Bildmaterial på vapenknivarna från Vendel?

Detta forum är för diskussioner om historisk forskning relevant för återskapande av historia.

Bildmaterial på vapenknivarna från Vendel?

Inläggav Edvin » 3 augusti 2010, 09:06

Jag skulle vilja ha en förhållandevis tydlig bild på vapenknivarna från Vendel. Helst även fotografier och/eller måttsatt avritning.

Någon som vet vilken bok ska jag leta i? Jag har skummat Arwidsson men jag hittar inget bildmaterial.
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav Ny Björn » 6 augusti 2010, 08:03

Vendelfynden publicerades av Stolpe & Arne 1913 i "Graffältet vid Vendel", Foton kan kanske finnas i SiS - men hela den undersökningen var och är tämligen kaotisk (som vanligt när Hj. Stolpe grävde) och det mesta är rätt korroderat idag. Du bör kunna hitta boken i Fornsalens bibliotek. Inga foton, men bra träsnitt.
Vad jag förstått så gömde Hildebrand medvetet och på rent j-lskap delar av dokumentationen så att Stolpe aldrig riktigt hann fäördigställa rapporten - han dog 1905, så det blev T.J. Arne som skrev klart

/N B
Ny Björn
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 16 september 2002, 21:35
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 6 augusti 2010, 09:43

Hildebrand, din bastard... Tack för tipset, ska kolla hyllan på en gång.
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav athon » 19 augusti 2010, 09:35

Jag har också för mig att man kan hitta något där. Har själv inte tittat men en kompis till mig berättade det.
athon
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 17 augusti 2010, 15:28
Ort:


Återgå till Forskning



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 10 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron