Pälskantad mössa

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Pälskantad mössa

Inläggav rannvaig » 3 oktober 2012, 16:24

Hej! ska sy en sådan där pälskantad yllemössa (vintermössa) som de hade under vikingatiden, rundkullig eller spetsig. Har sökt runt en massa men ej hittat något mönster? Funderat på att modifiera Herjolsnes 83-86, eller vet någon ett bättre alternativ?.
Mvh Rannvaig
rannvaig
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 oktober 2012, 16:15
Ort: Sweden

Inläggav Mary-Lou » 4 oktober 2012, 05:31

Det enda jag kan komma på är de mössor som Vikingar brukar ha som ser ut lite som klassiska " nattmössor". Trekantiga i formen där sista biten är vikt tillbaka, oftast med en metallskoning längst ut på toppen. Men ifall det finns belägg för pälsverken låter jag vara osagd.
Mary-Lou
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 24 augusti 2006, 20:26
Ort: Sweden

Inläggav Skallagrim » 4 oktober 2012, 12:25

Hej,

jag sydde en sådan mössa som Mary-Lou nämner härom veckan. Det räcker egentligen med att man gör en strut till överdelen och sen en "rak" remsa som man syr på runtom nederkanten av struten. När pälsen är påsydd och uppvikt syns bara en enda söm på struten så det blir snyggt.

Jag vek remsan dubbel och sydde på ett svettband i linne på insidan för att få stadga och slippa ha yllet direkt mot huden. Sen var det bara att kanta med pälsen.

Jag blev riktigt nöjd, kanske att struten kunde varit längre. Man får göra den ganska lång faktiskt i fall man vill att den ska hänga ner förbi örat.

/Per
Skallagrim
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 9 mars 2011, 13:49
Ort: Sweden

Inläggav rannvaig » 4 oktober 2012, 13:07

Skall nog sy en rundkullig mansmössa som det finns mönster här på histvarld till sen sätter jag pälskant på den och fodrar ev med nåt tack för tipsen iaf.
Mvh rannvaig
rannvaig
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 oktober 2012, 16:15
Ort: Sweden

Inläggav Christhoffer » 4 oktober 2012, 15:00

Susanne Broome har gjort mönster på såna mössor. Finns på http://www.medeltidsmode.se/ kolla under fliken mönster.
Christhoffer
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2012, 15:59
Ort: Sweden

Inläggav rannvaig » 4 oktober 2012, 20:50

Har klippt ut och nålat ihop nu blir till att sy i helgen, sen får vi se hur det blir med ev fodring kantas med minkpäls fanns iofs inte i sverige under vikingatid, men är relativt likt mård.
Mvh Rannvaig
rannvaig
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 3 oktober 2012, 16:15
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 4 oktober 2012, 21:40

Här är min (tygkantade) mössa som inspiration! Den är sydd precis som Mary-Lou skriver som två triangulära delar.

Bild

---------------------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.facebook.com/Audhumbla.se
---------------------------------------
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Christhoffer » 5 oktober 2012, 19:39

På rekonstruktioner av såna mössor ser man ofta hur spetsen hålls ner av ett ringspänne på det där sättet som bilden visar. men finns det arkeologiska beläg för det? metalspetsen vet jag att man hittat.
Christhoffer
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juli 2012, 15:59
Ort: Sweden

Inläggav Lillith » 5 oktober 2012, 23:21

Så vitt jag vet så finns det inte några arkeologiska belägg för dom här mössorna över huvud taget mer än toppbeslaget.
Här är det: http://mis.historiska.se/mis/sok/bild.asp?uid=331949
Men med tanke på hur lite textilier det finns bevarade från vikingatiden totalt sett är det knappast förvånande, heller. Även om det är trist.
Jag vet inte riktigt vad det är som gjort att man dragit slutsatsen att det är just en mösstopp som beslaget tillhör, men det är väl en gissning så god som någon.

Tittar man på samtida bildkällor finns det en och annan snubbe med spetsig mössa på sig. Det kan vara frågan om en sån här mössa, det kan lika gärna vara något annat. Men återigen: en gissning så god som någon. Med tanke på att bildtraditionen knappast var speciellt realistisk, utan snarare extremt förenklad och/eller stiliserad så säger bilderna egentligen inte så mycket. Det man kan säga relativt säkert är att åtminstonne vissa manliga figurer har någon form av huvudbonad. I vissa fall är dom rundade i formen, i vissa fall spetsiga och i vissa fall sticker det ut en spets antingen frammåt (som en keps) elle bakåt. Det senare skulle nog också kunna vara en sån här mössa buren med spetsen löst hängande bakåt.

Vill man göra exakta rekonstruktioner av klädesplagg är nog vikingatiden inte riktigt rätt period att välja, tyvärr. Hur man gör så blir man tvungen att fylla i luckorna med gissningar och luckorna är rätt stora.
Att fästa ner toppen på huvudbonaden har jag sett en hel del på bilder från trettonhundratalet, men då rör det sig alltid om kraghättor burna på ett eller annat kreativt sätt. Men har man hittat ringspännen i huvudhöjd i gravarna är det här väl också en gissning så god som någon.

Allt det här är som sagt bara så vitt jag vet och jag påstår mig inte ha stenkoll. Tvärt om skulle jag också gärna vilja ha lite mer att gå på vad gäller vikingatida kläder. Det är en svår period att försöka gestalta.
Som det är så finns det gott om reenactmentmode och slentrianmässiga dräkter där den ene kopierar den andra och få forskar själva. Och dom som forskar blir snabbt trötta på att det finns så lite att hitta. Inte mycket att göra åt, förutom att fortsätta gissa, så gott man kan.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden

Re: Pälskantad mössa

Inläggav Earwen » 24 september 2013, 10:56

Är det någon som vet var man kan köpa en metallskoning till toppen på mössan?
Har letat i veckor nu utan resultat... =(
Earwen
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 24 september 2013, 10:31


Återgå till Kläder och textila hantverk



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron