Lättsydd gravidklänning

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Lättsydd gravidklänning

Inläggav Ayeree » 1 juli 2013, 10:47

Jag är gravid och kommer vara i v31-32 när det är dags för medeltidsdagarna. Idag testade jag min vanliga klänning och konstaterade att den inte kommer gå på mycket längre och att den redan sitter fruktansvärt dåligt.

Eftersom vi flyttar strax efter medeltidsdagarna har jag inte direkt obegränsat med tid att lägga på en ny klänning. Vad jag främst behöver är därför en underklänning. Min överklänning är öppen i sidorna så den är lite mer anpassningsbar men man kan ju inte direkt gå naken under :) Tidsperiod är ungefär 13-1400tal jag kan tumma lite på det bara jag får till en klänning, aningen fel period är trots allt bättre än shorts och t-shirt :D

Ge mig tips på bra, lättsydda klänningar som funkar vid graviditet och amning! Jag har läst om slitsar för amning men aldrig riktigt förstått hur de är sydda.

Som ett sidospår undrar jag även hur länge barnen egentligen gick i kolt? Dottern är drygt 2 år och om jag ändå ska sy en klänning till mig kan jag lika gärna fixa nått även till henne men då är frågan om den ska vara anpassad till att funka även nästa år?
Ayeree
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 14 augusti 2007, 12:23
Ort: Sweden

Re: Lättsydd gravidklänning

Inläggav Arnoldsdotter » 2 juli 2013, 10:24

Ett alternativ är att göra en figursydd, frontsnörd ylleklänning, vanligt under andra halvan av 1300-talet och 1400-talet. Då kan du sy den så att den passar dig nu, och bara snöra den lösare efterhand som magen växer. Till amning kan du sedan snöra upp fram (eller låta den vara osnörd över bysten), och ha amningsslitsar i linnesärken under.

Amningsslitsar är helt enkelt vertikala slitsar i tyget lite vid sidan av brösten, så att de inte kikar ut när de inte ska det. Om de görs snyggt kan de sys igen efter att barnet är avvant, och klänningen eller särken användas som vanligt.

Bild

Den ovan beskrivna kombinationen har fungerat jättebra för mig - diskret och skyddat från drag - och jag kan använda plaggen även efter graviditet och amning. Klänningen kräver ju dock lite arbete så det kanske inte är aktuellt för dig just nu.

Ett enklare alternativ är att sy en lösare ylleklänning med amningsslitsar och kombinera med en särk som antingen har en stor urringning som du kan dra ner vid amning, eller har en djup slits mitt fram. Poängen är att öppningarna ska vara på olika ställen i de olika plaggen för att undvika oönskat blottande och drag.

Till dottern skulle jag sy en enkel yllekolt och en linnesärk att ha under. Är det varmt kan hon springa i bara särken, men yllet är skönt när det blir kyligt framåt kvällen eller är dåligt väder. Både pojkar och flickor hade under medeltiden långa koltar fram till ungefär 5-7 års ålder, så du kan göra den vidare och längre än nödvändigt nu, så kan hon absolut ha den nästa år också. Dessutom kan det väntade syskonet ärva den med tiden. Uppvikta ärmar och breda fållar nertill kommer man långt med när det gäller kläder till växande barn. Skulle rekomendera en linnemössa (coif/kveiv) eller halmhatt också som skydd mot solen.
________________________________________________

http://www.somnardetbegavsig.blogspot.com


"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets..."
Arnoldsdotter
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 21 september 2009, 11:07
Ort: Sweden

Re: Lättsydd gravidklänning

Inläggav Ayeree » 2 juli 2013, 13:31

Tack!

Med tanke på flytt och allt sånt just nu känns det tveksamt om jag hinner sy mer än en klänning (särken) till mig och en till dottern. Ska väl vara glad om jag hinner sy nått alls men det vore tråkigt om jag för första gången sen jag var 6 inte är medeltidsklädd. Vi kommer dessutom bara vara där över dagen pga mitt jobb så några sena kvällar när vi kan frysa blir det inte :)

Rent ylle har jag för mig var svårt att få tag på i vår lokala tygaffär men linne borde jag kunna hitta.

Om jag fållar tyget och kör det några gånger i tvättmaskinen följt av torktumlare borde det väl mjukas upp? Nytt linne kan ju vara ganska styvt och dottern har starka åsikter om vad hon vill/inte vill ha på sig. Inte kul at sy en kolt till henne som hon vägrar använda eftersom den känns konstig :wink:
Ayeree
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 14 augusti 2007, 12:23
Ort: Sweden

Re: Lättsydd gravidklänning

Inläggav Arnoldsdotter » 2 juli 2013, 15:03

Jag skulle inte rekommendera att torktumla linne, det bryter sönder fibrerna och gör att tyget blir mycket skrynkligare än nödvändigt. Köp tunnt, fint linne, det är inte rivigt alls. Om de inte har sådant i din tygaffär så kan du beställa över nätet, från till exempel Medeltidsmode eller Historiska Världar.
________________________________________________

http://www.somnardetbegavsig.blogspot.com


"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets..."
Arnoldsdotter
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 21 september 2009, 11:07
Ort: Sweden

Re: Lättsydd gravidklänning

Inläggav Arnoldsdotter » 2 juli 2013, 15:22

För övrigt så är en särk jätteenkel att sy så att du får plats med magen, de är ju oftast rätt generöst tilltagna ändå. Jag använde en av mina (större) vanliga särkar när jag var gravid och gjorde amningsslitsar i den efter att sonen var född (bilden jag lade upp tidigare). Du kommer säkert att kunna använda din även efter graviditet och amning, vilket ju är tacksamt för plånboken.
________________________________________________

http://www.somnardetbegavsig.blogspot.com


"Sewing fills my days, not to mention the living room, bedroom, and closets..."
Arnoldsdotter
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 21 september 2009, 11:07
Ort: Sweden


Återgå till Kläder och textila hantverk



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net