Skandinaviskt Medeltida Bågskytte

Detta forum är för diskussioner kring hur man kan återskapa historiskt vapenbruk av olika slag, t ex fäktning

Skandinaviskt Medeltida Bågskytte

Inläggav Anders Hummel » 16 september 2015, 22:13

Man vet ju mycket om det Engelska långbågeskyttet och långbågens betydelse under medeltiden i England och andra delar av Europa, exempelvis vid slag som det vid Crecy 1346 och Agincourt 1415 m.m. Även om långbågens revolutionerande betydelse för krigföringen under sen medeltid har diskuterats så undrar jag nu: I hur stor utsträckning använde sig egentligen skandinaviska arméer av långbågeskyttar under medeltiden? Jag har fått uppfattningen att användningen av ett större antal långbågeskyttar som skapade s.k. "pilregn" vid slag i Skandinavien inte var en lika utbredd företeelse som exempelvis i de Engelska arméerna. Stämmer det?

Finns någon här på forumet som kan rekommendera litteratur som specifikt handlar om hur skandinaviska arméer använde sig av långbågen i sin krigföring under medeltiden? Har läst igenom bl.a. böcker som Ospreys "Medieval Scandinavian Armies" (1 & 2), Bradburys "The Medieval Archer" och Hardys "Longbow" utan att hitta mycket som specifikt handlar om hur krigföringen med långbåge kunde se ut i Skandinavien.

/Anders Hummel
Anders Hummel
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 16 september 2015, 21:53

Re: Skandinaviskt Medeltida Bågskytte

Inläggav Olle P » 29 oktober 2015, 16:50

Mycket intressant frågeställning!

Vikingarna, som ju formellt placeras i Europas medeltid, använde långbågar (såväl som andra bågar) i rätt stor omfattning för att försvaga och bryta upp fiendens formationer. En tanke som säkert slagit fler än mig är att det kanske var vikingarna som förde långbågen till Storbritannien...
Källor på det är bland annat "Vikingar i krig" och "Vikingarnas krigskonst".

Efter vikingatiden blir det mer "suddigt" i min kunskapsbank gällande nordiskt bågskytte.
Den uppfattning jag fått är att armborsten ganska snabbt slog igenom i Norden runt år 1100. Det tar ju, till skillnad från långbågen, inte tre generationer att få fram en hyfsad armborstskytt.
Hur de användes taktiskt har jag inte en susning om.
Olle P
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 30 juli 2015, 08:56
Ort: Sundsvall


Återgå till Stridskonst



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron