Blekning av linn

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Blekning av linn

Inläggav Christhoffer » 6 september 2012, 18:25

Har läst att man kan få bort fläckar på linne genom blekning. Stämmer det och måste plaget i så fall vara blött eller räcker det med att hänga ut det? Har tyvärr fått gula fläckar i halsen på mina linne skjortor.

Christhoffer
Christhoffer
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2012, 15:59
Ort: Sweden

Inläggav Mary-Lou » 6 september 2012, 20:43

Skall det blekas underlättar det om plagget är vått. Men vill du få bort en fläck med sol får du vänta länge. Rekommenderar tvättmaskin 60 grader och vanligt tvättmedel. Ev galltvål
Mary-Lou
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 24 augusti 2006, 20:26
Ort: Sweden

Inläggav Lillith » 7 september 2012, 10:05

Beror på vad det är för fläckar också. Är det till exempel svett, hudavlagringar, oljor från huden och annat sånt som kommer från kroppen är det kall tvätt som gäller. Annars kan ev. äggviteämnen koagulera och fläcken kan bli permanent.
Jag skulle föreslå att du försöker få bort fläcken först, innan du försöker bleka den osynlig. För med blekningen tar du ju inte bort det som missfärgat din skjorta utan bara gömmer missfärgningen. Dessutom finns det alltid en riskt att linnet bleks mer än det som fläcken består av och i såna fal kan fläcken tvärt om bli ännu synligare efter blekning.

Så innan du gör något annat, försök ta reda på vad fläcken består av. Inga tvättråd i världen gäller för alla fläckar.
Är det svett etc. så funkar alldeles vanligt modernt maskintvättmedel riktigt bra. Men som sagt, tvätta i kallt vatten första gången. Du kan låta plagget ligga och dra med tvättmedlet ett tag. Linnefibrer skadas inte så illa av vanligt tvättmedel, medan äggviteämnen bryts ner.

Känner du att du behöver mata din innre nörd på ett nytt ämne så rekommenderar jag boken "Grunderna för fläckurtagning" av Hilmer Hylander. Den är knasigt ingående med förstorade bilder på olika fibrer, hur olika ämnen reagerar på varandra och hur allting funkar, sådär på en nivå bara en nörd kan älska.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Inläggav Christhoffer » 7 september 2012, 17:51

Tack för tipsen:-)
Christhoffer
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2012, 15:59
Ort: Sweden

Inläggav Ottomannen » 8 september 2012, 21:20

Jag har fuskat lite och tagit bort alla möjliga fläckar med klorin :/. Men det var dock på redan blekt lin. Detta funkade utmärkt på fläckar från t.ex. färgat läder som blött färg. Vet inte hur det sliter på fibrerna i längden dock.
Ottomannen
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mars 2011, 12:47
Ort: Sweden

Inläggav Mary-Lou » 9 september 2012, 09:46

Klorin är hårt. Men i måttliga mängder hjälper det mot missfärgning. Ex fett funkar det inte på.
Överlag vill jag slå ett slag för tvättning. Smuts, svett och annars sliter mycket hårdare än många tror. Tvättade plagg håller längre, i alla fall korrekt tvättat linne!
Mary-Lou
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 24 augusti 2006, 20:26
Ort: Sweden

Inläggav socie » 9 september 2012, 20:51

Mary-Lou, vad är korrekt tvättat linne?



http://historiskgarderob.blogspot.com/
socie
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 24 januari 2011, 23:19
Ort:

Inläggav Mary-Lou » 10 september 2012, 20:01

Max 60 grader. Vid första tvättning, blötläggning och ingen centrifugering. Annars får man permanenta brytveck. Efter första tvätt så går det bra. Aldrig torktumlare!!
Mary-Lou
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 24 augusti 2006, 20:26
Ort: Sweden


Återgå till Kläder och textila hantverk



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron