[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Med risk för att bli avstängd!!!

Med risk för att bli avstängd!!!

Det här forumet är till för meddelanden från administratören, eller frågor från medlemmarna. LÄS REGLERNA INNAN DU POSTAR.

Inläggav Mojje » 16 februari 2005, 18:19

Tack Johan!

Jag trodde som sagt inte heller att du skulle ta illa vid dig.
Det känns jätteskönt ska du veta. Heder för din ärlighet Johan!
Jag kan dock förstå att det jag har skrivit i den nämnda tråden kan misstolkas.

Jag tycker så här.
Om jag gör någon illa. Då hoppas jag, att jag i den anonymitet som finns här på detta forum, blir konfronterad av den person som känner sig stött.
Det ger ju mig som gjorde tabben en chans att få sona mina brott och med det själv kunna avgöra om jag ska vara en elak j---l eller inte.
Jag hävdar fullt ut, att människor som rakt ut är elaka utan hänsyn, inte bör få framträda i detta forum!

Detta är den största anledningen till varför jag offentliggjorde detta mail som skickades till mig.
Min avsikt var inte att håna eller att göra någon illa. Det är det aldrig.

Tänk efter. Känner någon av er forumiter en enda person som helt kallt och rått, skulle kunna håna en annan människa för hans uttalanden?
Det gör inte jag i alla fall!

Att utgå från att människor är elaka tycker jag är farligt, när det kommer till ledarskap.
Jag vill inte ha ledarrollen på detta forum, men jag vill kunna lita på att oavsett vad jag säger, så ska det bemötas objektivt. Framför allt av den som leder forumet.

Jag önskar för allt i världen att jag med detta, inte på nytt trampat i klaveret och irriterar fler människor, då jag som ni, söker kunskap hos andra kunniga, vilket jag ofta framhåller i mina kommentarer.

Än en gång har jag framfört mina åsikter.

/Mojje
Mojje
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 13 september 2004, 16:34
Ort: Sweden

Inläggav Mojje » 16 februari 2005, 18:39

Jag fick ett nytt brev av Henrik.
Jag hoppas på att det går utläsa vem som har skrivit vad i detta brev.

Nu vet jag inte vad jag ska tycka eller tänka längre!?
Av säkerhetsskäl har jag utelämnat det telefonnummer som angetts.

Brevet:
____________________________________________

Hej.

Du har blivit varnad för att du skrivit på ett sätt som inte passar på forumet. Punkt.

Varningen var inte officiell, utan skickad enbart till dig. Se den som en uppmaning att ändra din ton på forumet.

Du har dessutom satt igång en officiell diskussion på forumet om huruvida min varning till dig var korrekt eller inte. Jag tycker personligen att det var ganska dumt gjort eftersom du nog i många personers ögon gör dig själv till åtlöje på det sättet. Enklare hade varit att ändra tonen i dina inlägg, du är ju knappast ensam om att få varningar, det skickas ut till alla som bryter mot vad jag anser är forumets "policy". Du är dock den enda hittils som tycker att detta är någonting värt att bråka om.

Svar nedan:

Utifrån vad jag förstår på dessa mail så har en irritation uppstått hos er administratörer? Jag anser att detta i sådana fall är bra då det antagligen och förhoppningsvis, rör runt lite i grytan. Det är nog bra att denna typ av diskussion kommer till stånd då man ofta ser personer bli irriterade över andra medlemmars kommentarer och poster. Kanske kan detta öppna nya vägar och med det öka objektiviteten hos alla parter. Detta är ingen kritik riktad mot person.

H: Det är jag ensam som har tyckt att du inte följer tonen på forumet, de övriga moderatorerna är informerade. Det förekommer ingen som helst dialog just nu mellan moderatorerna om din varning.

Jag tycker liksom du Henrik att ett vårdat språk är av stor mening för att undvika eventuella tråkiga situationer. En liten flik bara för oss som inte är akademiskt utbildade om man får uttrycka sig så, alla sitter inte med samma vokabulär. Alla är inte lika etiskt korrekta i sina kommentarer. Ska dessa minoriteter som jag uppfattar det, inte få göra fel i erat forum.

H: Du har tydligen inte förstått att du har all rätt i världen att göra fel, men att jag också har rätt att varna dig för ditt felaktiga beteende.

Att förvänta sig att människor tar till sig era förhållningsregler med hull och hår är ju att tro på jultomten anser jag. Jag ser dom som råd, inte regler Henrik.

H: Du får se förhållningsreglerna hur du vill, men om du inte förhåller dig till dom på ett korrekt sätt förbehåller jag mig rätten att stänga av dig som användare.

Jag vet att jag skriver mycket nu, och att det som skrivs antagligen är lite osammanhängande i sin helhet. Detta beror dock på den frustration jag känner inför "de som bestämmer". Det betyder för mig som är lägre utbildad, att jag inte får säga vad jag vill. Jag har alltså ett mindre värde! Ytterst obehagligt.

H: Ingen har hindrat dig från att säga vad du vill. Du har blivit varnad för att du har fel ton i forumet. Inga inlägg är raderade eller redigerade. Jag förstår överhuvudtaget inte vad du menar med att du tycker att du har mindre värde. Vänligen utveckla.

Jag hävdar och påstår bestämt!
Om jag gör någon människa illa, så är det jag som får be om ursäkt och städa upp min egna skit jag släppt efter mig!

H: Det jag kan utläsa av detta är att du bör be om ursäkt för din dåliga ton i diskussionen. Du kan själv redigera dina inlägg så att de låter lite trevligare.

Mvh

Henrik Summanen, Historiska museet, forumadmin
08 xxxxxxxxxxxxxxx
____________________________________________________


Som jag ser det så har jag nu blivit utsatt för hot om avstängning!
Henrik är meddelad om publiceringen av åvanstående brev.

Hoppas att detta ger något gott med sig för det känns inte som att jag blir långvarig på detta forum.

/Mojje
Mojje
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 13 september 2004, 16:34
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 16 februari 2005, 18:56

Detta är mitt svar till användare Mojje:

***********

Du är nu varnad andra gången. Anledningen är att du på forumet publicerar privat epost som inte varit avsedda att publiceras på forumet, upprepade gånger. Tre varningar stänger av användare.

mvh

Henrik Summanen, Forumadministratör

**********

Svaret på Mojjes inlägg ovan:

Det du uppfattar som "hot" om att bli avstängd är citat från forumets förhållningsregler. Se det som förtydliganden. Jag upprepar att ingen överhuvudtaget har försökt hindra dig från att säga någonting vare sig på forumet eller någon annanstans.

Privat tycker jag att agerandet att publicera epost på det här viset är ett synnerligen tydligt uttryck för dålig nettikett.

/Henrik, admin
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Martina » 16 februari 2005, 20:43

Mojje, det är tråkigt att du känner dig påhoppad, men samtidigt kan jag inte göra annat än att hålla med Henrik. Ditt inlägg var inte alls särskilt trevligt, jag uppfattade det faktiskt som hånfullt även om det tydligen inte var din mening.
Det var därför helt befogat av Henrik att be dig ändra ton, om inte annat så för att du inte skall bli missuppfattad igen.
Vad jag tycker om att publicera epost... Det skall vi kanske låta vara osagt men jag håller med Henrik i fråga om den andra varningen även om jag gärna ser att du blir kvar på forumet fortsättningsvis (vilket är upp till dig!)

/Martina, moderator
Martina
 
Inlägg: 1334
Blev medlem: 16 december 2002, 17:57

Inläggav Angus Maciomhair » 16 februari 2005, 21:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mojje</i>

Detta känns kränkande! ... Har man rätt att göra så här i ett land där yttrandefriheten tillhör våra lagar?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Menar du att det känns kränkande att någon talar om för dig att du bör följa de regler som finns uppsatta, skrivna som oskrivna? (Jag räknar allmän netiquette som en oskriven lag)
Rätt att göra vad? Se till att de regler man satt upp i ett forum efterlevs? Ja, utan tvekan.

Ha det...
/Angus, moderator
Angus Maciomhair
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: 31 mars 2003, 16:54
Ort: Sweden

Inläggav Ny Björn » 16 februari 2005, 22:19

Att varningar inte syns så ofta har mer att göra med att de sköts diskret och inte basuneras ut för att inte i onödan stigmatisera den potentielle illdådaren. Att du Mojje valt att sköta det hela mer Expressen-mässigt är tråkigt, men om du tycker att det är lämpligt så var så god. Till syvende och sist är det faktiskt Admin och vi moderatorer som ser över forumet, om du inte tycker om det så har jag inte så mycket annat att tillföra debatten än att önska dig lycka till utanför HV om du tager din mats ur skolan...

Hälsar
/N B
Ny Björn
 
Inlägg: 1574
Blev medlem: 16 september 2002, 21:35
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 16 februari 2005, 22:49

Mojje, jag uppfattade det inlägg som du fick din första varning för som hånfullt och som att du skrattade Johan rätt upp i ansiktet. Det är bra att Johan inte uppfattade det på samma sätt som jag, och som du skrivit senare så var det ju inte heller din mening att det skulle låta så. Men då det går att läsa att flera här på forumet uppfattade ditt inlägg som hånfullt så tycker jag att det var helt riktigt att säga åt dig att inte uttrycka dig på det sättet i fortsättningen, då det kan sprida en obehaglig stämning på forumet.

Så jag tycker att Admins varning för det inlägget var befogat.

Ludvig, moderator
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Mojje » 16 februari 2005, 23:20

Jaha Henrik.

Då kom vi dit jag trodde att vi skulle komma.

Jag frågar dig nu i ärlighetens namn.
Är du arg?
Om så varför?

Jag har inte hört någonting om att det du skriver till mig via mail inte får publiceras offentligt.
Om du Henrik känner att det du skriver till mig, inte är av den natur att det bör publiceras offentligt, så bara be mig om det.
Jag håller mitt ord.

Jag har alltså fått en varning till för att jag har publicerat ytterligare ett mail offentligt. Hur skulle jag kunna veta att det ger mig ytterligare en varning?
Menar du att jag, av det mail du skrivit innan, ska kunna uttyda detta?
Det står ingenting i förhållningsreglerna om att jag inte får publicera mail offentligt.

Jag blir allt mer konfunderad över hur den här situationen som jag börjar förstå, är irriterande för dig, har eskalerat från varningar till hot om avstängning.

Vad är då nästa steg?
Uppvigling?
Egenmäktiga förfaranden?

Jag förstår inget annat än att jag uppenbarligen gör folk irriterade i detta.
Betyder det att jag ska sitta fint, hålla käft och acceptera?

Jag säger detta klart och tydligt. Jag tänker inte vara tyst i detta.

För att klargöra om fel har gjorts i sakfrågan, ber jag nu därför de personer som känt sig "grovt kränkta" av mina ord i tråden "Soldater i Sverige 1434", att yttra sig och med det döma mig enligt förhållningsreglerna i Historiska Världars forum.

Jag vet att ni moderatorer och administratörer bara menar väl och att ni vill ha en bra debatt med innehållsrika diskussioner på forumet i sin helhet.
Det gör jag med! Men jag blir rädd när övermakter påvisar sin styrka och uppmanar medlemmar att ändra sin inställning,trots att övermakten kanske har fel!

Det som görs och sägs i sakfrågan kan rent ut sagt vara farligt ur ett humant perspektiv sett.

Visst, jag är en jobbig och störig j---l.
Det finns ju helt klart en anledning till det.
Admin och moderatorer!
Följ era egna regler så garanterar jag att jag oxå kommer att göra det.

Vänligen.

/Mojje
Mojje
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 13 september 2004, 16:34
Ort: Sweden

Inläggav Emoni » 17 februari 2005, 07:47

Vad var det du menade med ditt skrattande då?
Det har jag så svårt att förstå? Om det inte var ett hånskratt, så kan jag inte se vad det tillför ditt inlägg.

//Emoni
Emoni
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 27 december 2003, 19:26
Ort: Sweden

Inläggav Todd » 17 februari 2005, 08:36

Mojje,

Kan inte du bara lugna ner dig, du fick en varning av Admin som du helt uppenbarligen skiter i, vilket är fruktansvärt respektlöst från din sida, och jag förstår inte varför du gör en så stor grej av hela saken genom att publicera personliga mail osv.

Vad vill du egentligen uppnå med denna tråd? Förutom att ge oss alla en målande bild av din personlighet.

Du hade en del intressanta och livfulla poster tidigare, men denna tråd och dina senaste poster får dig att framstå som en rättshaverist. Vill du prata ut om att du känner dig felfördelad så gör gärna det utanför detta formum, för här pratar vi ÅTERSKAPANDE AV HISTORIA.

/Todd [:(!]
Todd
 
Inlägg: 726
Blev medlem: 18 september 2002, 10:44
Ort: Sweden

Inläggav Angus Maciomhair » 17 februari 2005, 08:57

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mojje</i>

Jag blir allt mer konfunderad över hur den här situationen ... har eskalerat från varningar till hot om avstängning.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">För att citera forumets regler:
"Tre varningar innebär att en medlem utesluts."
Med andra ord är det klargjort att man som användare inte får hur många varningar som helst innan man blir avstängd.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mojje</i>

Jag förstår inget annat än att jag uppenbarligen gör folk irriterade i detta.
Betyder det att jag ska sitta fint, hålla käft och acceptera?
Jag säger detta klart och tydligt. Jag tänker inte vara tyst i detta.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Forumreglerna är till för att följas, vill du inte följa dem är det upp till dig men då får du även ta konsekvenserna.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mojje</i>

För att klargöra om fel har gjorts i sakfrågan, ber jag nu därför de personer som känt sig "grovt kränkta" av mina ord i tråden "Soldater i Sverige 1434", att yttra sig och med det döma mig enligt förhållningsreglerna i Historiska Världars forum.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är inte vanliga användares uppgift att döma andra användare. Tolkning av forumreglerna och utdelande av varningar är förbehållet administrationen.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mojje</i>

... jag blir rädd när övermakter påvisar sin styrka och uppmanar medlemmar att ändra sin inställning,trots att övermakten kanske har fel!
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Återigen: Tolkning av forumreglerna är förbehållet administrationen.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mojje</i>

Det som görs och sägs i sakfrågan kan rent ut sagt vara farligt ur ett humant perspektiv sett.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Visst kan det vara det, men jag kan inte se någon annan fara än att man får ta konsekvenserna av sitt handlande. För de allra flesta är detta mer en självklarhet än en fara.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mojje</i>

Visst, jag är en jobbig och störig j---l.
Det finns ju helt klart en anledning till det.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Så detta undantar dig från att följa forumreglerna?
Visst ska man få ifrågasätta varför man får en varning och även få en förklaring till <i>varför</i> varningen utdelas men jag kan inte se annat än att så har skett även i detta fall. Sedan finns det rätt och fel sätt att föra diskussionen på och den här tråden är definitivt fel sätt.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mojje</i>

Admin och moderatorer!
Följ era egna regler så garanterar jag att jag oxå kommer att göra det.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Det vore kul att se ett konkret exempel där vi inte har följt reglerna.

/Angus
Angus Maciomhair
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: 31 mars 2003, 16:54
Ort: Sweden

Inläggav Mojje » 17 februari 2005, 13:48

Nu så börjar det lätta lite tycker jag.
Jag ska försöka svara så gott jag kan.

Emoni:

Jag kan försäkra dig om att jag inte skrattade av hån.
Sitautionen blev mycket komisk i mina ögon sett över att inte kunna få svar på en i mina sett, ganska enkel fråga. Jag krävde dessutom inte att få ett helt korrekt svar utan endast en uppskattning. De komiska blev för mig att berörda inte kunde göra en uppskattning trots deras fantastiska kunskaper så många gånger uppvisad i andra trådar.
Du ska veta Emoni att att jag verkligen har respekt för kunskap och människor som besitter den. Jag har lätt för att le bara och det tolkades av andra utom de som det berörde som att jag hånade berörda parter.

Till Angus:
Utan att recitera.
Det konkreta exemplet följer här.
Jag har trots att det inte står någonting nämnt om detta i förhållningsreglerna på detta forum. Fått en andra varning på grund av att jag publicerat ett mail.
Det står inte i era regler att man inte får göra så!
Alltså har ni brutit mot era regler och hittat på en ny utan att upplysa mig om detta.
Jag har inte haft chansen att kunna göra mitt egna val om huruvida jag vill bryta mot regeln eller inte.
Hoppas att detta är konkret nog.

Till Todd:
Jag tackar för din uppriktighet och tar till mig av din kritik.
Den är ärligt menad och sånt känner man tots att du påvisar irritation.

