hk för ryttare

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

hk för ryttare

Inläggav smallbutdeadly » 29 juli 2012, 08:45

Hej allihopa!
Jag har börjat sy vikingadräkter åt familjen.
En liten fundering har dykt upp nu:
Min man säger att han vill ha läderbyxor. Först fnös jag föraktfullt och sa att han inte var Zeb Macahan [;)], men sedan började jag fundera om det inte ändå borde vara historiskt korrekt. Som ryttare inser jag nämligen att både ylle- och linnebyxor skulle hålla typ halvvägs till byn innan de är fullständigt söndertrasade där de nöts mot sadel och stigläder. Med tanke på att jag funderar på att försöka skapa någon typ av bladsadel som kan ge ett vikingatida intryck och alltså ett helt vikingaekipage, undrar jag över byxor.
Finns det några historiska belägg för skinnbyxor eller åtminstone förstärkningar i skinn på byxornas insidor, och vilken modell ska man då välja för att hålla sig runt ca år 950? Vilket skinn var vanligast?

/Ingrid
smallbutdeadly
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 juli 2012, 08:36
Ort: Sweden

Inläggav Fågelblå » 29 juli 2012, 09:20

De byxor som är särklass bästa modellen för ridande vikingar är de rusiska/pösbyxorna. Och ull trasas inte sönder hur lätt som helst.
Själv kör jag på en barbackapad med päls som extra vaddering, samt att den sadelgjord jag håller på med ska ha fästen för D-ringar eller liknande där man fäster ett par brickvävda stigläder och ett par stigbyglar i trä.

/Fågelblå
Om träden börjar dansa, låt dem dansa!
Fågelblå
 
Inlägg: 351
Blev medlem: 5 januari 2004, 14:48
Ort: Sweden

Inläggav smallbutdeadly » 29 juli 2012, 18:34

Om man tittar på de bilder ab tidiga medeltida ryttare och på rester av sadlar som finns på internet tror jag att de spanska (akademiska)sadlarna kommer närmast, med höga fram- och bakvalv där man sitter rakt med långa läder. En camargue-sadel eller en stocksadel har jag på önskelistan. De borde gå lätt att konvertera.

Men hur många timmars ridning tål ett par yllebyxor? Okej för en timmes uppvisning, men anta att du verkligen ska rida fem mil på en dag, hur mår de då? Det finns ju liksom en anledning till att man har ridbyxor med förstärkning eller chaps i nutid. Dessutom vill man inte ha sömmar på insidan av benen eftersom det är upplagt för skavsår. Kanske någon typ av holkbyxor, (chaps) som kan skydda byxorna?

/Ingrid
smallbutdeadly
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 juli 2012, 08:36
Ort: Sweden

Inläggav Christhoffer » 29 juli 2012, 19:10

Intressant fundering. Med tanke på att kläder och tyg vad dyrbart i det förindustriella samhället borde man ju ha velat skydda dem på nåt sätt.

Christhoffer
Christhoffer
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2012, 15:59
Ort: Sweden

Inläggav smallbutdeadly » 29 juli 2012, 20:23

Lämnar det korrekta området och spekulerar lite... Och jag känner mig helt säker på att sadelgjordar och stigläder var just läder. Stigbyglar trä eller järn, trä tror jag på, järn blir ju otroligt kallt vintertid. Och byxor att rida i läderförstärkta eller helt i läder. Det var ju som sagt många timmar i sadeln varje dag om man använde sin häst som transportmedel.


/Ingrid
smallbutdeadly
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 juli 2012, 08:36
Ort: Sweden

Inläggav Djingis Khan » 30 juli 2012, 14:15

Skinnhosor omnämns iaf i medeltida källor.
Djingis Khan
 
Inlägg: 950
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:26
Ort:

Inläggav smallbutdeadly » 30 juli 2012, 22:22

Tack! Undrar vilken modell man ska försöka sig på.

/Ingrid
smallbutdeadly
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 juli 2012, 08:36
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 31 juli 2012, 10:53

Pösbyxor om du ska gestalta vikingatida ryttare med östligt påbrå.

Bild

Bild

---------------------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.facebook.com/Audhumbla.se
---------------------------------------
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Ottomannen » 31 juli 2012, 16:58

Benämningen "skínnhósa" finns bevarad sedan vikingatid. Om detta är hellånga hosor eller knähöga "strumphosor" vet man dock inte. Jag kan däremot som ryttare tänka mig att kombinationen knälånga pösbyxor och benlindor enligt de bilder som Edvin la upp är väldigt bekvämt att rida i, då byxorna är rörliga och bekväma och benlindorna skyddar vaderna mot stiglädret. Om man dessutom syr efter det mönster som
finns här på hemsidan, så får man ingen söm på insidan av benen.

Som totalt lösryckt spekulation kan även nämnas att väldigt många ryttarfolk ägnar sig åt pösbyxor. Både mongoler, turkar, perser och senare även kosacker har ju traditionellt använt vida byxor. Inte för att de har så mycket att göra med vikingar, men ändå.

Vad det gäller skinn så vadhelst man kan få från tamdjur, men även från jaktvillebråd. Jag skulle själv valt get, med tanke på tjocklek och mjukhet. Get är dessutom inget djur som har fin päls, därför kan man gissa att vikingarna använde getskinn till att sy plagg av, och inte till pälsverk.

Vad det gäller sadlar så har jag för mig att de sadlar med höga fram- och bakvalv man ser på tidigmedeltida bilder uppfanns för att en ryttare skulle sitta säkert i sadeln och anfalla med lansen fälld utan att tryckas bakåt över bakvalvet. Denna teknik att slåss till häst kommer till norden efter vikingatiden, så jag personligen (!) tror att de inte representerar vikingarnas sadlar speciellt väl. Vikingarna slogs dessutom sällan till häst, så användandet av en så militärisk sadel känns ogrundad.
Ottomannen
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mars 2011, 12:47
Ort: Sweden

Inläggav Christhoffer » 31 juli 2012, 17:52

Jag är rätt säker på att jag sett stigbyglar av metall från vikingatida gravar. På Gotlands fonssal finns en rikt dekorerad del som har tolkats som en del av en sadel.
Christhoffer
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2012, 15:59
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 31 juli 2012, 18:57

Det finns gott om fynd av stigbyglar från både vendel- och vikingatid. Om man använde stigbyglar känns det som om någon slags sadel är en förutsättning.

http://www.uppsalarus.se/
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav smallbutdeadly » 31 juli 2012, 23:08

http://www.viking.se/historia-bladsadlar-p141.html

Här kan man se hur sadlarna var uppbyggda.

Jag måste nästan provsy ett par pösbyxor och se hur länge de håller om man använder dem till ridning...[8D]

/Ingrid
smallbutdeadly
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 juli 2012, 08:36
Ort: Sweden

Inläggav Fågelblå » 1 augusti 2012, 13:41

Sadelgjordar helt i läder töjer sig efter användning och jag tvivlar på att man hade den varianten som används idag som oftast är skinn/läderklätt syntetmatierial för att förhindra töjning av lädret. Däremot så läderförstärkta ändar på de brickvävda eller vävda gjordarna tror jag starkt på.

Det finns en hel del allmogetömmar vävda med brickvävning, och i min mening så torde en väv tåla mer påfrestningar i längden än lädret, lädervård inom hästeriet är väldigt tidskrävande (därför jag som modern hästägare har syntetsadel och använder repgrimma att rida i för att förenkla utrustningens omsorg) har tyvärr inte min bok om medeltida hästpryttlar tillgänglig nu, den ligger på vinden, annars kanske där hade stått något mer om gjordar och andra pinaler.

många traidtioner med sadlar runtom i världen är baserade just på bladsadlar samt "kameldrivarkuddar" nere åt arabländerna till så är det ofta stoppade läderputor/kuddar med gjord och fästen för stigläder som användes.

/Fågelblå
Om träden börjar dansa, låt dem dansa!
Fågelblå
 
Inlägg: 351
Blev medlem: 5 januari 2004, 14:48
Ort: Sweden

Inläggav smallbutdeadly » 2 augusti 2012, 10:45

Åh, det låter som en jättespännande bok! Minns du vad den heter?

Det ligger något i det du skriver om lädrets töjbarhet, samtidigt beror det ju på tjockleken på lädret och hur det är behandlat. Min arbetssele helt i läder töjer sig inte [:)] men då är det 5mm tjockt spaltläder och det är kanske inte så bekvämt för hästen om man har det som sadelgjord.
Men frågan är vad man skulle använda sig av för material i brickbandet, grovt yllegarn kanske?

De källor jag hittat visar att det fanns bladsadlar med träbom, de äldsta fynden från ca år 450, så det är väl det man skulle gå på för att vara historiskt korrekt gällande sadel. Fram- och bakvalv höga för att vara säker på att sitta kvar (jfr westernsadel) men inte så höga som riddarsadlar, som ju verkligen ramar in ryttaren.

*Önskar att jag var skicklig nog och hade tid för att bygga en sådan sadel*

/Ingrid
smallbutdeadly
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 29 juli 2012, 08:36
Ort: Sweden

Inläggav Ottomannen » 2 augusti 2012, 11:29

Intressant om sadlarna! Då har man lärt sig något nytt!
Ottomannen
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mars 2011, 12:47
Ort: Sweden

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron