[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Vargkorset

Vargkorset

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Inläggav Ny Björn » 9 november 2006, 21:13

Med tanke på att det bara finns <i>ett</i> "vargkors" så skulle en sådan manifestation vara en synnerligen kollektivistisk manöver ("- Kamrater, då völvan förutspått att Olavs utsände kommer till vår bygd nästa år så skulle jag redan nu vilja boka in mig för "vargkorset" nästa sommar..." [;)]).

- Nej, det där låter som en religionshistorisk hypotes som "fått fötter" och kvasiutvecklats på egen hand.

/N B
Ny Björn
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 16 september 2002, 21:35
Ort: Sweden

Inläggav Tyr » 10 november 2006, 14:51

Nybjörn, kan det inte vara så enkelt som att
det föreställer hunden Garm.
Tyr
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 27 januari 2004, 15:28
Ort: Sweden

Inläggav Ny Björn » 10 november 2006, 15:19

Tja - det är en lika god hypotes som vargar och lejon - och dessvärre lika svår att leda i bevis.
- Det tål åter att tänkas på att det handlar om <i>ett</i> fynd som dessutom saknar kontext - då är det nog tyvärr så att man i än högre grad än vad brukligt är får lita till sannolikheter och hypoteser...

/N B
Ny Björn
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 16 september 2002, 21:35
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 10 november 2006, 18:54

Ja, problemet är att vi bara har ett fynd och ett kors.
Garm är precis lika bra eller illa som Fenrisulven eller en varg. Det är fortfarande en blandning av Kristet och hedniskt i en tid då detta vara känsligt. Betänk att man hittat en gjutform anpassad för att tillverka antingen torshammare eller kors. Man var tydligen noga med att visa var man hörde, eller så sket man i att visa det alls. Om det kom fram att man inte vågade stå för sin sak så var det faktist en indikation på att man var FEG, och det var riktig illa social sett, något man nog helst inte utsatte sig för.

Nä, jag tror nog att det troligaste är att det är en kristen symbol. Men den har utnyttjats in absurdum av nyhedningar, wannabe satanister och annat, som bara ser det grinande djurhuvudet och utgår från att det måste vara en varg och att det måste vara en hednisk pryl då den är så tuff! Etc, etc...
Vilken ironi om det vips skulle dyka upp en make till korset i en tydlig kristen kontext. Jag skulle garva på mig! :D

Vad gäller drakar och vargar i kristen senvikingatida konst, så är det ingen nyhet. Se på Sigurdsristningen, som omsluts av en kristen runslinga, exempelvis. Eller stavkyrkorna i Norge med sina träpaneler i Urnefelderstil eller vad det heter. Djurornamentik för hela slanten, men kristiniserade motiv. Sigurd dräper en drake och det gör att han kan liknas vid St.Göran osv...

Det finns många ideer bland nyhedningar som försöker göra gällande att det egentligen inte är kristna motiv. Att kristna texter lagts till i efterhand, att kors ristats på stenarna i efterhand. Allt för att göra de älskade vikingarna till rena hedningar. Vad gör man inte i trons namn?

Tack för att ni uppskattade min lilla hypotes. Synd att vi inte kan komma längre, men jag blev onekligen nyfiken på att kika lite mer på Irländsk och skotsk bildkonst, speciellt med avseende på korsets utformning.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Rizzo » 11 november 2006, 12:50

Finns det någon länk till det ursprungliga föremålet, eller är gorms bildlänk tillräckligt exakt? I så fall vinner lejon händer ner. Högvis med snarlika referenser till det. Borrebestarna ligger ju ganska nära, men de har ju rätt mycket lejon i sin historia även om de är tidiga i sammanhanget.

Det skulle dessutom vara intressant om någon har sett någon plastisk vargavbildning överhuvudtaget? Alltså en 100% varg och inte halvvägs in i det abstrakta gapande grinande träsk av oramentik ofta förkortat till drake.

En annan kul grej jag sett när jag googlat runt på vargkors är att en hel del tillverkare har "vargat" till djuret. Tydligen var inte orginalet tillräckligt övertygade ens för de troende. hehe.
Rizzo
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 12 november 2003, 01:01
Ort: Sweden

Inläggav Gorm » 11 november 2006, 13:42

För den som har tillgång till "Från vikingar till korsfarare" så finns varkorset avbildat i katalogen på sid 314. Ett annat intressant exempel är Torshammaren från Lugnås i Västergötland som på ena sidan har punsade kors och punsade hammarliknande figuer på den andra sidan.

Exempel på hur djurhuvuden kan användas som upphängningsanording på en tydligt kristen artefakt:

http://www.historiska.se/collections/mi ... ?uid=19073
http://www.historiska.se/collections/mi ... ?uid=17318

/Johan
Gorm
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 9 april 2004, 12:02
Ort: Sweden

Inläggav Tyr » 12 november 2006, 01:52

Exempel på hundar(vargar,lejon?)på kristna föremål:

Suntaksstolen
http://web.telia.com/~u31109390/runes_a ... _chair.jpg
Relikskrin från Eriksberg
http://www.historiska.se/collections/mi ... ?uid=17403
Broddetorpsaltaret
http://www.historiska.se/collections/mi ... ?uid=16763
Typ kopia av ett relikskrin från Polen
http://www.historiska.se/collections/mi ... ?uid=18182
Vad föreställer gavelfigurerna på relikskrinet från Trönö?
http://www.kulturarv.se/platser/img/sotrono2.jpg

Tillägg
Jag hittade en sida där man kan se figurerna på Kamminskrinet
bättre.
http://62.88.132.23/pls/carlotta/VisaOb ... sidn=32675
Tyr
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 27 januari 2004, 15:28
Ort: Sweden

Inläggav Tyr » 12 november 2006, 02:22

Jag kan tänka mig två hypoteser, hunden och lejonet.

Lejonet(förmodligen troligast) skulle referera till att Jesus
benämns i bibeln som Lejonet av Juda stam.

Hunden är intressantare.

Det som är signifikativt för Kristus är att han återvände från de
döda på tredje dagen. Hunden är en gammal symbol för återfödelse,
irisk mytologi "Den gudomliga jakten".

Garm vaktar Hel, att Hel syns längst upp på korset är ett sätt för de nyblivna kristna att markera för de hednatroende att Jesus Kristus verkligen dog på riktigt men återuppstod på tredje dagen
Det kanske inte är så konstigt för oss som har hört den berättelsen,
men någon motsvarighet fanns inte i hedendomen.

Begreppet Hel behölls av de kristna, dit kom man om man inte skötte
sig.

Gorm, korset är mycket intressant, du kanske kan starta en tråd om
det på ditt förum. Jesus har mustasch!!
Den figuren finns på flera tidiga dopfuntar.
http://www.historiska.se/medeltidbild/m ... 201607.jpg
Tyr
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 27 januari 2004, 15:28
Ort: Sweden

Inläggav Rizzo » 12 november 2006, 02:41

Bra exempel!

Suntakstolen är trettonhundratal, övriga exempel är rätt vaga som vargar/hundar. Lejon är det nog i eriksberg. Det hade varit en sjysst bomb i konstvärlden om ett original hade funnits till det polska relikskrinet woot!. Trönöskrinet har <u>runstensdjur</u> över gavlarna. Eriksbergskonstnären har aldrg sett en varg om det var sådana han ville visa och inte grisar och boddetorpsbilden länkar väl fel eller? Jag får bara upp josef+baby och tre visa snubbar...

Ärligt talat, det här är inte så svårt att förstå. Någon gjutkunnnig person får i uppdrag att göra ett kors och några dinarer i material. korset blir precis som beställaren vill ha det och så klämmer vi dit ett djurhuvud som folk alltid har gjort i alla tider för att det är typ snyggt? Varför måste alltid saker vara så mycket mer än de är? Hmm, fyrkantiga hedebytyglappar till exempel.
Rizzo
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 12 november 2003, 01:01
Ort: Sweden

Inläggav Vesuvius » 12 november 2006, 11:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Rizzo</i>

Suntakstolen är trettonhundratal, övriga exempel är rätt vaga som vargar/hundar.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hold your horses! Är den omdaterad eller är det jag som har fått det om bakfoten? Brukar den inte dateras till 1100-tal? T.ex. denna sidan vill gärna ha det så:

Vesuvius
 
Inlägg: 797
Blev medlem: 2 april 2004, 19:46
Ort: Sweden

Inläggav Rizzo » 12 november 2006, 11:27

Argh, så rätt. jag blir förvirrad av att kommunicera på ytländska forum, 13 C menade jag, 1200 tal på svenska.. Djuret verkar ju vara en del av originalbänken och det blir ju 1100 tal för den då. Det är ju definitivt ett hunddjur i alla fall.
Rizzo
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 12 november 2003, 01:01
Ort: Sweden

Inläggav Tyr » 13 november 2006, 21:32

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Rizzo</i>
--Ärligt talat, det här är inte så svårt att förstå. Någon gjutkunnnig person får i uppdrag att göra ett kors och några dinarer i material. korset blir precis som beställaren vill ha det och så klämmer vi dit ett djurhuvud som folk alltid har gjort i alla tider för att det är typ snyggt?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
OK, jag provar tankegången.
Vargkorset har du redan själv klarat av. Trönöskrinet föreställer
ett hus, det räcker med att titta på Osebergstapeten för att förstå
hur det ligger till. Kamminskrinet följer upp med en hövdingahall
från Danmark med djurornamentik helt i linje med idealet.
Eriksbergskrinet är en utveckling av de tidigare, tassarna ställer
inte till med några påtagliga problem.
Broddetorpsaltaret då(kolla in stenpelaren)? Här är jag övertygad
om att det symboliserar Lejonet av Juda stam, men då är vi långt
ifrån en smyckessmed, då mästaren är alltför sofistikerad för att
bli jämförd.
Suntaksstolen är heller inga problem. Vi flyttar bara in
"Härärdetjagsombestämmerstolen" i kyrkan.

Prylar som har en längre tillverkningshistoria fungerar bra.
Hur blir det då när vi granskar föremål som inte förekommit tidigare
som exempelvis dopfuntar?
Låt oss kika på dopfunten från Bolum:

http://www.historiska.se/medeltidbild/m ... 503702.jpg

Nu börjar vi få problem, kan mästaren huggit ut en varg(hund lejon?)
bara för att han visste att han var bra på det eller för att så
brukar vi göra och då blir det snyggt?
Noway!! Det ligger stor tankemöda bakom motiven.
Titta på bilden av syndafallet:

http://www.historiska.se/medeltidbild/m ... 503706.jpg

Mästaren har lagt sin panna i djupa veck för att få Adam och Eva
att se ut som de första människorna. Han har säkert studerat
hällristningar för att besökarna ska koppla scenen till dåtidens
urtid.

Summasummarum; Tänkbart men knappast troligt att man hade en så
slentrianmässig attityd till symboler, man placerar inte en
Halloweenpumpa på julbordet utan vidare.
Tyr
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 27 januari 2004, 15:28
Ort: Sweden

Inläggav Rizzo » 27 november 2006, 21:53

Men adam och evas öron och ögon ligger ju djupt i formtradition. Man ser, där har du helt rätt, hur han kämpat med kropparna. Det blir ju ändå i båda figurerna en blandning av nya och gamla element.
Rizzo
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 12 november 2003, 01:01
Ort: Sweden

Inläggav Kongen33 » 29 maj 2009, 21:03

Takker for mange interessange forslag på "Varg" korset. Skal ikke påstå at det er hund eller varg, men tror dette er en kors brukt som et beskyttende amulett bergegnet både på kristen tro og på den gamle nordiske Åsa troen. Korset representere den kristne tro selv om det er snudd på hode, det at korset er snudd kan også gi smykket et hammer lignende bilde som kan representere Tors hammer. Hvor vargen kommer inn kan kanskje være vanskeligere å forklare, men det kan kanskje være et symbol mot Fenris vargen og således gi beskyttelse mot den og de maktene den representerer.
Hvor " Varg" korset stammer fra blir også bare en gjetning, men den har muligens blitt produser i Storbritania. Dette sier jeg ut fra at det er funnet minst et nesten identisk varg kors under en vei rydding i deler av Viking område der.Da dette er støpt i form og bare ørene satt på i ettertid, kan det tyde på en hvis produksjon. Kontakten mellom Island og England har jo også vært tilstede så det er ikke merkelig å finne det på begge disse stedene. Skulle det være interesee for å se dette andre varg korset så har jeg mulighet til å sende bilder. Dette er ikke noen kopi, men et ekte smykke som et museum kan gå god for.

Erik G.
Kongen33
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 maj 2009, 20:41
Ort: Norway

Inläggav orrville » 26 november 2009, 01:18

Just gått med i det här forumet. Av två anledningar.

1. Är intresserad av våra historiska världar, deras historia och liv. Är dock inte så fakta kunnig eller beläst av mig.

2. VARG KORSET, eller som det kanske ska börja kallas nu, HUND KORSET.

För en massa år sedan ville jag köpa ett kors. Men ville inte ha ett vanligt 'tråkigt' som alla andra. Funderade inte så mycket på det, men så en dag. Då låg det där, varg/hund korset, i ett skyltfönster.

Visste inte vad det var för kors då, säljaren sa nåt om att det var ett vikingasmycke, och att det var ett 'varg kors'. Det var väl 'cool', fastnade mest för designen. Och så var det ju inte Tors hammaren, som så många redan hade. Så jag köpte det. (Jätte nöjd...)

En tid senare blev jag nästan påhoppad av en tant som ville sälja någon slags psalm-bok till mig på gatan.

-Du bär djävulens kors på dig...

Blev inte chockad eller funderade på att ta av mig 'djävulens-kors'. (Det var väl för att det hängde upp och ned). Tänkte bara att;

-Lämna mig och mitt kors ifred...

Tyvärr, måste jag säga, så gjorde jag en lite modifikation så att korset kom att hänga 'rätt', eller fel hur man nu ser på det.

XXX

Tillbaka till idag, så har jag alltid velat veta riktiga historien bakom mitt kors. Ingen har kunnat svara på ett tillfredsställande sätt. Det har varit samma vaga svar som har funnits här på forumet.

INGEN VET RIKTIGT!!!

Hedniskt, kristet, en blandning, bara ett artistiskt uttryck?!?!? Varg, lejon eller hund...?

Då det tydligen bara hittats ett eller några få liknande arkeologiska fynd av korset, så är det väl lite upp till valfri tolkning.

Måste säga att jag känner den förklaringen/idéen med hund huvud närmast det jag skulle ställa mig bakom.

Kors finns väl i de flesta tro-inriktningar. (solens strålar, hjulens ekrar,korsets armar, kryssets markering av en plats...)

XXX

Själv tycker jag bara att jag valde rätt kors, det jag såg i skyltfönstret. Även om jag upptäckte det så här ca 20 år senare. Och då en kompis snott mitt kors, ska det bli så kul att göra ett nytt i silver alldeles själv.

DET KOMMER VARA MITT KORS, HÄNGA SOM JAG VILL OCH HA MIN TRO/HISTORIA...

XXX

Har ni läst så här långt så vill jag bara säga tack till de alla inlägg som gett mig ett, nja, svar om Varg/Hund Korset... TACK!!!

Vi ses...///orrville
orrville
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 26 november 2009, 00:28
Ort:

FöregåendeNästa

Återgå till Forskning



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net