Helt rätt, Sara, och det var väl vad jag menade med "tillrättalagda".
Dock, just genom sin funktion som "PR-dokument" kan vi nog räkna med att det som avbildades var för sin tid modernt, och på så vis är porträtten bra. Vi kan väl utgå från att det inte var gamla ärvda kläder och begagnade rustningar i tredje hand som visades upp. Porträtten målades väl också i regel av "riktiga" konstnärer som kunde sin sak.
Dock, återigen, källkritiken är viktig! Varför målades porträttet, av vem, etc.
För att återvända till skeppet i http://hognose.kb.nl/cgi-bin/gurl2url.p ... 098R_MIN:1 är det ett nra exempel på att man måste väga in fler faktorer än bildens faktiska innehåll när man värderar bilden. Det här med om konstnären kunde antas ha någon som helst koll på det han avbildade är faktiskt en viktig bit. Illustrationen är som sagt intressant med tanke på bordläggningen. Bordläggningen ser ut att vara av rätt korta plank. Möjligen var det fartyg som avbildats kravellbyggt, d v s borden (det landkrabbor kallar ”brädorna”) ligger kant i kant och inte överlappande som vid klinkbygge. Ser man på hur nitningen i bordkanterna ritats på bilden, dock, så ser den ut som det gör på ett klinkat skrov - men som om det vore klinkat <i><b>upp och ner</b></i>!!!
”Rakt av” på bilden ser vi alltså ett skrov som är klinkbyggt upp och ner av korta plank.
Nu råkar vi <b><i>veta</i></b> att man så långt möjligt undviker skarvar i bordläggningen, så vi kan lugnt konstatera att det är fel. Om skeppstypen var klinkad eller kravellbyggd kan vi lämna åt sidan för stunden. Däremot kan vi med förkrossande säkerhet slå fast att ett skrov som klinkbyggts upp och ner<i><b> aldrig </b></i>har förekommit i marinhistorien!
Slutsats: Konstnären bakom bilden hade inte en susning om hur skepp byggdes, och troligen en rätt darrig kunskap om hur de såg ut. (Eftersom konstnären troligen var nån liten munk som satt instängd i nåt kloster är det väl högst rimligt, också.) Alltnog, om vi nu kan slå fast att han hade noll koll på skeppet, vad säger att han hade koll på det andra? Högst sannolikt hade han sett betydligt fler soldater och riddare än skepp, men någon expert på området lär han knappast ha varit. Vadderade skyddsplagg kan han ha sett eller fått sig beskrivet, men knappast varit närmare bekant med. Därav ”Michelin-looken”.
Sist och slutligen: Det bilden är avsedd att visa är givetvis anfallet från sjösidan, inte att vara en korrekt dokumentation av soldaternas klädsel eller skeppsbyggnadskonstens aktuella nivå! Som en källa till praktiskt användbara fakta är illustrationen i sig alltså synnerligen begränsad.