[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Inriktning på forumen

Inriktning på forumen

Det här forumet är till för meddelanden från administratören, eller frågor från medlemmarna. LÄS REGLERNA INNAN DU POSTAR.

Inriktning på forumen

Inläggav Admin » 2 juni 2006, 12:33

Hej,

För att hålla forumet stringent har vi valt att sätta en striktare nivå vad gäller forumtrådar som avviker mot Historiska världars forumprofil. Anledningen till detta är att hålla nere det ganska stora modereringsarbete som är nödvändigt för stora trådar utanför HVs egentliga område.

Diskussioner om historia i allmänhet som inte har postats i skvallerforumet kommer därmed att låsas. Andra forum mer lämpliga för den typen av diskussioner är t ex [url="http://forum.skalman.nu/"]Skalman[/url] och [url="http://www.arkeologiforum.se"]Arkeologiforum[/url].

/Henrik - admin
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Gorm » 2 juni 2006, 21:36

Ett förslag skulle vara att döpa om skvallerforumet till "Off topic", "Övrig historia" eller liknande eftersom jag inte tror att folk spontant postar i ett skvallerforum om de vill diskutera historia.

/Johan
Gorm
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 9 april 2004, 12:02
Ort: Sweden

Inläggav grylen » 2 juni 2006, 22:55

Vad händer? först läser jag ett förslag om att flytta en tråd jag startat till ett annat forum som är lämpligare. efter en koll om lämplighet går jag hit igen för att finna att inlägget är borta. Kan man editera bort sitt inlägg helt eller gjorde moderatorn det på eget bevåg????
grylen
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 december 2005, 12:59
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 3 juni 2006, 08:18

Gorm:

Historiska världars forumprofil är snäv och innefattar inte "övrig historia". Eftersom diskussioner bäst förs på forum där de hör hemma ser jag hellre att man riktar om den diskussionen till lämpliga platser.

grylen:

Det är inte möjligt för mig att bedöma vad du talar om, om du inte ger lite information om vilken topic eller vilket inlägg du syftar på.

/Henrik, admin
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav grylen » 3 juni 2006, 08:55

Det var i denna tråd som jag läste ett i mitt tycke bra förslag som sedan försvann. Det kan ju kanske vara så att författaren ångrade sig, och det får man ju. Om det togs bort av annan utan förklaring så är det inte "bra".
Straxt innan min undran 23.55 den 2 juni 2006 i forumet "inriktning på forumen" läste jag;
Vill minnas att det var Tyr, som i denna tråd skrev ett förslag om att trådar som nu blivit låsta men som inte är "färdiga" borde kunna flyttas till andra forum. Förslagen var skalman eller att Gorm skulle flytta särskilt frågan om "tolkning av flygfoto" till arkeologiforum. Då i betydelsen att flytta hela tråden och fortsätta försöka nå en lösning.
grylen
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 december 2005, 12:59
Ort: Sweden

Inläggav Gorm » 3 juni 2006, 09:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Admin</i>

Gorm:
Historiska världars forumprofil är snäv och innefattar inte "övrig historia". Eftersom diskussioner bäst förs på forum där de hör hemma ser jag hellre att man riktar om den diskussionen till lämpliga platser.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag förstår att ni vill strama upp forumets inriktning, jag tycker bara att det känns lite konstigt att kalla "historia i allmänhet" (som du själv kallade det i det första inlägget) för skvaller eftersom det ger fel signaler. Kanske bättre att förbjuda dem helt i sådant fall?

/Johan
Gorm
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 9 april 2004, 12:02
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 3 juni 2006, 09:17

Grylen:

Det låter som att du pratar om ett inlägg som har editerats av sin egen upphovsman. Det går inte att hitta någonstans, och ingen moderator har raderat ett sådant inlägg. Jag är fullt öppen för att flytta trådar som är intressanta att fortsätta att diskutera från Forskning till Diverse skvaller och låsa upp igen, men endast på begäran. Men jag tror att den bästa lösningen är att hålla diskussionen på platser som är avsedda, snarare än att göra det i HVs skvallerforum.

/Henrik
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav grylen » 3 juni 2006, 10:18

Jag förstår nu mer om inlägget som försvann. Det jag inte visste var att man totalt kan radera ett inlägg, mitt fel naturligtvis.
Om jag får önska något så är det att just tråden "tolkning av flygfoto" läggs ned till det lite nesliga Skvallernivån.
"Off topic forskning" eller så, skulle ju dock vara roligare rubrik för seriösa saker. Jag är å jobbets vägnar mycket tacksam för den hjälp och kritik jag fått här men är förstående för att man vill ha en snävare tillvaro. Annars var jag ju en av dom som startade SCA här på Gotland (Gaut med styrpinnen hete jag då), och högt i tak om allt historiskt och arkeologiskt tycker jag själv är en underbar kombi.
Här får man inte prata om arkeologi och inte hur man bygger pilbågar, alltså; snävt. Arkeologin tillför historiskt återskapande mycket får man väl säga. Lite svårt att återskapa utan den, alltså är ett intresse för arkeologi nästan en förutsättning för återskapande osv. Men som sagt, valet är ert och bara att acceptera.
En flyttning och upplåsning av flygfoto skulle glädja mig dock.
grylen
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 december 2005, 12:59
Ort: Sweden

Inläggav Vix Hq » 3 juni 2006, 13:33

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by grylen</i>


Här får man inte prata om arkeologi
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Jag tror att det man ska ta fasta på är <i>forskning som är <b>relevant</b> för återskapande</i> - visst, man kan argumentera att arkeologi i sig är återskapande - men det är inte många re-enactare som i sin verksamhet ägnar sig åt att återskapa saker som t.ex. om Birka låg på Gotland, Öland eller Björkö. Det är de allmän-arkeologiska och allmän-historiska trådarna som vi hellre ser i ett forum som har just detta som fokus. Arkeologisk och historisk forskning är ett måste för re-enactment om man vill komma vidare, men vissa trådar har hamnat på det rent akademiska planet och kopplingen till faktiskt återskapande är minimal.

/Vix, moderator.
Vix Hq
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: 16 september 2002, 22:54
Ort: Sweden

Inläggav grylen » 3 juni 2006, 16:03

Helt sant att de trådar som ligger på ett akademiskt plan under titeln "forskning" inte <u>direkt</u> bidrar till återskapande. Den bidrar ju bara till att folket på detta forum blir bevandrade i tankeströmmar som de inte skall behöva på sin nivå, re-enactment.
Ja, jag tycker att ni begår ett intelligent självmord när ni särskiljer den akademiska/teoretiska grunden till återskapande och bredare förståelse av historia.
Efter alla år inom re-enactment som det heter nu, så vet jag att man strävar efter en högre nivå av kunskap hela tiden. Samtidigt så krävs det ofta svar ifrån en viking eller medeltidsmänniska i dräkt om det mest märkliga. Jag tycker att trådarna som nu låsts bidragit till allmänbildning och väckt tankar. Dock respekterar jag att det inte hör hemma här trots att jag tycker att det gör det.
En skådespelare behöver ju inte ha djupare kunskap om sin roll, dock blir han mer genuin om han har den.
grylen
 
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 december 2005, 12:59
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 3 juni 2006, 16:18

Flygfoto-diskussionen är flyttad till Diverse skvaller och upplåst.

Om vi hade tid och ork hade HV-forumet kunna handla om allt i hela världen, men vi hade haft färre och mindre engagerade besökare. Nu har vi valt att sätta gränsen för forumets profil, och försöker vara konsekventa.

/Henrik, admin
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Per Runberg » 4 juni 2006, 18:02

När vi nu är igång och diskuterar forumets inriktning.

Jag har undrat över vad tråden "Hemstudioinspelningstips och trix" har på forumet att göra. Den handlar om inspelningsteknik. Jag är säker på att det finns bättre forum på nätet för att dryfta problematiken kring inspelning av akustiska instrument.
Per Runberg
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 8 mars 2006, 17:40
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 4 juni 2006, 23:13

Per Runberg:

Eftersom den rör inspelningar av (återskapad) historisk musik är det ok. Det är i praktiken ok att diskutera dokumentation av återskapad historia.

/Henrik, admin
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Matti » 7 juni 2006, 18:02

Så var det gjort!
Grylen, alla som surfar här läser inte de trådar, långa trådar, som funnits här. De flesta skipar dem helt och det bidrar inte till allmänbildningen. Tyvärr.
Personligen skulle jag tycka att det vore intressant med sådant som konkret berör re-enactment. Men tyvärr är de flesta "akademiska" trådar inriktade på att hitta Birka.
Ingen har ännu diskuterat genus under vikingatid. Vad var det som skiljde mäns och kvinnors roller? Fanns det verkligen kvinnor som deltog i strid annat än i rent självförsvar, eller är det bara myter?
Kunde kvinnor gå klädda i byxor? Vilka seder och skick fanns kring mathantering? Vad åt man egentligen?
Det finns en massa akademiska och teoretiska ämnen att behandla som direkt återverkar på re-enactment. Inte bara sådant som har med föremål och sådant, utan seder och bruk, sociala roller, religionsutövning etc...
Men oftast diskuteras ämnen som Birka, Uppsala etc, som inte påverkar re-enactandet.

Väl gjort, staben. Ni har mitt fulla stöd.
Matti
 
Inlägg: 1752
Blev medlem: 15 augusti 2005, 12:55
Ort: Sweden

Inläggav Sara Lundström » 7 juni 2006, 19:53

Jag håller helt med dig Matti. Tyvärr är de flesta här betydligt mer intresserade av fysiskt återskapande än av mentalitetshistoria. Synd tycker jag, som är mycket mer insnöad på det senare.
Sara Lundström
 
Inlägg: 645
Blev medlem: 11 maj 2003, 19:55
Ort: Sweden


Återgå till Information, forumsregler och FAQ



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron