HärkampsHEMA?

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Inläggav Johan Käll » 21 mars 2008, 00:11

Visst. Men man kan inte slå sig igenom parader.
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Lord_Nelle » 21 mars 2008, 09:14

Helt sant, men då får man fråga sig vad man vil visa/göra.
Vill man använda historiskt korrekta tekniker så måste man använda säkra vapen och moderna skydd, shinaier, fäktmasker osv.
Vill man simulera ett slag så kan man använda sig utav bluntat stål och historiska dräkter, men då måste man inskränka/simulera attackerna som används.
Med Shinai och fäktmask kan man stöta med full kraft i ansiktet, sånt funkar mindre bra ifall man änvänder bluntat stål och ringbrynjahuva.

Jag är fortfarande nyfiken på att hitta ett system som kan simulera realism så bra och säkert som möjligt.
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

Inläggav Lord_Nelle » 21 juli 2008, 10:29

Jag är precis hemkommen från Eketorp.
När vi körde där testade vi en del saker.
Systemet vi använde var:
Inga stötar mot ansiktet. Annars var det fritt fram. Självklart inte med full kraft.
Vi plockade dock bort "Vinnar attityden". Vi gick in med inställningen att ha roligt och visa upp så realistisk strid som möjligt. Under stridens gång viskade vi termer till varandra. Till exempel, Messer, schwertsnehmen osv för att förbereda varandra på vad vi tänkte göra.
Vi spelade även på att rustning skyddar. Mjäkiga halvträffar struntade vi i. Fick vi småträffar på oskyddade områden så spelade vi på att vi blev skadade. Detta för att lägga till lite show.
Jag är själv nöjd med resultatet. Det blev väldigt roligt och blev en bra blandning av realism och säkerhet.

Så fort jag hunnit klippa klart filmerna så lägger jag upp en del på youtube.
Lord_Nelle
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 17 februari 2007, 11:26
Ort: Sweden

Inläggav Tarr » 21 juli 2008, 17:47

Ska bli kul och se!
Tarr
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 11 juni 2008, 12:13
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Stridskonst



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron