[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Låsa tråd?

Låsa tråd?

Det här forumet är till för meddelanden från administratören, eller frågor från medlemmarna. LÄS REGLERNA INNAN DU POSTAR.

Inläggav troll » 18 februari 2005, 19:27

Kan någon ge en jätte- jättebra förklaring till varför det envisas med en massa låsningar hela tiden?
Om jag vill dela med mig utav något eller kanske få svar på en för mig angelägen fråga, varför ska jag då behöva sitta i timtals och plöja igenom forumet för att se om det har skrivits något avlägset liknande för ett halvår sedan, när det är så mycket smidigare att ställa en fråga och få svar från någon som sitter inne med färskaste kunskap direkt?? I stället för att få ett arrogant svar i stil med: "Detta har frågats förut. Använd sökfunktionen. Låser."

Jag kan förstå om det är så att samma sak frågats samma vecka så att det ligger på samma sida, men om det var ett halvår sedan så är den tråden död. Låt den vara. På de flesta andra forum jag varit anses det som högst oartigt att bumpa trådar.

Så snälla någon, hjälp mig inse det geniala med att låsa nya färska inlägg för att istället uppväcka en gammal död förruttnande tråd.
troll
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 5 januari 2005, 12:37
Ort:

Inläggav Admin » 18 februari 2005, 20:48

Hej Troll!

Trådarna blir låsta för att det ska finnas <u>ett </u>ställe att hitta informationen på. Om man har ett helt nytt upplägg, eller en ny frågeställning kan man förstås skapa en ny tråd.

bästa hälsningar

/Henrik
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Angus Maciomhair » 18 februari 2005, 21:16

En bra anledning, hmm ... vad sägs om forumets regler?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><b>Dubbelpostningar:</b>

Dubbelpostningar, det vill säga postning av samma inlägg eller i flera olika forum, är inte tillåtet. Alla trådar utom en kommer att låsas eller raderas. <i>Man bör heller inte starta en ny tråd för ett gammalt ämne, utan fortsätta den gamla tråden.</i><hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
(kursiveringen är min)
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by troll</i>

Om jag vill dela med mig utav något eller kanske få svar på en för mig angelägen fråga, varför ska jag då behöva sitta i timtals och plöja igenom forumet för att se om det har skrivits något avlägset liknande för ett halvår sedan.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Varför ska person x som sedan kommer och vill ha svar på samma fråga sitta och traggla igenom ännu fler fler trådar eller starta ännu en ny tråd om samma sak så att den/de användare som svarar i frågan tvingas skriva samma svar om och om igen, och om igen?
Det finns en anledning til att forum har en sökfunktion.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by troll</i>

I stället för att få ett arrogant svar i stil med: "Detta har frågats förut. Använd sökfunktionen. Låser."
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag kan försäkra dig om att det inte ligger något arrogant i dessa svar. Varför skulle det göra det? Däremot har man inte alltid tid som moderator att sitta och skriva 10 rader om varför man låser tråden.
Vad jag däremot tycker är arrogant är folk som påstår sig inte orka leta efter information själva utan vill ha allt serverat från början.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by troll</i>

Jag kan förstå om det är så att samma sak frågats samma vecka så att det ligger på samma sida, men om det var ett halvår sedan så är den tråden död. Låt den vara. På de flesta andra forum jag varit anses det som högst oartigt att bumpa trådar.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Varför skulle den anses död? Finns det fler frågor i samma ämne är den bevisligen <u><b>inte</b></u> död. Bumpinlägg gillar vi inte heller men att ställa en ny fråga inom ramen för en äldre tråd är inte ett bumpinlägg. Det är stor skillnad på att ställa följdfrågor i ett ämne och att bara skriva inlägg i stil med "Var det ingen som hade mer information att komma med?"

Av alla de trådar vi låser där ämnet förekommer i en tidigare tråd är det ytterst få gånger som den nya frågan har ställts i den gamla tråden så väldigt ofta finns svaret i den gamla tråden.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by troll</i>

Så snälla någon, hjälp mig inse det geniala med att låsa nya färska inlägg för att istället uppväcka en gammal död förruttnande tråd.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du har fått en del svar redan. Hoppas det är tillräckligt, fråga gärna annars. Mer om detta finns i tråden "Besvarande av frågor på forumet", där finns även en hastig överslagsräkning över hur många onödiga trådar som skulle uppstå.

Ha det...
/Angus, moderator
Angus Maciomhair
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: 31 mars 2003, 16:54
Ort: Sweden

Inläggav troll » 19 februari 2005, 08:53

Jag menade naturligtvis inte att avsikten med svaret är arrogant, utan att det lätt uppfattas sådant.
Om vi tar t.ex. Mojjes fråga om färger och dess innebörd. Uppenbarligen hade han inte använt söket eftersom jag hittade en nästan exakt likadant utformad fråga i samma kategori. Men, eftersom att han nu ändå hade ställt frågan, vore det då inte lättare att helt enkelt flytta på den så att den gamla tråden blir uppdaterad? Därefter skulle inlägget kunna raderas, alternativt omformuleras av användaren eller moderator om det inte tillför tråden något nytt.

Det är bara en tanke som jag tror skulle kunna förenkla ännu mer. Sedan såg jag att även detta med att låsa trådar diskuterats förut(ber om ursäkt), men det det är knappast något man kommer på att söka efter i det läget.
troll
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 5 januari 2005, 12:37
Ort:

Inläggav Arild Krake » 19 februari 2005, 10:53

Om vi skulle flytta allt som postas på fel ställe så finns det ingen anledning för någon att leta reda på rätt tråd att posta i. Alltså kommer vi som städar här få mängder att göra. Vi tror istället på att göra som vi gör och på att detta leder till att användarna leta själva.

Ludvig, modeartor
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Sara Lodin » 27 februari 2005, 04:46

Det ar isanning inte helt latt att gora ratt pa detta forum. Jag blir faktiskt nervos ibland, for det ar sa mycket man far, som troll sa, kommentarer om. Sa forbannat latt att missupfatta saker.

ja jag ar lite trog i bollen ibland speciellt i sadana har saker och lite radd for alla Admins och Moderatorer och allt, faktiskt.
Sara Lodin
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 17 september 2003, 19:39
Ort: Sweden

Inläggav Vix Hq » 27 februari 2005, 13:58

Sara!
Det är inte meningen att du ska vara rädd för oss eller för att posta inlägg! Vi moderatorer finns inte här för att förfölja folk och vara taskiga; vi städar och ser efter att de regler som finns följs. De flesta mejllistor och webforum har regler och oavsett vad man som användare tycker om det så får man lov att acceptera dem om man deltar i forumet. Alla deltar på samma premisser. Är det någon regel som är oklar eller korkad så får vem som helst påpeka detta så det kan diskuteras och förbättras/ändras.

Vi moderatorer är också bara vanliga människor som gör fel ibland. Att vi uppmanar folk att använda sökfunktionen först, och fråga sedan är inte något vi gör för att vara taskiga - eftersom det är forumets policy att trådar ska hållas ihop, att informationen ska samlas på ett ställe för att underlätt sökning i framtiden, så det bara ett sätt att påminna om att det som frågas efter kanske redan har diskuterats. Det ligger ingen värdering i det. Att dubbeltrådar låses är heller inget som ska tas som en pik mot postaren, det görs bara för att forumet inte ska bli spretigt och ohanterligt. Precis som Ludvig skriver så skulle vi få fantastiskt mycket att göra om vi skulle flytta allt, det är därför vi ber folk att skriva i ursprungstråden. Det här är ett stort forum som innehåller mycket information och vi håller på att klippa ihop gamla trådar nu för att samla infon - och det tar tid. Skulle vi göra det för varenda ny tråd skulle det bli för mycket jobb.

Alla får lov att göra fel, både en och två och tre gånger, moderatorer liksom användare. Ingen blir varnad eller avstängd för att man postar ett inlägg i fel forum. Vi kommer förmodligen flytta det, men det är bara för att folk ska hitta det - inte för att vara taskiga! Ett inlägg som hamnar i fel forum läses kanske inte av alla som är intresserade av det, eftersom alla inte kollar alla forum.

Det enda som egentligen gäller när man postar inlägg är sunt förnuft. Tänk på människan bakom datorn. Säg inte saker som du inte skulle säga till någon ansikte mot ansikte. Om inlägget hamnar på fel ställe och blir flyttat eller låst; ta det med ro och fortsätt skriva i den gamla tråden. Och använd sökfunktionen ibland - den är inte helt felfri, det vet vi, och ibland blir sökresultaten lite konstiga, men på det hela taget fungerar den hyfsat och ger ett hum om vad som diskuterats förut.

Om du har fått kommentarer som du tagit illa vid dig av så tycker jag att du ska ta upp det privat med den som gjort kommentarerna, eller höra av dig till Admin.

Jag vill inte att du ska vara rädd för mig. Jag är en människa precis som alla andra som pysslar med det här på min fritid. Jag har både postat fel och gjort andra dumheter här på forumet, men jag kan inte förstå vad jag har gjort för att du ska vara rädd för mig och det gör mig en smula bedrövad.

/Vix, moderator.
Vix Hq
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: 16 september 2002, 22:54
Ort: Sweden

Inläggav Sara Lodin » 28 februari 2005, 10:54

Jo det ar ett himla stort och valorganiserat forum. Jag forstar att om man agnar sin fritid at detta sa blir det sakert ett hjartbarn. Jag tycker ofta att det ar svart atthitta gamla tradae, ar en trad gammal sa tittar kanske folk inte dar och sa far man inte dom svaren man vill ha? eller hur aktiva ar sag en 1 ar gammal trad? Jag bara undrar?

Jag ar overlag radd for datorer, jag menar just att jag inte riktigt ar med pa vad som ar vad. Nagon gang gjorde jag liknande inlagg flera ganger pa samma stalle och det byttes trad och jag var helt borta. Da tanker jag att ni som kan sant har sakert tror att jag javlas, men jag ar bara forvirrad.

Sen kranglade caps lock knappen och jag tankte att jag skriver allt i stora bokstaver. Det fick man inte gora sa sa raderas alla inlagg om jag inte andrar, men hjalp hur andrar man sant. Det ar sadant som gor mig nervos, alla dessa fel som blir med maskinerna, jag ar inte radd for manniskor utan for datorer men nar folk kan "laxa" upp en for hur man gor pa datorerna da darrar man av fasa. Detta ar ju ett historiskt forum borde rimligtvis vara fler an jag som kanner sig konstiga med dessa apparater. HV ar valdigt valskott och da blir jag lite radd och sa far jag lite komplex for att jag inte ar med hela tiden.
Sara Lodin
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 17 september 2003, 19:39
Ort: Sweden

Inläggav Vix Hq » 28 februari 2005, 12:44

Ett år gamla trådar är väldigt aktiva! Första inlägget i många nu aktiva trådar kommer både från 2003 och 2004. Dessutom hamnar en gammal tråd allra högst upp i listan på aktiva ämnen så fort ett nytt inlägg postas i den så att alla som besöker forumet ser att den är aktiv igen, så det är ingen risk att någon missar den (tyvärr gäller det även för de trådar moderatorerna städar i så de puttar ibland bort de "äkta" aktiva trådarna, men det kan tyvärr inte hjälpas).

Att skriva med ENBART STORA BOKSTÄVER på nätet får innebörden att man skriker - precis som olika smileys signalerar ens sinnestillstånd eller avsikt. Därför uppfattar många det som lite otrevligt eller gapigt med stora bokstäver i ett helt meddelande - jag menar inte att det <i>är</i> otrevligt, bara att det är så många på nätet uppfattar det så, i synnerhet i sådana här forum. Självklart är det inte lätt att veta om man inte är van datoranvändare!!! Men nu vet du hur det ligger till och det är nog därför du ombetts att ändra dina inlägg. Se det som att du lärt dig något nytt som du kan ha nytta av i framtiden, inte som att du blivit uppläxad.

Ytterligare en anledning till att inte använda bara stora bokstäver när man skriver meddelanden på allmänna forum är att många tycker det är ganska besvärligt att läsa dem helt enkelt! Jag tycker själv att det är jobbigt och hoppar för det mesta hellre över än att lägga tiden på att ta mig igenom det. Jag har en vän som är dyslektiker och han har väldigt svårt att läsa bara stora bokstäver. Jag vet inte om det är så för andra dyslektiker, men det är helt enkelt snällare mot många läsare om man använder stora bokstäver sparsamt.

Att redigera sina egna inlägg är inte så svårt (om man vet hur förstås!) - du loggar in på forumet som vanligt, går till inlägget som ska raderas. Högst upp i inlägget, efter datum och klockslag ligger en rad ikoner. Den med ett papper och en penna på är ikonen för att redigera inlägg. Klicka på den och ditt inlägg kommer upp i en ruta där du kan ändra. Sedan fungerar det precis som när man postar inlägg; man klickar på submit.

Jag tror inte att någon tror att du jävlas och du är långt ifrån ensam att känna dig skakig när det gäller datorer. Alla är nybörjare på någonting någongång. Det enda sättet att komma över det är att kasta sig in i det. Ber någon dig ändra dina meddelanden för att de är svårlästa, ta det inte som ett påhopp utan pröva på att ändra dem. Blir det fel igen så har du i alla fall gjort ditt bästa och ingen kan förvänta sig något mer. Jag skulle kunna erbjuda mig att gå in och ändra dina meddelanden, men på det hela taget vill jag inte in och peta på vad andra har skrivit av flera anledningar, dessutom har jag helt enkelt inte tiden att lägga på det. Och fixar jag till så har du ingen anledning att prova att redigera själv - och det är faktiskt en fantastiskt bra funktion att kunna använda!

I vilket fall som helst, <i>allt</i> som skrivs på nätet och i mejl har en tendens att låta kortare, otrevligare och mer sarkastiskt än det i de flesta fall är menat. Det måste man alltid komma ihåg, både som skrivare och som läsare.

Det har länge setts som god kotym på nätet att skriva kort, kärnfullt och "to-the-point" för att inte slösa med folks tid, hårddisksutrymme, uppkoppling och bandbredd - det står en massa om det i flera Netiquette-manualer - och enligt den definitionen skulle det här inlägget vara skrivet i mycket dålig stil!!! Så hur man tolkar saker och ting beror väldigt mycket på vilken bakgrund man har och det är bra att tänka på det ibland och alltid tolka allt så positivt som möjligt. Bättre fria än fälla, det är i alla fall det jag försöker göra.

/Vix (som gick in och ändrade i sitt inlägg för att hon glömde skriva under det [;)])
Vix Hq
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: 16 september 2002, 22:54
Ort: Sweden

Inläggav Sara Lodin » 1 mars 2005, 06:19

Jag ar ju otrevlig och gapig he he :)

Intressant med dyslektiker jag har alltid tyckt stora bokstaver varit lattare faktiskt (inte dyslektisk). na sa viktiga var inte mina inlagg. Kanner mig valdigt besvarlig for att jag sitter i Amerikat och saknar dom tre siasta bokstaverna. kanner nagon for att andra detta sa varsegoda.

Lite off topic kanske men finns det nagot netiqett satt att utrycka a a o asch, ska man skriva ae tex istallet for a. Om inte detta finns borde det uppfinnas sa man skaffar synnonymer till de bokstaver som saknas.
Sara Lodin
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 17 september 2003, 19:39
Ort: Sweden

Föregående

Återgå till Information, forumsregler och FAQ



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron