Hör denna klänning hemma på medeltiden?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Hör denna klänning hemma på medeltiden?

Inläggav HelenaPE » 9 maj 2015, 11:52

Hej!

Jag och min familj ska besöka medeltidsveckan på Gotland v 32 i år (2015). Vi vill gärna klä oss i medeltidakläder, men har väl inte så stor koll på just det området :oops: .
Jag har letat runt lite på internet och hittat en del sidor som påstår att de säljer tidstypiska medeltidskläder, men det är nästan hopplöst att få ordentliga tidsangivelser för plaggen :x .

Nu har jag hittat en "överklänning" som jag gillar, men även här saknas en ordentlig tidsangivelse och jag är faktiskt lite osäker på om den är av medeltida modell.
Därför hoppas jag nu att någon vänlig - och kunnig - själ vill hjälpa mig :) .

Det gäller följande klänning; http://www.vasenhantverk.se/gallery.asp?id=öppen överklänning.jpg&mode=viewArt

Mina frågor är nu följande; Hör denna modell överhuvudtaget hemma under medeltiden? I så fall under vilken tidsperiod? Och i vilken "samhällsklass" (bönder, borgare, adel) bars den?

Tanken är att jag ska sy klänningen själv. Vilket material ska jag använda?

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få!

Med vänlig hälsning,Helena
HelenaPE
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 maj 2015, 11:24

Re: Hör denna klänning hemma på medeltiden?

Inläggav saylo » 2 juli 2015, 21:53

Hej,
Tyvärr kan jag inte se bilden du länkade till.

Vilken tidsperiod och samhällsklass är det du skulle vilja rikta in dig på?
saylo
 
Inlägg: 76
Blev medlem: 30 januari 2006, 17:15
Ort: Sweden


Återgå till Kläder och textila hantverk



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron