Liten video!

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Inläggav Lord_Nelle » 30 augusti 2007, 13:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Johan Käll</i>


Vikingafighting och medeltidsfighting skiljer inte så mycket, men det skulle vara kul att se VAD det är som skiljer. Dessutom är det ju roligt att träna lite formationstrid. Jag kan tänka mig att vi måste 'tvinga' vikingarna att slåss i sluten formering med.. eftersom en medeltida spjuthäck på bara tio man lätt blir utflankerad... den bör ju vara runt 500 man.. Sen kan vikingarna lära oss att bli bättre på rena mano-a-mano stird på ett säkert sätt. Jag tror att ett allmänt utbyte av erfarenheter från världens alla stidsfält bara kan göra oss gott!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Rent historiskt så stred vikingarna i formation. Det är bara dagens reenactare som har fått för sig att vikingarna slog i oordnade hopar. Historiskt sätt så har formationer varit överlägsna. Att slåss oordnat funkar bara när det finns regler som sätter pinnar i hjulet för realistiska attacker.
Jag har en vision om att återskapa strid med trävapen och plexiskydd för ansiktet. Ett försök att nå så mycket realism som går.

En reenactor träff som den du talar om låter mäkta roligt. Jag är på. Jag har ett 1350 kit som skulle passa. Svensk bondesoldat med kittelhatt o visbyharnesk. Jobbar med en tysk legoknekt också.

Starta en ny tråd där vi kan diskutera detta, så slipper vi kapa Martins.
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 1 oktober 2007, 06:35

Nu finns det lite nya videos!

Börja surfa runt här http://uk.youtube.com/watch?v=OhhYiLyPIlg
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Stridskonst



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net