Manual för heatersköld?

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Manual för heatersköld?

Inläggav Christoffer Bergström » 6 september 2011, 08:40

Har varit på jakt efter en men lyckas ej hitta någon så nu vänder jag mig hit. Hag byggde mig för ett tag sedan en heater men eftersom jag inte hittat någon manual har det varit svårt att träna några tekniker med den. Så, existerar det någon sådan?
Christoffer Bergström
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 augusti 2011, 16:20
Ort: Sweden

Inläggav Martin Wallgren » 6 september 2011, 12:07

Inte för Heater vad jag vet!


Swordsman, Archer and a dad!
Martin Wallgren
 
Inlägg: 818
Blev medlem: 18 april 2006, 21:54
Ort: Sweden

Inläggav Christoffer Bergström » 6 september 2011, 21:06

Hmm, det jag fruktade. Med tanke på att dom flesta manualer är från 1400talet och framåt. Då var ju dom sköldarna lite utdaterade..
Christoffer Bergström
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 augusti 2011, 16:20
Ort: Sweden

Inläggav Olov » 7 september 2011, 18:37

I Poem of the Pel står det något om sköldar 'man använder i strid och bataljer'. Jag har bara skummat lite i den, men där kanske du kan finna något som är användabart.
Olov
 
Inlägg: 345
Blev medlem: 20 juli 2004, 19:16
Ort:

Inläggav Christoffer Bergström » 8 september 2011, 20:59

Gjorde lite småsökningar men lyckas inte hitta just den där. Har du något länk?
Christoffer Bergström
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 augusti 2011, 16:20
Ort: Sweden

Inläggav Olov » 9 september 2011, 18:20

Olov
 
Inlägg: 345
Blev medlem: 20 juli 2004, 19:16
Ort:

Inläggav Grimnir » 19 september 2011, 06:25

Såvitt jag kan minnas just nu så finns det inget direkt om heater-sköldar. Däremot runda sköldar (både små bucklare och stora rotella), rektangulära, elliptiska samt stav-baserade duellsköldar. De flesta fotsoldatssköldar är dock mittcentrerade till skillnad från kavallerisköldar, även om det finns några undantag.

De flesta manualer är skapade efter 1389, dvs när plåten börjar bli mer heltäckande och sköldarna därför blir mindre viktiga för kavalleri. För fotsoldater är sköldarna inte sällan just bucklare, och de lever kvar rätt länge på slagfältet.

Jag ska försöka komma ihåg att leta litet mer sen, men Codex Wallerstein, Gladiatoria (MS Germ.Quart.16), Solothurner Fechtbuch, Talhoffer, Paulus Kal och Ludvig von Eyb visar stavbaserade duellsköldar.

Runda bucklare har du naturligtvis i Ms I.33, Berliner Sketchbook, Ludvig von Eyb samt Mair. Rektangulära och elliptiska i Talhoffer.

Ludvig von Eyb visar rektangulära pavise-liknande sköldar. Digrassi visar små sådana.

Agrippa visar rotella, liksom DiGrassi.

Marozzo visar en mängd olika sköldar, bucklare, rotella, mini-paviser, stora kite-liknande sköldar.

Detsamma gör Mair, inklusive bucklare, rotella, stav-duellsköldar, stora joustingsköldar som påminner om heater-sköldar.

Litet snabb koll, men det ger dig en liten bild av vad annat som finns för sköld.
Grimnir
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 3 september 2008, 06:46
Ort: Sweden

Inläggav Korsfarare » 23 november 2011, 17:56

Nu minns jag ej såklart vad den hette, men jag har en bok hemma med en del sköldtekniker i.
Korsfarare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 juni 2011, 20:20
Ort:

Inläggav Longsword » 21 februari 2012, 00:48

En av John Clements böcker tar upp strider med sköld.
(Kommer inte ihåg titeln, men det var den som tar upp Långsvärd samt enhandsvärd och sköld,
inte den som tar upp cut´n thrust, rapirer och bucklare.)

Edit: Kan vara

" Medieval Swordsmanship: Illustrated Methods And Techniques " Är på jobbet så jag har inte tillgång till den för att verifiera.
Förlåt för halvnecro..
Longsword
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 augusti 2003, 09:22
Ort: Sweden


Återgå till Stridskonst



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron