20
Ort: Denmark

Inläggav Kanonkulan » 16 april 2010, 22:02

Ja, jag som ju vet vilket stygn du använder och har sett dina mössor så tror jag också att lovikka blir för tjockt. Lovikka är ju ungefär lika tjock som Eskimo, tjockare ibland beroende på vilket märke, så tänk dig en hängslekjol i samma struktur som mössorna. Blir nog snarare ett pansar än en klänning. Men kul att du tänkte sätta igång! Ska också... nån gång... kanske...
Kanonkulan
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 18 juli 2008, 11:36
Ort:


Återgå till Kläder och textila hantverk



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron