Strid innomhus -video

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Strid innomhus -video

Inläggav Johan Käll » 21 juni 2009, 13:22

Vi testade lite strid inomhus i Kulturens Dekanhus.

http://www.youtube.com/watch?v=ehi9RU1N ... annel_page

en del var annorlunda

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 21 juni 2009, 16:35

Roligt iniativ! Det ser krångligt ut att slåss från dörröppningar... ska tänka på det nästa gång jag hamnar i handgemäng med frugan här hemma. ;)
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 21 juni 2009, 17:57

Kom ut och slåss med oss på byn nån gång Edvin. Där är det tillräckligt trångt och ingen som kommer slå dig med brödkavel!

Johan, ser ut om om det var relativt lätt att försvara en dörröppning med svärd och sköld. Man har ju inte så mycket svängrum med stångvapen men å andra sidan kanske inte det gick att gå på så våldsamt som situationen borde krävt. Skulle vara kul att köra sparring i samma typ av miljö.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Matti » 21 juni 2009, 22:50

Som varande utbildad i den moderna varianten av strid i bebyggelse och inte minst inomhus (tacka kära Hemvärnet för det!)så har jag faktist funderat en hel del på hur det var förr.
Det kanske kan vara intressant att det finns en studie gjord på urban strid från antiken, tack vare utgrävningen av en stad i Grekland som Phillip II stormade och ödelade permanent.
Det som inte framgår i de historiska källorna är att fyndmaterialet visade att efter att de makedoniska soldaterna lyckats tränga in i staden, så fick de utkämpa bittra gatustrider och husstrider mot försvararna som av allt att döma ändå inte förväntade sig någon nåd.

Fynd har exempelvis gjorts av spjutskoningar från makedoniska sarrisor (deras pikar) som finns samlade här och var, men väldigt få spetsar har hittats och inte i samband med anhopningarna av skoningarna. En tolkning är att när makedonierna insåg att befolkningen inte skulle kapitulera trots att staden intagits, fick order att bryta av sina långa pikar för att få mer hanterliga spjut för närstrider.
Andra fynd som gjorts i hus med flera rum är exempelvis pilspetsar, men även slungstenar, och med lite tester så visade det sig att en som kan använda en handsluga kan använda den effektivt inomhus genom ett underhands kast.
Det verkar som om striden kom att föras med små grupper, där infanterister med spjut, svärd och sköld samarbetade med bågskyttar och slungkastare. Skyttarna gav understöd och om man skulle storma ett rum, inledde attacken med en salva av slungsten och pilar, för att snabbt hoppa undan så närstridssoldaterna kunde storma rummet.

Det kusliga är att vi gör nästan likadant idag. Man säkrar dörröppningen och om man tror att fienden inte vet att man kommer så rusar man in i rummet med så mycket folk man bedömer behövs och bekämpar motståndarna med eld på kort håll, eller rentav med kolvar och pipstötar. Anything goes. Men det skall gå snabbt och våldsamt till. Man måste etablera ett psykiskt övertag och om man tvekar är man död.

En dörröppning är bra att försvara, förutsatt att du inte får något kastat eller skjutet på dig. Du kan barrikadera en dörröppning, och då kan det bli väldigt svårt att få bort dig. Idag är lösningen att försöka få en handgranat eller två till dig, som även om du är skyddad mot deras splitter ändå tvingar dig i skydd och ger de som stormar dig en chans att nå fram och övermanna dig innan du hunnit samla dig.

Något säger mig att om de gamla grekerna blandade skyttar och närstridsfolk, så borde man gjort det på medeltiden. Vet du att din motståndare kommer att slåss ädelt, så är det kanon att hålla en dörr, men inte genom att stå I dörröppningen, men precis som ni gjorde, en bit bakom. Den stora poängen är att låsa fast angriparen i dörröppningen och ha så många pipor mot den från olika vinklar som du kan.
Ersätt pipor med spetsar så förstår ni vad jag menar. Om du bara möter en person, så är det inte så illa, speciellt om du har vapen som inte kräver utrymme. Men möter 2 eller 3 personer så är du körd.

Därför vill INGEN sitta i dörröppningen. Dörröppningen är det farligaste området och den måste passeras fort så att angriparen kan etablera ett fotfäste i rummet. Försvararna vill heller inte slåss från dörröppningen, då det kan vändas mot dem, eftersom bara en kan försvara öppningen, men flera anfalla inifrån rummet. När jag själv försvarade en korridor, så valde jag en ställning så långt bak som möjligt, vilket för övrigt gjorde det svårt för dem att nå fram med handgranaterna till mig. Faktum var att jag "vann", men blev utdömd av övningsledarna "För att övningen skulle kunna gå vidare". De fick veta att de gjorde de bra vid utvärderingen, men till mig sa striddomarna att jag säkerligen hade slagit ut flera av dem innan de kunnat nå mig, om de ens kunnat göra det utan att anfalla rummet jag var i från utsidan.
Men det togs inte upp vid utvärderningen av insatskillarnas insats, eftersom det kunde sänkt deras självförtroende att en ensam "gubbe" hade stoppat dem och slagit ut flera av dem.

Jag tror att ni kan komma vidare en hel del även med blankvapen om ni inte bara kör man mot man utan grupp mot grupp. Då tror jag att ni kommer att få mer känsla för helheten. Bågskyttar kan vara kul att blanda in, och varför inte prova kokt brysselkål i brist på stenar och bösselod?

Fan, jag vill vara med! Kan vi inte försöka arrangera en liten Workshop med flera medeltidsgrupper på temat "strid i hus och bebyggelse".

En avslutande reflektion torde vara att det bästa som du nog kunde sätta in vid en strid i hus på senmedeltiden ÄR bössor!
1. Det är korta avstånd så precision är sekundärt!
2. Står det en idiot med en zweihänder i dörren och skriker "Non shall pass!" så gör som den franske bysseskytten vid Orlean. Peka och ge fyr!
3. Det bör gå att avfyra flera bössor samtidigt synnerligen överraskande, som skickar in både lod, men också rök och dån i rummet, så att soldater med närstridvapen redo kan rusa in och banka ned fienden.

Handkanonen, medeltidens svar på Flashbang granaten!

Ladda också med skrot och jag garanterar att folk i rummet kommer att huka och vara sårbara för en stormning.

Snabbhet, aggressivitet och beslutsamhet vinner husstrider!

Snälla, säg att vi kör en Workshop nästa år eller så! Vi kan storma runt i Glimmingehus eller något!
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 22 juni 2009, 16:55

Nja, handkanon är nog inte att tänka på. Det tar för lång stund att avfyra och man skulle blir stormad i det där rummet.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 22 juni 2009, 19:42

Och, kanske inte det då...
Men jag menade inte den som ett försvarsvapen, utan för att förbereda en stormning. Om man ligger i försteg så spelar tiden mindre roll.
Handkanoner skulle funka för de som skall storma ett rum, men inte för de som försöker försvara ett rum. Skjut in en salva och därefter rusar man in. Om fienden vet att ni förbereder handkanoner kanske de försöker göra en motstöt, men då kan de själva fångas i dörröppningen.
Jag är säker på att det skulle funka, det handlar om koordinering och timing. Man får träna in ett antal förfaranden som gruppen känner till.

Och är det så väl att motståndarna inte vet att ni är på andra sidan, vilket är det man helst vill ha, så spelar tidsfaktorn ingen roll.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 22 juni 2009, 19:42

Har du skaffat en egen by Erik? Är det kanske därför det finns ett Cervenka-svärd i vikingabyreklamen?
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Eric Hejdström » 22 juni 2009, 20:59

Nja, bara nästan. Men man har väl lite med det att göra...

Vad det gäller strid inomhus så kanske dolk är att föredra? Som synes är det ganska effektivt när man kommer varandra nära. Det är dock jobbigt att slåss med kniv mot någon som har både svärd och sköld men det går.
Eric Hejdström
 
Inlägg: 1245
Blev medlem: 10 november 2003, 19:26
Ort:

Inläggav Matti » 23 juni 2009, 13:29

Jag skulle tro att om du skall storma ett rum, så är nog liten sköld och långdolk, kortsvärd att föredra. Du kan skydda dig ganska bra men blir inte så begränsad i trånga utrymmen. Men är man flera kan stångvapen vara bra för att försvara ett rum, som jag beskrev, då de tillåter fler att ingripa i striden. Om du stoppar fienden i dörröppningen för han tre vapen mot sig.

Och att ha ett par killar med stångvapen som följer efter de som först stormat rummet kan nog vara bra för att nedkämpa motstånd och etablera en försvarsposition.

Men jag tror som du, Eric, att dolken är ett synnerligen användbart vapen inomhus, och att man alltid skall ha en som backup vapen.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Johan Käll » 23 juni 2009, 14:35

Tja.. stångbössan igen.. all vi som är vana skyttar vet ju att det inte bara är att fyra av en laddad bössa. Det TAR lite tid. Tid som man i detta trånga utrymme inte har. Rummet var inte så stort. Man skulle blivit stormad innan man hann få fyr på fängkrutet. Det är ju inte en överraskning att man befinner sig i huset. Man har med all säkerhet slagit sig in eller brutit ner en dörr.

Dolk är ju alltid bra. Men den reder man ut det mesta.

Johan käll
Albrechts Bössor
www.albrechts.se
Johan Käll
 
Inlägg: 1644
Blev medlem: 28 februari 2003, 01:30
Ort: Sweden


Återgå till Stridskonst



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron