Tråd-info-livslängd?

Det här forumet är till för meddelanden från administratören, eller frågor från medlemmarna. LÄS REGLERNA INNAN DU POSTAR.

Tråd-info-livslängd?

Inläggav Alrik af » 31 mars 2007, 11:31

Hej, jag har försökt gå med ganska länge nu, men det har varit omöjligt från min egen dator så jag har varit begränsad till att läsa vad som redan finns på forumet och en sak har slagit mig.
Nämligen att i nästan alla trådar där ett ämne/fråga tas upp så reffererar man (med länk) i svar och annan information till bilder och andra hemsidor.
Detta i sig faller sig väl naturligt, problemet är bara att de länkar som ges blir obrukbara fort, väldigt fort. Jag har inte hittat många länkar som är mer än ett halvår gamla som faktiskt fungerar, trots att nästan varenda tråd innehåller flera länkar (och därmed forumet som helhet en faslig massa länkar.)

Många, om inte de flesta tycks vara gratisställen (yahoo, angelfire...), framförallt de länkar som inte fungerar.

Finns det någon lösning på det? Är dessa sidor många gånger forumiters "dump"-ställen för info/bilder? Och att de sedan faller i träda och städas bort av gratisbolagen?

Det känns ju inte som att en sida som ligger på någon sådan "host" är så seriös, utan mer en nödlösning.

Visst sen går det ju inte att distribuera bilder och info hur som helst, men av vad jag förstått så är infon många gånger mer allmän. Och angående bilder, hur är upphovsrätten där egentligen, när det inte gäller nytillverkade replikor, eller dylikt så borde ju upphovsrätten gått ut för ganska längesen? Eller är problemet att om herr X tar ett kort av illummination Y, så har han rättigheterna på just sitt kort av Y trots att han inte annars kan göra något som helst anspråk på Y?

Jag undrar lite om det finns någon stabilare plats man kan ladda upp bilder/info, kanske rent av om HV kan tillhandahålla en dylik tjänst sålänge som materialet där förhåller sig strikt till upphovsregler och forums intresse? (Alltså inga bildgallerier från evenemang Z och V utan kanske bara någon bild från evenemang Z, där en sidenfana visas eller vad det nu kan vara.)

Problemet med brutna länkar är just att det finns en mängd bra trådar som tar upp en mängd olika saker och svaren är många gånger:

"titta här: <Burten länk>"

"Tack, helt perfekt! ;D"

Så informationen som senare besökare med samma fråga vill ha fanns en gång i tiden, men tycks nu vara spårlöst borta. (Då arkeologi väl är ett hyffsat "on topic" ämne, så hoppas jag folk håller med mig att lite mer efterlämningar till eftervälden är helt okej :P )

Alrik - ny och kunskapstörstande :D
Alrik af
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 mars 2007, 17:35
Ort: Sweden

Återgå till Information, forumsregler och FAQ



Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group • Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
Theme created by StylerBB.net
cron