Jag tror att det kan vara bra att röra runt i grytan ibland Todd.
Det gör att berörda parter tänker till lite grand. Om inte på stört så kanske efteråt i alla fall.
Det tycker jag är att visa karaktär. Att stå för det man tror på. Det ger heder åt diskussionen.
Detta Todd, är mitt enda syfte med denna diskussion.

Avslutningsvis vill jag säga så här.
Trots de försök till delad insikt, har jag om och om igen bemötts med kritik från moderatorer och administratörer.
Det jag kommit fram till av denna kritik är att dessa säger en enda sak.
Vi/jag bestämmer. Du, har inget att komma med.
Jag tycker att detta är viktigt att få fram så att en nykomling inte ska kunna tro att man kan göra som man vill för då åker man på pisk av överheten.

Jag har inga problem med att låta mig styras av andra människor så länge avsikten med styrningen inte påverkas av personliga aspekter.
Jag kan inte med 100% säkerhet påstå att så är fallet men jag får den känslan.

Jag är nöjd att detta kommit i dager.
Jag förmodar att detta statligt ägda forums administratörer, alltså anställda av mig i egenskap av skatter, känner sig nöjda med sin prestation.

Henrik:
Jag gillar när folk vågar ta en konflikt. Det hedrar dig i detta.
Stå på dig för fan men var rädd om dina medlemmar.

Med varma hälsningar och ett avslutande tack.
/Mojje
Mojje
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 13 september 2004, 16:34
Ort: Sweden

Inläggav Håkan_Skara » 17 februari 2005, 17:04

Att bli varnad för att man försöker skriva med glimten i ögat verkar väl lite väl hårt och onödigt.

Admin säger att det inte är en officiell varning här i debbaten, eftersom det är skickad ”privat” till Mojje. Det är väl i allra högsta grad officiellt då den är underskriven med

<b>”Henrik Summanen, Historiska museet, forumadministratör 0851955735”</b>

Den var däremot inte offentlig.



Motivet till varningen är:
<b>”Anledningen är att du bryter forumets policy genom att på ett i skriftspråk ovanligt klumpigt sätt göra dig lustig över de som försöker hjälpa dig att få svar på dina frågor.”</b>


Det här är ganska intressanta skäl som väcker vissa tankar.

Man får inte vara klumpig ?????

Man får inte vara lustig ?????

Man får absolut inte vara klumpig och lustig?????




Som jag tolkar Mojjes inlägg i ”Soldater i Sverige 1434” så gör han sig inte lustig över någon, utan lustig tillsammans med någon. Det är en väldigt stor skillnad.

Läs alla inlägg innan hans brännmärka mail så ser man av sammanhanget att det inte på något sätt var nervärderande.

Om man däremot rycker ut det ur sitt sammanhang och tar bort alla Smilies så skulle det kunna vara nedvärderande. Men vad sjutton har man Smilies till om inte markera att man skriver något med glimten i ögat.

Det finns en massa Smilies tillgängliga när man skriver ett svar. Med anledning av logiken i Henriks Summanens första varning så föreslår jag att dom plockas bort, då dom tydligen inte gällde för Mojjes inlägg.




Sen kommer en andra varning för att Mojje återigen publicerar Admins ”privata” mail, men för sjutton gubbar Admin, detta ärende är väl i allra högsta grad officiellt vid det här laget.

Du kan väl inte föra två sepparata debbatter med Mojje, ett här på forumet och ett via privata mail. Och framför allt inte använda det ena som motiv i det andra och dela ut varningar återigen.

Nu får du faktiskt ta konsekvensen och föra debatten på ett ställe, och försöka argumentera för dina skäl till varningarna, inte hota för att du personligen inte gillar att få dina brev/mail publicerade. Skall vi var juridiskt korrekta så har Mojje all laglig rätt att göra sina mottagna brev tillgängliga för vem han vill.
Så fort som du, Henrik, skickade iväg det så har du ingen rätt att bestämma över när, var och hur det visas längre. Så du kan inte dela ut den andra varningen med motiveringen att du inte tyckte om att den första publicerades här.



Visst känner jag Mojje personligen, men mitt inlägg har inget med det att göra. Jag har gjort en objektiv tolkning av Admins agerande och kommit till ovanstående slutsatser. (Här borde sitta en sur smiley men den är utelämnad av förståeliga skäl. Dom har ju ingen funktion när Admin läser inläggen????)


<b>Något irriterad
Håkan Larsson</b>
Håkan_Skara
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 maj 2003, 14:45
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 17 februari 2005, 18:01

Håkan:

Det är uppenbart att det finns olika tolkningar av hur ett webbforum ska skötas, och olika åsikter vad gäller det juridiska såväl som de faktiska krav man kan ställa på ansvariga för ett webbforum. Jag ska försöka klargöra vissa av dessa saker nedan.

Grundläggande hur som helst är att man genomgående försöker förhålla sig väl med andra på nätet. Detta kallas "Netiquette", och finns beskrivet på många ställen på Internet, bland de mest välciterade är Virginia Shea (http://www.albion.com/netiquette/index.html). Jag försöker hålla mig till "Nettiquetten" så långt det går, och min åsikt som forumadministratör är att det som kallas Forumets policy i våra förhållningsregler är just att hålla god Nettiquette.

Med detta sagt, och i ryggen för vidare referenser, kommer jag nu att svara på dina frågor:

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Att bli varnad för att man försöker skriva med glimten i ögat verkar väl lite väl hårt och onödigt.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ja och nej. Det beror på hur förarglig förseelsen kan te sig. I det här fallet var det en rutinmässig varning efter att flera användare hade irriterat sig på inlägget och hört av sig till mig.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Admin säger att det inte är en officiell varning här i debbaten, eftersom det är skickad ”privat” till Mojje. Det är väl i allra högsta grad officiellt då den är underskriven med

”Henrik Summanen, Historiska museet, forumadministratör 0851955735”

Den var däremot inte offentlig. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Man kan tycka att detta är en officiell varning, det håller jag med om så jag tar tillbaka detta. Den är dock inte offentlig, och var inte avsedd att bli offentlig.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Motivet till varningen är:
”Anledningen är att du bryter forumets policy genom att på ett i skriftspråk ovanligt klumpigt sätt göra dig lustig över de som försöker hjälpa dig att få svar på dina frågor.”


Det här är ganska intressanta skäl som väcker vissa tankar.

Man får inte vara klumpig ?????

Man får inte vara lustig ?????

Man får absolut inte vara klumpig och lustig?????<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Här tycker jag att du gör dig onödiga besvär med att förstå innehållet i mitt mail till Mojje. Man får såklart vara både lustig och klumpig på forumet, och mailet säger heller ingenting om detta. Däremot så får man inte göra sig lustig över andra, eller använda skriftspråk på ett så klumpigt sätt att det uppfattas som att man gör sig lustig över andra. Det är det som står i mailet, och det som Mojje blivit varnad för.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Som jag tolkar Mojjes inlägg i ”Soldater i Sverige 1434” så gör han sig inte lustig över någon, utan lustig tillsammans med någon. Det är en väldigt stor skillnad.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vi har olika tolkningar av detta. Jag har i efterhand förstått att Mojje inte ville framstå som att han hånade någon. Men i inlägget ser det ut som att han vill det. Mojje har blivit varnad för sitt faktiska agerande, inte för sin avsikt. Jag måste förhålla mig till det som faktiskt skrivs på forumet, i det här fallet framstod det som minst sagt dålig ton. Som du kan se i den här tråden är det många användare som håller med mig, liksom moderatorer.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Om man däremot rycker ut det ur sitt sammanhang och tar bort alla Smilies så skulle det kunna vara nedvärderande. Men vad sjutton har man Smilies till om inte markera att man skriver något med glimten i ögat.

Det finns en massa Smilies tillgängliga när man skriver ett svar. Med anledning av logiken i Henriks Summanens första varning så föreslår jag att dom plockas bort, då dom tydligen inte gällde för Mojjes inlägg. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Smileys eller inte. Inlägget framstår som ett hån mot de övriga som debatterar, och faktiskt försöker svara på Mojjes fråga.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Sen kommer en andra varning för att Mojje återigen publicerar Admins ”privata” mail, men för sjutton gubbar Admin, detta ärende är väl i allra högsta grad officiellt vid det här laget.

Du kan väl inte föra två sepparata debbatter med Mojje, ett här på forumet och ett via privata mail. Och framför allt inte använda det ena som motiv i det andra och dela ut varningar återigen.

Nu får du faktiskt ta konsekvensen och föra debatten på ett ställe, och försöka argumentera för dina skäl till varningarna, inte hota för att du personligen inte gillar att få dina brev/mail publicerade. Skall vi var juridiskt korrekta så har Mojje all laglig rätt att göra sina mottagna brev tillgängliga för vem han vill.
Så fort som du, Henrik, skickade iväg det så har du ingen rätt att bestämma över när, var och hur det visas längre. Så du kan inte dela ut den andra varningen med motiveringen att du inte tyckte om att den första publicerades här. <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nu ska vi ta den legala biten först. I juridiska termer har jag copyright på allt jag själv skriver, och det innebär att Mojje inte får göra någonting med det mail han har fått från mig mer än att läsa det för egen räkning. Läs mer om detta här:
http://www.albion.com/netiquette/book/0 ... 3p136.html

För övrigt så nämns det med all önskvärd tydlighet i forumets förhållningsregler att man inte får citera någonting i sin helhet på forumet.

Men det är inte det som är den springande punkten, utan på vilket sätt och i vilket sammanhang han publicerar detta. För det första så har Mojje fått för sig att han har blivit kränkt på något vis. Så är det inte, han har blivit varnad, fått en tillrättavisning, för att hans ton i forumet inte var i överensstämmelse med forumets policy. I efterhand kan jag se att det förmodligen hade varit enklare att maila honom med en förfrågan om han inte kan ändra sitt inlägg eftersom många tolkar det som hån från hans sida. Nu har vi inte gjort så hitills och det har inte heller varit några problem tidigare. Ett vettigt sätt att förhålla sig till en varning från administratören för ett webbforum är att läsa vad han skriver, tänka "oj, framstår jag på det sättet" och sedan ändra sin stil när man skriver. Nu har inte Mojje gjort så, vilket jag tolkar som att han inte har förstått vad det hela handlar om överhuvudtaget.

Det andra problemet här är att Mojje tror att alla moderatorerna och jag själv som administratör har någonting emot honom som person, vilket inte stämmer. Mojje har därför satt igång en debatt mot forumets ledning, vilket är upprinnelsen till den här tråden.

Faktum är att vi inte känner Mojje, och jag själv har inte något minne av särskilt många av hans inlägg sedan tidigare i forumet. Jag har alltså ingen uppfattning om hans "stil", men reagerade på just det här inlägget, liksom många andra. Det är sättet att sköta detta fullkomligt omotiverade korståg mot forumadministrationen, dvs de som försöker hålla ordning och reda här, som i sig blir ett skarpt brott mot forumets policy, eller Netiquetten i stort. Om man anser sig missförstådd kan man reda ut det direkt med berörda parter via epost, precis på det viset som jag själv inledde min och Mojjes kommunikation. Mojje valde att (utan att höra sig för med mig först) publicera mitt inlägg i forumet, vilket i sig är en handling som inte direkt gör att Mojje framstår i någon vidare dager på forumet, eller för forumadministrationen.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Visst känner jag Mojje personligen, men mitt inlägg har inget med det att göra. Jag har gjort en objektiv tolkning av Admins agerande och kommit till ovanstående slutsatser. (Här borde sitta en sur smiley men den är utelämnad av förståeliga skäl. Dom har ju ingen funktion när Admin läser inläggen????)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Nu tror jag inte att det finns någonting som heter objektivitet i den här typen av sammanhang, och därför ställer jag mig också väldigt frågande till ditt uttalande om att din vänskap med Mojje inte har någon betydelse. Jag noterar också att du är den ende som försvarar hans agerande i den här tråden.

Jag anser att det som skrivits i den här tråden är belysande för hur man kan bete sig på Historiska världars forum, men att ämnet och relationen till Mojjes inledande varning är uttömt och fortsatt debatt inte kommer att göra någon varken gladare eller ledsnare. Eftersom min och moderatorernas kraft bör inriktas på att moderera och administrera avslutar jag därför den här diskussionen med en låsning av tråden. Det jag tar med mig ut ur den här härvan är att jag ska försöka ge tillrättavisningar på ett mildare sätt i fortsättningen, så att inte användare känner sig kränkta, hur mycket nybörjare på webbens alla forum de än är.

mvh

Henrik Summanen, Forumadministratör
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 18 februari 2005, 23:34

Tråden är upplåst igen med anledning av att många har velat fortsätta den här debatten!

/Henrik, admin
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Information, forumsregler och FAQ



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net