Fråga om nya forum

Det här forumet är till för meddelanden från administratören, eller frågor från medlemmarna. LÄS REGLERNA INNAN DU POSTAR.

Fråga om nya forum

Inläggav Admin » 11 augusti 2003, 09:22

Hej!

Under den lilla forumträffen i Visby diskuterades bland annat hur det ser ut med olika typer av forum. Frågan var om man inte kunde dela in det hela i lite mer specifika forum istället för kategorier som "utrustning" etc.

Så nu ställer jag frågan till er: Vilka ska dessa forum vara? Vi har lagt till historisk mat, jag har fått frågor om historisk musik. Vad saknas mer? Vilka forum ska bort och ersättas med mer precisa forum?

bästa sommarhälsningar!

/Henrik
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Joakim K » 11 augusti 2003, 09:45

En fråga (som jag inte tänkter lägga någon egen värdering i): Har vi tillräckligt många inlägg för att dela upp dem?

Om det är så så är det bra att dela upp dem, annars blir det bara jobbigt och inlägg hamnar i fel fora...

Vapen och strid tex skulle kunna delas upp i två... Just "vapen" och "strid och användning av vapen". Kanske med ett tillägg för rustningar/skydd ...
Joakim K
 
Inlägg: 562
Blev medlem: 18 november 2002, 09:32
Ort:

Inläggav Admin » 11 augusti 2003, 10:11

jodå, vi har tillräckligt många inlägg. Alla besöker ju inte forumet varje dag och då kan det tvärtom nog kännas som att det är för många inlägg på varje ställe.

En annan anledning är att det idag är svårt att hitta ett lämpligt forum för sitt inlägg.

/Henrik
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Mia » 11 augusti 2003, 10:35

Jag vet inte om det här är fånigt, men vad sägs om en tidsindelning? Mej skulle det passa bra, eftersom jag nästan uteslutande har vikingapryttlar och gärna vill diskutera om den tiden. Men medeltiden är kanske svår/onödig att dela in? Annars kunde man kanske dela upp utrustning i 'kläder' och 'övrig utrustning'?

Mia
Mia
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 27 januari 2003, 11:23
Ort: Sweden

Inläggav Raymund » 11 augusti 2003, 10:53

Skulle kunna tänka mig en uppdelning av utrustningsforumet i dräkter/rustningar/övrigt eller alternativt civilt/militärt.

/R
Raymund
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 19 september 2002, 20:38
Ort: Sweden

Inläggav Angus Maciomhair » 11 augusti 2003, 17:08

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Admin</i>

Hej!
<snip>
Vilka forum ska bort och ersättas med mer precisa forum?

bästa sommarhälsningar!

/Henrik
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

IMHO så kan vapenforumet delas in i en del om tillverkning/dokumentation samt en användningsdel.

Separata forum för dräkt & sömnad vore på sin plats och jag tror att man med fördel kan göra indelningen vikingatid/medeltid där.
Ett forum för rustningar/militär utrustning som inte täcks av vapenforumet ovan bör få eget utrymme.

Hantverk av olika slag t.ex. läderarbeten, band (brickade, språngade m.m.) bör kunna få egna utrymmen.

Kulturforumet känns relativt litet än så länge så det känns inte akut att spjälka upp det i nuläget
Drycker/bryggning bör kunna samsas med mat i samma forum.

så där ja, det var mina 2 örtugor.
/Angus
Angus Maciomhair
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: 31 mars 2003, 16:54
Ort: Sweden

Inläggav Vix Hq » 11 augusti 2003, 20:53

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Mia</i>

Jag vet inte om det här är fånigt, men vad sägs om en tidsindelning? Mej skulle det passa bra, eftersom jag nästan uteslutande har vikingapryttlar och gärna vill diskutera om den tiden. Men medeltiden är kanske svår/onödig att dela in? Annars kunde man kanske dela upp utrustning i 'kläder' och 'övrig utrustning'?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det är finns en nackdel med tidsindelning och det är när det gäller saker som t ex hantverk...det är ju rätt sällan som ett hantverksutövande går att placera in i en begränsad tidsperiod. Vävde gjorde man "jämt", även om tygtrenderna och kläderna osv växlar. Dessutom tycker jag att det är intressant att få "input" från olika tider, så man kan jämföra, se förändringar och så.

Annars tycker jag att de flesta föreslagna indelningar låter bra; det blir mer lättnavigerat om kategorierna är fler (lättare att hitta vad man letar efter)

/Vix.
Vix Hq
 
Inlägg: 1244
Blev medlem: 16 september 2002, 22:54
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 11 augusti 2003, 21:06

Jag tycker att man inte ska dela in i olika tidsperioder då vissa ämnen rör flera perioder (tex lindebatten).

Exempel på indelning.

UTRUSRNING:
Kläder
Accessoarer
Läder och skor
Husgeråd
Bostäder (hus och tält mm.)

VAPEN OCH STRID:
Vapen
Strid
Rustningar (Som för mig oförstårligt brukar diskuteras under utrustning. Men det är ju jag.)

Och sedan så kanske man skulle ha en skvallerspalt för utklipp, roliga saker som turister sagt mm.?

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Lasse C » 12 augusti 2003, 08:20

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>


UTRUSTNING:
Kläder
Accessoarer
Läder och skor
Husgeråd
Bostäder (hus och tält mm.)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Här håller jag med Angus och vill gärna ha forum för hantverk utöver vad du nämner. "Övrigt hantverk" är kanske en klumpig etikett, men det finns alltid saker som hamnar utanför.

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>

VAPEN OCH STRID:
Rustningar (Som för mig oförståeligt brukar diskuteras under utrustning. Men det är ju jag.)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nja, det är allt jag också. Det borde vara mer logiskt med rustningar under vapen och strid, det lär visst vara i de sammanhangen rustningar oftast används.


<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Arild Krake</i>


Och sedan så kanske man skulle ha en skvallerspalt för utklipp, roliga saker som turister sagt mm.?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
"Diverse skvaller & trams"? JA! JA!! Absolut!! [:D] [:D]
Vi bara <u><b>måste</b></u> ha utrymme för sånt också!

Annars är jag också tveksam till tidsindelning. Många (t ex jag) blir nog mer förvirrade än hjälpta av en sådan indelning.

På det hela taget gäller det att hitta en lagom nivå. Få forum ger en grov indelning som blir svår att hitta i, för många separata detaljforum blir plottrigt. Det gäller att motsvara behoven - på vissa forum finns det säkert underlag och behov av väldigt detaljerad uppdelning, på andra inte. Själv skulle jag som sagt gärna se en klart uttalad "hantverksfåra" i forumen. [^]
Lasse C
 
Inlägg: 824
Blev medlem: 14 april 2003, 10:01
Ort: Sweden

Inläggav Sara Lundström » 12 augusti 2003, 09:19

När det gäller utrustning borde det räcka med en indelning kläder/övrigt. För detaljerad indelning leder lätt till att det blir svårare att hitta. (Jag är bibliotekarie, jag vet vad jag pratar om...[:)])

Håller med om att det är underligt att rustningar så ofta diskuteras under "utrustning". De hör hemma under "Vapen och strid", IMHO.

Men i grunden tycker inte jag en närmare uppdelning behövs egentligen. Så hög trafik är det inte på det här forumet att man inte kan vara borta någon vecka eller så utan att tappa kollen.
Sara Lundström
 
Inlägg: 645
Blev medlem: 11 maj 2003, 19:55
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 12 augusti 2003, 09:53

Hej!

Som ni ser håller jag på att lägga om forumet, men det är lite problem i koden (buggar), som jag måste lösa först.

/Henrik
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Mia » 12 augusti 2003, 09:56

Jag är inte heller säker på att tidsindelning blir bra, men det jag tänkte på var att om indelning sker i en kategori 'kläder/dräkt' så kunde det <i>under</i> den finnas tex vikingtid, medeltid. Hantverk går ju inte alls att dela, inte sömnad heller.
Jag håller med Sara om att det inte får vara för uppdelat. Särskilt som ämnena lätt kan flyta i varandra och till slut diskuterar vi något helt annat än rubriken säger.

Mia
Mia
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 27 januari 2003, 11:23
Ort: Sweden

Inläggav Arild Krake » 12 augusti 2003, 23:08

Borde inte "vapen och strid" ligga under <b>vapen och strid </b>istället för under <b>utrustning</b>?

Ludvig
Arild Krake
 
Inlägg: 1320
Blev medlem: 29 november 2002, 20:50
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 13 augusti 2003, 08:15

Exakt, men när jag försöker flytta det hela får jag felmeddelande. Vår programmerare tittar på problemet under förmiddagen nu. Hoppas att det är åtgärdat snart.

/Henrik
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden

Inläggav Admin » 13 augusti 2003, 11:06

Nu har vi lyckats lösa problemet med de "låsta" databaserna, så jag har nu möblerat om lite grand, förhoppningsvis med ett bättre och mer lättorienterat resultat.

/Henrik
Admin
 
Inlägg: 1272
Blev medlem: 25 juli 2001, 00:00
Ort: Sweden


Återgå till Information, forumsregler och FAQ



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net