Vikingatida mantel

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Vikingatida mantel

Inläggav Christhoffer » 6 september 2012, 18:24

Har en fundering om vikingatida mantlar. Har man alltid stuckit nålen i ringspännet som håller ihop manteln igenom tyget. Eller finns det exempel på att man sytt fast öglor i kanten på tyget som man har haft nålen igenom? Tänkte att eftersom man tydligen gjort så på hängselkjolarna för att fästa spännbucklorna kanske man gjort det annars med. Eller om man kan ha gjort håll i manteln som sedan förstärkt med tex söm (som på ett knapphåll) för att sticka nålen igenom.

Christhoffer
Christhoffer
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2012, 15:59
Ort: Sweden

Inläggav Heimund » 6 september 2012, 19:03

Knapphålssömmen är ett senare påfund såvitt jag vet... Öglorna är en intressant tanke men jag har aldrig sett det på ngt. fynd. Finns ju en del "Germanska" mantlar från järnåldern som hittats i Tyskland och Danmark... kanske kan vara värt att titta närmre på dessa...
Heimund
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 september 2012, 13:11
Ort: Sweden

Inläggav Ottomannen » 8 september 2012, 21:15

Fast knäppta kaftaner etc. finns ju belagda på ett antal fynd från vikingatid, vilket i sin tur skulle kunna peka på förekomsten av knapphål, och i sin tur knapphålssöm. Knapphål utan knapphålssöm är ingen bra idé :)
Ottomannen
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mars 2011, 12:47
Ort: Sweden

Inläggav Heimund » 10 september 2012, 08:01

Det finns flera exempel på vad man tror är knapphål, bl.a. från Hedeby - men inget av dessa fynd har såvitt jag vet uppvisat knapphålssöm... Kaftanerna har troligtvis knäppts med band som ligger i öglor. Se på fynden från Moschevaya Balka t.ex.
Heimund
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 september 2012, 13:11
Ort: Sweden


Återgå till Kläder och textila hantverk



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron