Beklagar att ni fått vänta på mitt svar,
skyller på sommarvärmen som inte precis lockar till djupdykningar i källmaterial. Håller med i att historieböcker möjligen kan ge nya uppslag men ingalunda är tillfylles för djupare kunskaper. Antar att från Era inlägg att vi är eniga om den officiella bilden. Fortfarande vet jag inte riktigt om det är Knights Templar i sig eller Knights Templars anknytning till Sverige som begäran om referenser/källtexter gäller. Vilket i sig försvårar sovrandet av källhänvisningar. Samtidigt så är det ju ny uppgifter om Kensingtonstenen som är rubriken och då har vi de fynd som Wolter gjorde i våras i Gotland. Runstenar med Kensingtonrunor, där i några fall det ursprungliga Templars korset finns på runstenarna. Den senare frågan vet jag att Wolter och Nielsen behandlar i sin bok som snart publiceras så den frågan lämnas därhän. Förstår att intresset är högt.
Mitt intresse av tempelriddarna kommer från tiden när jag för Studieförbundet Vuxenskolans räkning höll i Historieprojektet Vreta Kaga och Ledbergs socknar. En sak som vi i projektet kom att titta närmare på var Sverker d.ä:s kontakter med Cistercienser Orden.
Som väl torde vara allmänt bekant hade Cistercienserna och Knights Templars nära relationer under Templars första tid. Vad som är mindre känt är kanske att denna nära kontakt stod sig även efter att Templars officiellt förbjudits.
Bernhard av Clairvaux startade Cistercienserorden 1119. Den orden som vi lärt känna som Tempelriddare, Knights Templars, startades av påve Honorius och patriarken av Jerusalem Stefan 1127. I allt väsentligt reglerades Knights Templars och andra andliga riddarordnar av den ordensregel som Bernhard av Clairvaux sammanställde. Men den första riktiga korsriddarorden var Den Heliga Gravens Riddare. Bakom dess bildande stod Baldwin av Bouillon, bror till Godfrey känd från det första korståget.
" The Order of Canons was an important institution and, in 1155, when Pope Adrian IV wrote to Raymond, Count of Barcelona he coupled the Holy Sepulcher brothers with the Hospitallers and Templars, who were of course military monks, but did not imply that the Canons were fulfilling a similar role. "
http://www.chivalricorders.org/vatican/holysep.htm
Sverige har i Forshems kyrka ett av de få kyrkor utanför Jerusalem som är tillägnade den Heliga gravens orden. Kyrkan är byggd på 1130 talet.
På sin tid blev Erik av Pommern dubbad till riddare av den Heliga Gravens ordern. Ett antal av de svenska och andra kungar har från 1100-talet och fram till våra dagar blivit dubbade till riddare i ett antal av de ordnar som startades i samråd med Påvemakten i början av 1100-talet.
Text i Forshems kyrka:
ISTA ECCLESIA SIT IN HONORE DOMINI NOSTRI
IHESU CHRISTI ET SANCTI SEPULCRI
"Denna kyrka är invigd till vår herre Jesus Kristus och Den Heliga Gravens ära."
Kristus i mitten omges av två av sina lärljungar: Petrus och Paulus. Nederst återges det latinska alfabetet. (Runalfabetet existerade jämsides med det latinska i flera hundra år efter reliefernas tillblivelse)
http://www.svenskakyrkan.se/kinnekulle/ ... orshem.htm
http://www.svenskakyrkan.se/kinnekulle/riddare.htm
Johanniter/malteserkorset
Södra korsarmen, på portalens vänstra kolonn
Ett kysskors som kan ha ingraverats av donatorn på 1100-talet. Denna korstyp är tämligen sällsynt men finns bl a på S:ta Helenas kapell vid den Heliga graven i Jerusalem.
Nåväl. ‘Min’ avstamp i källtexterna börjar före Tempelriddarnas tid. Bakgrunden till detta är att de från början påvliga riddarordnarna p.g.a. svenska kungafamiljers nära band och kontakter med ledande kyrkomän och påvar kom att spela en större roll i slutet av medeltiden, både här i Sverige, på Gotland och i Baltikum, men även i Danmark/Norge samt även för församlingarna under Gardarstift på Grönland, än vad som hittills brukar framhållas.
En av de viktiga faktorerna både när det gäller den Grönländska historien(och i förlängningen Kensingtonrunstenens bakgrund) och det skotsk-nordiska ‘släkt’-/vänskapsnätet när det gäller klosterväsendets utveckling och de heliga riddarordnarnas nära kontakter med Skottland och Norden tar sin början i ett fredsavtal från 991.
" Hec sunt uerba pacis et prolocutiones, quas Æþelredus rex et omnes sapientes eius cum
exercitu firmauerunt, qui cum Analauo et Iustino et Guðmundo Stegitam filio uenit.
Hoc inprimis, ut pax mundi stet inter Æþelredum regem et omnem populum eius et omnem
exercitum, cui rex pecuniam suam dedit, post elocutiones, quas Sigericus archiepiscopus et
Æþelredus aldremannus et Ealfricus aldremannus fecerunt, postquam impetrauerunt /´a/ rege, cur possent illi partiuncule pacem emere, quam sub manu regis superhabebant."
Källa: Diplomatarium Norweicum bind 19 no 1.
Latinsk 1100-tals kopia: Quadripartitus, Codex Regius 11 B.2 i British Museum.
Den tryckta text som DN använt sig av är hämtad från MS. Corpus Christi College i Cambridge 383, s. 88.
Vad är det då i denna text som har relevans i 1300-talets Tempelriddar/Tempelherre Ordens kontakter med de nordiska länderna? Fredstraktatet utgör i sig en startpunkt för de skotsk-nordiska kontakterna men även för inflytandet från den sk. Anglo-saxiska kyrkan i Norden, Adam av Bremen inte fullt hundra år senare till trots. I fredstraktatet nämns Analauo (Anlaf i Anglo-saxisk text) Olav eller Olof samt ärkebiskop Sigericus (Sigeric). Jag lämnar här frågan om Anlaf var Olav Trygveson eller senaste årens Olof Skötkonung hypotes därhän. I båda fallen ‘vet’ vi från ett flertal källor att båda kristnades av missionsbiskop från den Anglo-Saxiska kyrkan. Inte heller går jag här närmare inpå möjligheten att Sigeric är den samme som i myten kallas Sigfrid. Förvisso var det vanligt att vi i Norden gav andra namn än de som återfinns i Latinska texter eller i övriga Europa. Det viktiga är att både Olav Trygveson och Olof Skötkonung båda blev kristnade i engelsk/skotsk eller om vi så vill Anglo-Saxisk kristen tro. Från denna tid och framåt påverkas den skandinaviska historien av den skotska och vice versa. Kommer återkomma till detta i ett senare inlägg om nödvändigt.
Den andra viktiga bakgrundsinformationen startar med utgångspunkt från Olof Skötkonungs halvbror Knut den store av Danmark. Jag tänker inte gå djupare in i deras mor Gunhilds bakgrund annat än att nämna att eftersom Olof och Knut efter Sveins död och Gunhilds flykt till sin polska släkt hämtade henne i nuvarande Polen så finns det en direkt koppling mellan hennes polska släkt och Johan Scollum som 1477 befann sig på Pinning och Pothurst skepp seglande till Grönland tillsammans med Columbus bror och Columbus navigatör. Finns önskemål om mer källor för allt detta så återkommer jag i frågan. Utifrån de båda halvbröderna Olof och Knut samt deras syster Estrid/Astrid kan inte bara den största delen av den Europeiska kungliga historien skrivas. Inte bara det utan också bakgrunden till den motsättning som växte fram mellan England och Norge/Danmark. I den flerhundraåriga historien döljer sig allt från utomäktenskaplig son och mord på nära släktingar till historiens första kända fiskekrig söder om Grönland och Island på 1400-talet. Det som för Knights Templars möjligheter att överleva efter 1312 var de goda kontakterna mellan Skottland och Norden.
Källor till uppgifter om de senare är bl.a.
Diplomatarium Norwegicum:
1379-08-02 bind 1 nr 549 ort Marstrand
1379-09-01 bind 2 nr 460 ort St Andrews
1389-07-09 bind 2 nr 515 ort Helsingborg
dessa tre utgör en liten del av de norska diplom som rör förhållandet mellan Jarl Sinclair av Orkneyöarna, sancto Claro av Roslyn och hans norske konung. Det som är intressant med dessa tre och övriga diplom som rör Henry Sinclar Jarl of Orkney hans far, farfar, broder och ättlingar är att studera vilka personer som finns omnämnda i deras brev, nu kända som norska diplom, och vilka som skrev under som fastar.
Sancto Claro, familjen som kom till Skottland under 1100-talets början har sitt ursprung i Normandie. I Frankrike kallades familjen St Clair. Det fanns skäl till att Sinclair klanen hamnade i Skottland. Delvis har det att göra med bildandet av de heliga riddarordnarna bland vilka Knights Templar är den mest kända.
I Sverige har vi för övrigt en av de få Heliga Korsets Ordens kyrkor som finns utanför Jerusalem. Också den har rötter i samma tid och i samma historia som Knights Templar. Skillnaden är att medan Knights Templar förbjöds delvis p.g.a. att den franske kungen som behövde pengar för sitt krig mot England, samtidigt som de flesta av de övriga är officiellt godkända än idag. Bland de senare är de sk. Teutonic Knights som grundades runt 1120 av pilgrimmer och korsfarare bl.a. för att skydda sårade och sjuka pilgrimmer. Knights Templar å andra sidan grundades för att försvara korsfararna med svärd om så nödvändigt under resan till och från det Heliga landet och under vistelsen där.
Under 1100-talets första hälft grundades i Sverige Alvastra kloster. Nordens första Cistercienserkloster. Den som tillskrivs detta är Sverker den äldre av den sk Sverkerska ätten. Om det inte varit för det att Sverkers far Kol tillsammans med sin far och broder varit närvarande när den danske kung Knut den Heliges gåva av mark i Lund till byggande av en Katedral omnämnts, hade Sverkers nära kontakter med 1100-talets klosterväsende kontakter som upprätthölls mellar cistercienser orden speciellt inom Linköpings Stift som omfattade både Gotland och Balticum varit svår att förstå. Vid ungefär samma tid gifte två av Knuts döttrar in sig i två av de Svenska kungaätterna, bland dem den sk. Folkungaätten. Att samtliga redan var släkt med varandra gående tillbaka till Olavs, Olofs, Knut den stores och Estrids tid är en del av helheten som jag här inte gör några större djupdykningar i.
Som de flesta vet var det kommer Knights Templars ursprungliga dräkt från den vita dräkt som cistercienser munkarna hade. Vad som är mindre känt är att det var p.g.a ett påvligt bann mot Skottland som Skottland kom att bli tillflykts ort under åren då Templars förföljdes. Det är här de nordiska och de skotska intressena flätas än mer samman och ett antal av Templars som tagit sin tillflykt till Cistercienserna kom att verka på Gotland med inriktning mot Baltikum.
Det finns ett större antal källor som jag skall återkomma till i nästa inlägg.