[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Överenergiska moderatorer?

Överenergiska moderatorer?

Det här forumet är till för meddelanden från administratören, eller frågor från medlemmarna. LÄS REGLERNA INNAN DU POSTAR.

Inläggav Per-Allan Olsson » 15 februari 2006, 23:31

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">de beslut som fattas kan fortfarande tas med hänsyn till majoritetens (av användarna) önskemål och behov<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det kan leda in på farliga vägar att förutsätta att det ovan nämnda kan fungera. Ponera att en "community" förutsätter att det genom ett av medlemmarna fattat beslut kan avgöra vilken inriktning forumet skall ha. Högsta hönset anordnar en omröstning i en tråd, och sedan sätter voteringen igång. Tidsfristen för att rösta sätts till exempelvis 4 dygn. Efter denna tid räknas rösterna och man finner att forumet för historia hädanefter skall diskutera om Förintelsen existerat eller inte. Vad har då hänt? Jo:
1. Få av de gamla medlemmarna har röstat, pga att omröstningen anordnats mitt i semestertider eller något annat.
2. Under röstningens gång har plötsligt antalet medlemmar skjutit i höjden, och alla de nya medlemmarna har röstat för den nya inriktningen.
Naturligtvis finns det många mindre extrema lägen som kan leda till tveksamma resultat, detta var som sagt ett extremfall.

Antagandet att beslut kan fattas som ligger i majoritetens intresse är en chimär, som skapar en falsk säkerhet på ett forum. I verkligheten är det som jag sade tidigare, att det enda man kan rätta sig efter är att skriva på ett sätt som faller moderatorerna i smaken.
Per-Allan Olsson
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:54
Ort:

Inläggav Gorm » 16 februari 2006, 00:03

Visst måste man skriva på ett sätt som är i linje med forumets relger men de flesta forum har redan snarlika regler baserad på vanlig nätetikett så de flesta känner till reglerna redan i förväg. Däremot brukar det även finnas oskrivna regler och jargong som kan vara svårt att uppfatta som ny användare vilket kan leda till missförstånd.

Jag känner inte till något forum som tillämpar demokrati på detta sätt. Däremot kan man som forumsadministratör rätta sig efter de ösnkemål som kommer upp, t ex gällande navigering och övernitiskt modererande. Dock är ett forum INTE en demokrati utan man får snällt rätta sig efter det syfte som forumets administratör har angett. Jag har således problem att likställa ett forum med en förening.

/Johan
Gorm
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 9 april 2004, 12:02
Ort: Sweden

Inläggav Pernilla Leijonhufvud » 16 februari 2006, 17:52

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Per-Allan Olsson</i>

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">de beslut som fattas kan fortfarande tas med hänsyn till majoritetens (av användarna) önskemål och behov<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det kan leda in på farliga vägar att förutsätta att det ovan nämnda kan fungera. Ponera att en "community" förutsätter att det genom ett av medlemmarna fattat beslut kan avgöra vilken inriktning forumet skall ha. Högsta hönset anordnar en omröstning i en tråd, och sedan sätter voteringen igång. Tidsfristen för att rösta sätts till exempelvis 4 dygn. Efter denna tid räknas rösterna och man finner att forumet för historia hädanefter skall diskutera om Förintelsen existerat eller inte. Vad har då hänt? Jo:
1. Få av de gamla medlemmarna har röstat, pga att omröstningen anordnats mitt i semestertider eller något annat.
2. Under röstningens gång har plötsligt antalet medlemmar skjutit i höjden, och alla de nya medlemmarna har röstat för den nya inriktningen.
Naturligtvis finns det många mindre extrema lägen som kan leda till tveksamma resultat, detta var som sagt ett extremfall.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag håller med dig om att det var ett extremfall. Om man läser lite mer av samma mening som du citerar, så skriver jag också att det var ett uttryck för vad jag personligen finner vara önskvärt; inte att det är något man kan förutsätta. Jag håller också med om att omröstningar inte fungerar särskilt bra som demokrativerktyg på ett forum, vilket jag också skrev.
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Antagandet att beslut kan fattas som ligger i majoritetens intresse är en chimär, som skapar en falsk säkerhet på ett forum. I verkligheten är det som jag sade tidigare, att det enda man kan rätta sig efter är att skriva på ett sätt som faller moderatorerna i smaken.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Visst kan man kalla det för en chimär. Det kan man dock göra även med en folkvald regering, som i princip får majoritetens mandat att fatta vilka beslut de själva vill i fyra år utan att behöva stå till svars för dem i någon större utsträckning. Men om du hellre vill se att en nätgemenskap beskrivs som en diktatur, så låt gå för det. Man kan dock fortfarande önska att det vore en *upplyst* diktatur. Om det nu är tillåtet att önska?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Gorm</i>

Jag har således problem att likställa ett forum med en förening.<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Du har helt rätt; det går inte att likställa ett forum med en förening. Det går däremot utmärkt att *jämföra* dem med varandra.
Pernilla Leijonhufvud
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 10 augusti 2003, 16:57
Ort: Sweden

Inläggav eskimonika » 16 maj 2006, 12:46

På de forum jag besökt som varit mindre hårt modererade brukar två saker hända: a)Sökfunktionen blir svår att använda, vilket leder till en rundgångseffekt då folk startar ännu fler onödiga trådar osv... och b) Medlemmar som varit med ett tag och ofta är väldigt kunniga inom ämnet tröttnar, vilket minskar sannolikheten att någon påläst person kan svara på de frågor som faktiskt inte redan ställts.

Ibland tycker jag själv att det är lätt att uppfatta HV-forumet som en aning burdust i tonen, om man är van vid engelskspråkiga forum. Det där med tonfall i skrift, att svenska inte är något speciellt artigt språk, och att allt känns mer "direkt" på ens modersmål kan ha något med det att göra. Som nybörjare är det lätt att tolka "Jag slår ihop de här trådarna för de handlar om samma sak. Använd gärna sökfunktionen nästa gång." som "Du är så otroligt korkad som inte använder sökfunktionen! Vi vill inte svara på dina dumma frågor och hatar dig och allt du står för!" men om man tänker efter är det ju inte det moderatorn säger.[:)]
eskimonika
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 1 oktober 2004, 08:52
Ort: Sweden

Inläggav Suniva » 6 april 2011, 15:53

Jag har nu flera år senare *ler* läst igenom hela denna tråden och kan säga som så här.

Ingen människa är lik den andra i sinnet, vi har alla vår egen personlighet och reagerar olika på olika saker. Det finns även människor som har läs/skrivsvårigheter, detta gör att dessa personer lätt blir missförstådda eller att dom själva missförstår vad som är skrivet.

Har ni någon gång läst en bok på gammalsvenska? Språket i dessa böcker är betydligt artigare än vad språket är idag. Det svenska språket är ju färgat av många låneord idag och den artiga tonen har försvunnit tillsammans med lektionerna i vett och etikett.
För mindre än 60 år sedan så var det svenska folket ett av de mest välkomnande folken som fanns, om man bortser från de asiatiska länderna där det är som en andra natur.
I och med att internet kom in i bilden, bilarna blev snabbare och flera, befolkningen flyttade in till staden, så blev samhället stressat, man gick inte ut som man gjorde tidigare och hängde över staketet till grannen för att byta recept, man samlas inte lika ofta för att bara sitta och fika tillsammans med en trevlig diskussion.
Hur ofta är det som man går över till en bekant för att hälsa på utan att man måste ringa först?

Jag som är en tjej från landet, saknar det att man kan stanna på gatan och tala med den man möter utan att folk ser snett på en och tror att man är tokig. Att resa sig upp från sin plats i bussen för att lämna den till en äldre person som har svårt att stå tar jag som en naturlighet, men hur många utav dagens stadsuppvuxna ungdomar idag gör samma sak?

Detta är inte någon kritik utan en iakttagelse som jag har gjort under mina få år i en något mindre stad.

Med denna filosofiska utläggning vill jag bara säga att ordet normal egentligen inte borde finnas i det svenska vokabuläret, ingen är den andra lik (inte ens enäggstvillingar).

Personligen så har jag inte lärt mig hela forumet än och som ny medlem så kan jag inte uttala mig om hur det var under den tid som ni har skrivit om, där emot så tycker jag att moderatorerna och bordadmin gör ett bra jobb med sidan idag.
Jag vet själ hur det är att sitta i samma position i ett forum och att det är svårt att göra alla nöjda. I jämförelse med det spelforum som jag satt i så är detta mycket bra hållet och stämningen är fin. Dock finns det ihopklippta trådar som är svåra att förstå då man läser dessa, ibland finns det inte med en ursprunglig fråga och allt bara hoppar på en utan någon större reson.
Annars så tycker jag om detta forum och ska fortsätta försöka hitta de tips och trix som finns om de olika hantverken och andra beskrivningarna.

Många tummar upp till alla på forumet.

Suniva
Suniva
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 9 mars 2011, 20:40
Ort: Sweden

Inläggav seved » 18 juli 2011, 08:40

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by kmike</i>

Är det bara jag som tycker att reglerna på det här forumet är konstiga?

Jag besöker ofta olika diskussionsforum eftersom jag tycker att det är ett superbt sätt att söka information, men jag har aldrig stött på ett forum som sköts på samma sätt som HV.

Varför kan man t.ex. inte tillåta att någon startar en tråd som berör ett ämne som redan tagits upp i en annan tråd? Visst, det kommer att bli fler trådar men dom blir kortare och man slipper alla flyttade inlägg överallt.

Och varför vara så pigg på att stänga trådar bara för att dom inte strikt behandlar "rätt" ämne (http://histvarld.historiska.se/histvarl ... IC_ID=1906)?
Även dessa trådar kan ju leda fram till intressanta diskussioner.

Om man vill ha ett mer levande forum tror jag att man måste släppa lite på kontrollen annars kommer många användare att söka sig någon annanstans.

Vad tycker ni andra?

(inget illa menat mot moderatorerna som säkert försöker göra sitt bästa, men det skulle vara intressant med en diskussion)
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

+ 1
Orkade inte läsa hela denna tråd en gång.

Seved
seved
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 januari 2004, 16:09
Ort: Sweden

Inläggav Vendel » 18 juli 2011, 10:30

Tja, orkar man inte läsa så kan det ju vara ett problem. Jag tycker att det hela fungerar utmärkt. Jag avskyr när man måste leta bland massor av trådar som behandlar samma sak.

Vill du ha informationen så får du ta dig tid att läsa den.

Gud vilket I-landsproblem det här är =)

Vänligen,

/Vendel (som inte gillar microstress)

http://www.uppsalarus.se/
Vendel
 
Inlägg: 811
Blev medlem: 22 september 2005, 00:35
Ort:

Inläggav seved » 18 juli 2011, 10:57

Ooops trampade jag på en öm tå där.

Seved
seved
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 januari 2004, 16:09
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 18 juli 2011, 12:20

Jag tror att det mer handlar om respekt för kunskapen som finns än på personliga åsikter. Ville, jag och många andra har varit på Historiska Världars forum i många år och jobbat hårt för att hålla en hög kvalité på diskussionerna och presentera intressanta och genomarbetade faktaunderlag. När det kommer nya gäster som inte orkar läsa igenom ett par sidor utan vill ha snabba och absoluta svar så blir det en mild motsättning.

Att återskapa historisk materiallitet kräver studier, så är det bara. Ibland måste man öppna en bok eller sätta sig ner och studera fynden ordentligt. Det kan man inte förvänta sig att andra har gjort utan man måste ta på sig det jobbet själv.

---------------------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.facebook.com/Audhumbla.se
---------------------------------------
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

Inläggav seved » 18 juli 2011, 12:54

Okey tack då. Då vet jag.Då ska inte jag besvära mer. Jag forskar vidare.

Seved
seved
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 januari 2004, 16:09
Ort: Sweden

Inläggav Mjödbjörn » 18 juli 2011, 15:17

Vill bara hålla med Ville och Edvin och tycker att våra moderatorer gör ett utmärkt jobb. Är med i ett annat forum och där är det gott om inlägg från "nya" medlemmar som inte "orkar" läsa igenom vad som redan finns utan lägger upp frågor/ämnen som redan har behandlats, både en och två gånger. ALL HEDER ÅT VÅRA MODERATORER. !!!
Mjödbjörn
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 21 september 2005, 13:48
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 18 juli 2011, 17:34

Och, kan tilläggas, frågor är förstås välkomna, men man kanske får finna sig i att bli inmodererad i en befintlig tråd :)

//Henrik, admin
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Tore H » 18 juli 2011, 19:24

Dock så får jag ta och säga att det där med att posta en referens till en existerande tråd och sedan låsa den nya inte är den bästa approachen, då den nya tråden fortfarande kommer att ligga kvar och förorena sökrymden. Forumets sökfunktion är till på köpet rätt så primitiv och ger inte sidhänvisningar i sina resultat, så att hitta något i de gamla trådarna är onödigt jobbigt - du kanske måste kolla igenom 16 sidor för att ens se vad som triggade sökresultatet (som kanske inte ens visar sig vara relevant), så ett <i>visst</i> mått av att inte orka läsa igenom vad som redan finns är faktiskt förståeligt.

(Många av de långa trådarna lider dessutom av att helt enkelt vara för gamla; en fråga kanske redan har behandlats, men svar refererar till adresser och bilder som inte längre existerar. Det problemet är naturligtvis inte specifikt för det här forumet, men det är värt att ha i åtanke.)
Tore H
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 27 juni 2006, 20:27
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 19 juli 2011, 07:49

Tore: Håller med. Hela forumkonstruktionen är kraftigt föråldrad, men vi håller på att leta efter vettig migration till ett mer modernt forum. Det hela ligger lite hos Historiska museet som ska göra databasmigrationen, och de har inte tid i nuläget. En rejäl upprensning och semantisering av forumet står på "att-göra"-listan så fort vi har en vettig ny plattform.

//Henrik, admin
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Edvin » 19 juli 2011, 08:32

Det låter väldigt bra Henrik! Jag måste säga att jag är lite trött på den tekniska delen på HV nu och det innebär att jag skriver och läser mindre och mindre.

Saker som är i behov av kraftig förbättring:

x Möjlighet att länka in bilder direkt via HV. Visst har jag egen serverplats och både Picassa och Photobucket men ibland vill jag bara kunna skicka upp en bild direkt.
x Sökmotorn måste bli bättre, den är riktigt dålig nu.
x Att det inte finns ett forum för saker som inte är textil eller vapen känns tråkigt. Överlag så borde nog forumindelningen få en översyn.

Jag gillar verkligen HV (och har varit här sedan 2004 eller så under det här använarnamnet) men jag skriver mer och mer på andra forum som känns lite mindre övergivna och det är ju tråkigt. Jag hoppas att SHM ger er lite pengar snart.

---------------------------------------
<b>Audhumbla Hantverk</b>
http://www.facebook.com/Audhumbla.se
---------------------------------------
Edvin
 
Inlägg: 1391
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:36
Ort: Sweden

FöregåendeNästa

Återgå till Information, forumsregler och FAQ



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron