Vilken tidsperiod?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Vilken tidsperiod?

Inläggav HelenaPE » 12 maj 2015, 06:57

Hej!
Vi ska på medeltidsveckan på Gotland v 32 i år. Vi vill gärna klä oss i medeltidskläder, men måste erkänna att vi har mycket liten kunskap inom det området.
Jag har letat runt på internet men tycker att det är svårt att hitta någon sida med tydliga tidsperioder utskrivna för kläderna.
Nu har jag hittat en "överklänning" som jag gillar, men jag inte heller här finns tidsperioden utskriven.
Därför undrar jag om det finns någon kunnig person här som har lust att hjälpa mig.

Det gäller nr 2 nerifrån på denna sida; http://www.vasenhantverk.se/index.asp?page_id=5
Hör denna klänning överhuvudtaget hemma under medeltiden, och i så fall under vilken tidsperiod?

Jag är mycket tacksam för svar! Och gärna så snabbt som möjligt...

Hälsningar Helena
HelenaPE
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 9 maj 2015, 11:24

Re: Vilken tidsperiod?

Inläggav Lillith » 8 juli 2015, 16:09

Vilken av klänningarna på sidan du länkade till är det du har tittat på?

Det mesta av det där är rena fantasyskapelser, dock. Det bästa brukar vara att börja från andra hållet. Bestäm dig för en period först och ta sedan reda på hur man klädde sig då. Eftersom det är medeltidsveckan det gäller är det väl 1361 som inspirationen bör vara ifrån, om jag inte mins galet.
Lillith
 
Inlägg: 194
Blev medlem: 8 april 2006, 10:08
Ort: Sweden


Återgå till Kläder och textila hantverk



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron