Innan jag går in på ämnet så skall jag komma med lite bakgrund.
Detta med historisk återskapande är en fantasisk hobby. Jag tackar Anders Lindkvist som introducerade den för mig.
Jag som har sysslat med kampsport sedan mellanstadiet tog genast till mig kampmomenten. Jag upptäckte dock snabbt vad som jag såg vara begränsningar inom reenactment systemet. Det fanns nämligen en massa träffområden och regler. Varje person som har befunnit sig i en riktig fight vet att det inte finns några regler.
Detta gjorde att jag tog steget vidare och började träna HEMA. Bästa stilen jag har tränat hitills, där finns inga regler. Självklart så bryter jag inte armen av min kompis under sparring, men jag kan markera det. Att en bout sedan kräver att jag har ett tandskydd och innehåller både sparkar, slag, armbågar och knän, det tycker jag bara är roligt.
HEMA är dock bara fight man mot man. Jag saknar gruppen och jag saknar rustningen.
Jag söker en typ av strid där jag har rustning, men ändå kan fightas så långt ut det går.
Jag saknar även manövrarna. Jag vill forska om de formationer och taktiker som användes.
Att sedan kombinera detta måste vara att komma så nära en forntida strid det bara går.
Jag tycker detta är spännande, både som kampsportare och som historiskt intresserad.
Vad jag efterlyser är ett system som så realitiskt som möjligt kan simulera en forntida batalj. Helst ett system som skulle kunna funka på ett flertal olika tidåldrar.
Problem nummer 1 är säkerhet.
Detta måste lösas. Som jag ser det så använder man antingen säkra tekniker, (Jämför med Härkamp) eller säkra vapen (Jämför med HEMA).
Använder man säkra vapen så kommer charmen av stål att försvinna och då tappar man en stor del publikvänlighet och känsla. Att köra med trävapen är visserligen HK, iom trävapen har använts för att träna strid sedan urminnes tider.
Mitt förslag är således att begränsa teknikerna. Inte lika mycket som i dagens härkamp men en del. Man kan simulera en hel del utan att tumma på säkerheten och ändå nå relativt realistisk strid.
Problem nummer 2 är rustning. Detta går ihop med problem nummer 1. Självklart kan jag inte svinga en korpnäbb med full kraft så som jag skulle ha gjort på riktigt. Lösningen måste ligga i någon typ av simulation. Olika tekniker penetrerar olika rustningar, olika vapen penetrerar olika rustningar etc etc.
Allt detta mynnar ut i problem nummer 3.
Träning
Fördelen med härkamp är att vemsomhelst kan vara med (I princip). Man kan vara en total nybörjare, i en taskig dräkt och en knölpåk och ändå har skitkul. Enligt egen erfarenhet så är nybörjarna de farligaste iom att de kan svinga vilt och inte har full koll. (Har ett flertal ärr från nybörjare men har aldrig skadat mig mot erfarna.)
Om man nu som jag föreslår börjar försöka gestalta fältslag så realistiskt som möjligt så ställer det högre krav på deltagarna. Man måste vara så pass vältränad så att man kan vara med utan att skada sig själv och andra. Detta kräver en hel del träning.
Här är ett system som vi har testat i vår förening. Det funkar hyfsat. Skall det funka med en större grupp (Vi har testat på 15) så kräver det att alla har tränat det rätt mycket.
Träffområden
Hela kroppen utom ansiktet. Inga stötar högre än brösthöjd.
Rustningssimulation
Ingen rustning
Allt biter
CB/Ringbrynja
Snitt hjälper inte.
Stick.
Hugg
Plåt/Coat of plates
Stick med halvsvärd.
Vassa dolkar.
Korpnäbbar.
Pålyxor.
Pansarbrytande spetsar på stridsyxor. (Ofta satt de på baksidan)
I princip hjälper bara att hitta glipor.
Hammare och yxor knockar person med hjälm.
Detta är som sagt ett försök som vi har gjort för att simulera mer realism. Det har funkat hyfsat för oss. Framförallt så funkar rustningar. Detta gör att man måste tänka till innan man attackerar. Systemet premierar även precison mer än styrka vilket är viktigt för säkerheten. Istället för att svinga vilt så tjänar jag på att träffa ett område med mindre rustning.
Finns det fler som är intresserade av att utveckla ett system?
Kommentarer?