<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Christer Samuelsson</i>
[quote]<i>Originally posted by Admin</i>
Hej, och god jul!
Frågor om historiska museet, dess uppdrag och framtoning och relation till HV-forumet, diskuterar jag gärna men i en annan tråd som den som tycker att det ämnet är intressant skapar under "Diverse skvaller".
Det som gäller under forumet "Forskning" skall vara relaterat till återskapande av historia. Nu är det lätt hänt att detta missförstås, och många frågor som handlar om forskning i allmänhet lyfts inom detta forum till och från. Jag är benägen att flytta den här tråden till Diverse skvaller, liksom framtida trådar som ligger utanför forumets egentliga ämnesområde.
Vad gäller just den här tråden i övrigt, så får jag be er att hålla er inom ämnet som tråden har skapts för att diskutera. Annars blir jag tvungen att låsa tråden, till ingens bästa.
Historiska museet är sannolikt på väg i en riktning där en starkare dialog med brukarna (det heter i regel inte "kunder" i museivärlden) kan skapas. T ex genom ett forum för diskussioner om historia i allmänhet. Vi får se under året hur detta utvecklar sig.
Bästa julhälsningar
/Henrik, admin
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vilket undertecknad tycker låter alldes utmärkt, jag har intet att anföra förutom en enda liten enkel liten sak.
"Brukare"
I min värld tillverkas lastbilar, våra kunder köper dessa för att skaffa sej och sin familj ett bra och trevligt liv. Våra "brukare" köper sina lastbilar för 1 - 1.5 miljoner kronor, de driver ett ett eget företag och litar på att våra kunskaper, skall hjälpa dem till ett bättre liv, för dem själva och de som står dem närmast. De betalar förvisso vår lön, för vem gör det annars? Detta är lätt att glömma, men det får man alldrig göra, de betalar bokstavligen min lön. De är våra kunder och inte våra brukare.
Man kan inte jämföra detta med räcka av andra yrken b.la. historikerns och arkeologens, emedan det vore orättvist.
Dock skall man komma ihåg att i denna intenetvärld, där det faktisk är lätt att finna kunskap, får även gamla rutinerade uvar till civilingenjörer stryka på foten,för ovedersägliga kunskaper hittade på nätet av pojkar i blåbyxor...
Jag tror nog det vore bra om den svenska allmänheten blev sedd som kund och inte brukare. Det vore väl en aning fånigt om man skulle kalla en historiskt intresserad allmänhet för kunder, varför inte rent utav allmänheten, brukare låter ju alldeles förfärligt.
God fortsättning på julen
Christer Samuelsson