Hjälp med vansinnesprojekt

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Hjälp med vansinnesprojekt

Inläggav Peter_Wrede » 24 november 2010, 21:48

Jag såg super-klassikern the Highlander häromdagen och fick för mig att jag ska sy en kopia av Ramirez dräkt i filmen (bilder i länken längst ned), dock utan påfågelsmantel. ;) Jag vet att dräkten inte är helt purjo, men vafan, den är cool. Jag kommer dessutom utgå från någon form av 1500-talsmönster. Tips på passande mönster uppskattas.
En hel del frågor uppstod såklart med en gång.
Mina störst funderingar är följande:

1. Materialval. Dräkten ser ut att vara gjord i någon form av mocka (eller skinn med köttsidan utåt) eller grovt ylle. Eftersom jag inte har råd med skinn så syr jag den i ylle i vilket fall som helst med den kan vara kul att veta. Detta leder mej dessutom in på punkt två.

2. De längsgående dekorationerna på jackan, hur är de gjorda? Är dräkten i skinn skulle sömmarna kunna vara vända utåt och sömsmånen sedan nersydd med guldtråd. Jag funderar på att helt enkelt sy fast lång remsor med skinn i passade färg.

3. Hur skulle ni säga att jackan är fodrad? På vissa bilder ser man klart och tydligt vitt tyg lysa igenom slitsarna men på den bild som visar jackans foder så ser det ut som fodret är helt. Det syns dessutom inga spår av sömmarna från "ränderna" (punkt 2).
Jag tänker att den är sydd i tre lager (åtminstone själva torso); foder av rött ylle, skinn med köttsidan utåt och ett lager vitt linne emellan.
Vad säger ni? I mitt fall skulle det bli ylle-linne-ylle (jag lämnar nog ärmarna ofodrade). Visserligen lär väl det bli varmt som attan, å andra sidan är spanjoren/egyptiern Ramirez klädd för de kalla högländerna. ;)

4. Ärmarna ser ut att bara vara fästa med läderremmar, ser jag rätt och är detta purjo?

5. Sist men inte minst. I denna bild (http://www.naergilien.info/movies/Highlander/cap003.jpg ) har Ramirez än väska som hänger på bältet (bilden är visserligen syddig men man kan se ett spänne på hans högra sida). Vet någon var man kan få tag på bilder/mönster på väskor eller är den inte tidsenlig för fem öre?

All hjälp uppskattas. Har jag tur kommer bilder till jul någon gång, annars lagom till Jauvets återförening (vilket tyvärr lär betyda aldrig [:o)] ).



Här är länken till bildrna; www.naergilien.info/movies/Highlander/index.htm

PS. Om någon dessutom vet var man kan få tag på tvåhundra påfågelsfjädrar till ett överkomligt pris så hör av er. [;)]
Peter_Wrede
 
Inlägg: 232
Blev medlem: 22 mars 2004, 22:05
Ort: Sweden

Återgå till Kläder och textila hantverk



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron