Fäktning med dubbla svärd

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Inläggav Tehinke » 22 september 2005, 19:36

Ja yxa är en ypperlig krok att snärja det mesta med avväpningar går som en dans :)
Tehinke
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 29 juli 2005, 09:33
Ort:

Inläggav griskroppen » 23 september 2005, 16:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Tehinke</i>

Finns det några refernser till att man har använt kombinationen: svärd-yxa under viking/medeltid?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag har ett vagt minne av att någon gjorde det antingen
i Egil Skallagrimsson eller i Njal. Sagor båda, i och
för sig, men i alla fall skrivna på den gamla goda tiden.
Bara ett vagt minne, dock - det kan lika gärna ha varit
i Röde Orm eller Monty Python and the Holy Grail :P

/Skallachristofer
griskroppen
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 29 augusti 2005, 11:50
Ort:

Inläggav Steeltoe » 22 oktober 2005, 14:26

När man träna Filipinska kampkonster (Escrima, Kali, Arnis) kör man ofta med två vapen. Men då rör det sig sällan om vapen i full svärddstorlek. Utan oftare om 6-7 dms vapen (rotting eller hickorykäppar). Tanken är att det är machetes eller dylikt, dvs baronger, kris etc. som väl kan sägas likna kortsvärd. För både hugg och stöt. Två vapen ger vissa fördelar men även vissa nackdelar. Man måste vara tokigt agressiv om motståndaren har ett längre vapen. Det ställer även ganska höga krav på simultankapacitet och flyt i rörelser för att man inte ska dissikera sina egna armar etc.

Ett träningsmoment som förknippas med denna dubbelvapenträning är sk Sinawali, där man kör förutbestämda mönster för att sätta grunderna. Dessa mönster kan göras nästan hur komplicerade som helst.

Man använder även sk espada y daga. Svärd och kniv.
Steeltoe
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 21 oktober 2005, 19:05
Ort:

Inläggav Matti » 24 oktober 2005, 09:34

Fasen! Nu msåte jag blanda mig i.
Jo, svärd och yxa, speciellt skäggyxa, är fint för att rycka undan sköldar och dylikt, så två vapen är ett klart alternativ. Drar mig föresten till minnes en krigargrav från 600-talet i Hälsingland där den begravde fått med sig spjut, svärd och en yxa, men inte tillstymelsen till sköld... Inte för att det är något defenitivt, men intressant.

Dessutom har tvåssvärdfäktning praktiserats innan 1500-talet i Europa. I källskrifter om det romerska gladiatorspelen förkommer ibland Dimarcheus, eller något liknande. Det var inte den vanligaste formen av gladiator men de fanns och de stred med två svärd, sannolikt två gladius.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Stridskonst



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron