HEMA + Härkamp = Sant?

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Inläggav Xedric » 12 maj 2007, 19:24

Jag upplever att det förtroende som många HEMAutövare har för fäktmanuskriptens författare bygger på flera års träning. HEMA är inte bara en akademisk övning, att läsa böcker och klura. Det handlar väldigt mkt om att sätta det i praktiken och ser man hur effektiv, dödlig och väl utvecklad en kampkonst är så får man respekt för de gamla fäktmästarna.

Självklart kommer vi alltid ha utmaningen (eller problemet om man väljer att se det så) med att vi tolkar ett historiskt material och vi kan inte veta med säkerhet om vi gjort rätt. Man måste ifrågasätta och se över sina tolkningar. Med det menar jag: sätta tolkingen i praktiken och se om den håller.

Men nu vill jag inte springa än mer off topic. Hoppas alla har en hyffsad bild av HEMA, annars tycker jag vi kan starta en ny tråd som handlar om det. Eller än bättre, kom till Swordfish i Göteborg i år så pratar vi mer om det då.

Trådens skapare ställer en intressant fråga som jag gärna kommer tillbaks till. Å ena sidan har vi en hel del utövare av HEMA som tittar på manuskript och bygger sin träning på. Sen har vi än fler grupper som utifrån sitt historiska intresse återskapar olika perioder och för dem handlar det ofta om kläder, rustning, mat, musik mm mm. Vad jag skulle kalla reenactment. Men inom reenactment strider man åxå. Ofta i rustning och gärna i grupp. Man återskapar hela slagfält. Ascoolt!

Kan man blanda reenactment och HEMA? Jag tror båda grupperna har mkt att lära av varandra. Själv hoppas jag alla med intresse för medeltida stridskonst dyker upp på Swordfish i år så vi kan snacka om detta spännande ämne.

För ett tag sedan var det diskussion här i en tråd om stålvapenturnering. Sen dess har det även varit prat om reenactmentstrid i Sverige och gemensamma ansträngningar att skapa ett enhetligt system. Tänk om vi kan komma till ett gemensamt system? Oavsett vad för bakgrund man har, så tycker jag att äger man ett stålsvärd så skall man alltid kunna slåss med ngn annan som åxå har ett svärd. Det är ju trots allt vår gemensamma nämnare.
Xedric
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 4 juni 2004, 16:28
Ort: Sweden

Inläggav Lord_Nelle » 13 maj 2007, 19:32

Jag hoppas på att kunna köra stora realistiska slag som möjligt. Inom reenactment striderna så är man tvungen att hålla sig till "säkra" tekniker, vilket då leder till orealistiska kamper, samt detta absurda att rustning inte ger någon effekt. Attacker som var vanliga i ett slag kan inte användas i en reenactmentstrid, PGA skaderisken.
Genom att använda ett HEMA tänk och inslag av moderna skydd så kan dessa tekniker användas.

En annan intressant aspekt är själva gruppstriden. I en duellsituation är det svårt för en (Relativt) otränad person att effektivt använda ett spjut mot en man med, låt säga långsvärd. Situationen blir en helt annan ifall man ställer upp 10 man med spjut mot 10 man med långsvärd och låter dem mötas i formation. Där blir spjutgruppen långt mycket starkare trots sin mindre träning.

Någon med liknande tankar och erfarenheter?
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

Inläggav Max Gullberg » 13 maj 2007, 20:10

Vad är det för fel på detta? Spjut är effektivt eftersom en grupp mer eller mindre tränade soldater kan bruka dem. Det är därför spjuten varit så populära bland bondehärarna, de och att de var billiga att framställa :P

Vad är det för moderna skydd du hade tänkt dig? Jag tror inte att det går att uppnå den realism som du talar om när det gäller rondelldolkar i armhålor.. Strid i reenacment har ett annat element som aldrig kommer kunna åtgärdas. Som viking tänker jag främst på det faktum att skölden är långt mer tålig än vad den borde vara..
Max Gullberg
 
Inlägg: 290
Blev medlem: 15 augusti 2004, 22:10
Ort: Sweden

Inläggav Lord_Nelle » 13 maj 2007, 20:58

Jag menade inte att det var något fel, jag visade bara på skillnaden mellan duellstrid och gruppstrid.

Moderna skydd som dolda arm/benskydd under dräkterna. Samt någon typ av visir. Jag experimenterar med Plexiglas. Hursomhelst, med hysfade skydd och med viktade trävapen, går det att uppnå en sjyst balans av realism och säkerhet. (Tror i alla fall jag iom att det funkar inom HEMA träningen) Man kommer ifrån den klassiska härkampens petande på kroppen och ignorerandet av träffområden som ansikte, armar och ben.
Kommer självklart att kräva en del arbete innan det är utformat.

Jag försöker komma åt de tekniker som användes under slagen, och de tekniker som krävdes för att slåss i grupp och även klara av en motståndare i rustning, på ett så realistiskt och säkert sätt som möjligt.
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

Inläggav Taffy » 14 maj 2007, 11:49

Det är nog bara att köra på. Jag skulle börja med att köra gruppstrid med HEMA-folk. Sedan närma mig reenactment när konceptet är tydligare.
/Anders

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lord_Nelle</i>


Jag menade inte att det var något fel, jag visade bara på skillnaden mellan duellstrid och gruppstrid.

Moderna skydd som dolda arm/benskydd under dräkterna. Samt någon typ av visir. Jag experimenterar med Plexiglas. Hursomhelst, med hysfade skydd och med viktade trävapen, går det att uppnå en sjyst balans av realism och säkerhet. (Tror i alla fall jag iom att det funkar inom HEMA träningen) Man kommer ifrån den klassiska härkampens petande på kroppen och ignorerandet av träffområden som ansikte, armar och ben.
Kommer självklart att kräva en del arbete innan det är utformat.

Jag försöker komma åt de tekniker som användes under slagen, och de tekniker som krävdes för att slåss i grupp och även klara av en motståndare i rustning, på ett så realistiskt och säkert sätt som möjligt.


<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Taffy
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 11 augusti 2003, 17:30
Ort:

Föregående

Återgå till Stridskonst



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron